شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (۳۰ شهریور ۱۳۹۷)، ضمن هشدار درخصوص «انحصاری‌شدن» آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، جامعه اهل‌سنت به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان را از قربانیان «اعمال‌سلیقه» و «تنگ‌نظری» در زمینه تحصیل و آموزش دانستند. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، […]

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (۳۰ شهریور ۱۳۹۷)، ضمن هشدار درخصوص «انحصاری‌شدن» آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، جامعه اهل‌سنت به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان را از قربانیان «اعمال‌سلیقه» و «تنگ‌نظری» در زمینه تحصیل و آموزش دانستند.
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این مراسم، جلوگیری از تعلیم و آموزش در یک جامعه را «بدترین نوع تنگ‌نظری» دانستند و گفتند: بدترین و آخرین نوع تنگ‌نظری این است که ما اجازۀ پیشرفت علمی و تحصیلی فرزندان یک مذهب، قوم، گرایش و طیف خاص را در جامعه ندهیم؛ این بیانگر نهایت بدبختی‌ست و خداوند چنین انسان‌هایی را نمی‌بخشد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: دانشگاه‌ها یکی از مهمترین مراکزی تعلیم و تربیت نخبگان و افراد تحصیلکرده هستند. نباید در وزارت آموزش‌وپرورش و ادارات کل این وزارتخانه و در دانشگاه‌ها تفکرات قومی مذهبی وجود داشته باشد، بلکه باید در این ادارات و مراکز تفکر ملی حاکم باشد و تمام اقوام و مذاهب در آن سهیم باشند.
ایشان تاکید کردند: نباید آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها را انحصاری کرده و در اختیار یک قوم و مذهب و گرایش قرار دهیم، زیرا این کار گناهی نابخشودنی است. باید زمینۀ تحصیل به طور مساوی و عادلانه برای همه فراهم شود.

اهل‌سنت استان در امر آموزش و تحصیل، قربانی «اعمال‌سلیقه» و «تنگ‌نظری» شده است
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «عدالت در گزینش‌ها» تاکید و خاطرنشان کردند: گزینش افراد در آموزش‌وپرورش باید به شیوه‌ای باشد که اعتماد و اطمینان همه را جلب کند. باید شایستگان اقوام و مذاهب در سیستان‌وبلوچستان و سایر مناطق سنی‌نشین را کنار هم قرار دهیم و از توانمندان همه کار بگیریم.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اظهار تأسف از کمبود تحصیلکردگان دانشگاهی در بین اهل‌سنت، «اعمال‌سلیقه‌ها» را ازجمله عوامل این مشکل برشمردند و تصریح کردند: متاسفانه جامعه اهل‌سنت به‌ویژه در سیستان‌وبلوچستان در امر تعلیم و آموزش و کسب مدارج عالی دانشگاهی، قربانی اعمال‌سلیقه‌ها شده است. بسیاری از سلیقه‌ها هستند که فرزندان ما را از ادامۀ تحصیل محروم کردند.
ایشان در عین حال خاطرنشان کردند: البته خودِ ما هم در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و آن‌طور که باید برای آموزش و تعلیم فرزندان‌مان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. خانواده‌ها نباید زمینۀ وسوسۀ ترک تحصیل را برای فرزندان‌شان فراهم کنند، بلکه باید برای تحصیل فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری کنیم و حتی اگر نیاز شد وسایل منزل‌مان را برای تأمین هزینۀ تحصیل آنان بفروشیم تا بتوانند ادامۀ تحصیل بدهند.

«یکسان‌نگری» و «مبارزه با تبعیض» سیاست پیامبر، صحابه و اهل‌بیت است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: با «شعار» کاری درست نمی‌شود، باید عمل کنیم. در طول ۴۰ سال اگرچه کارهایی انجام گرفته، اما شعار هم زیاد بوده است. ملت ایران یک ملت و اعضای یک پیکر هستند. ما شیعه و سنی و فارس و ترک و کرد و بلوچ و عرب و… نداریم و همه یک ملت هستیم. نباید بین اعضای پیکرۀ ملت ایران تفاوتی وجود داشته باشد.
ایشان ادامه دادند: سیاست تفرقه‌انگیز، سیاست دشمنان ماست که می‌خواهند بین ملت ما اختلاف و درگیری ایجاد کرده و ما را علیه همدیگر تحریک کنند. ما باید تمام ملت را کنار هم جمع کنیم و در عمل ثابت کنیم که بین آنها تفاوتی قایل نیستیم. ما بین شیعه و سنی هیچ تفاوتی قایل نیستیم و در سخنانی که می‌گوییم خیر ملت و نظام و سربلندی و وحدت تمام مسلمانان به‌ویژه ملت ایران را مدنظر قرار می‌دهیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: سیاست درست و مورد پسند خداوند همان سیاستی است که به‌دور از تبعیض و بی‌عدالتی باشد. خداوند متعال هرگز سیاستی را که بین اقوام و مذاهب جدایی و تفرقه‌ می‌اندازد قبول ندارد و آن را به زمین می‌زند. سیاست یکسان‌نگری و به‌دور از تبعیض همان سیاست اسلام، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، صحابه و اهل‌بیت است. امام حسین رضی‌الله‌عنه با ظلم و تبعیض و تنگ‌نظری و خودکامگی و بی‌عدالتی مبارزه کرد و جام شهادت را نوشید.

برخی ادارات «خانوادگی» شده‌اند
بعضی‌ها شعار حمایت از «ولایت فقیه» سر می‌دهند، اما در عمل مخالف ولایت فقیه هستند
مدیر دارالعلوم زاهدان از «خانوادگی‌شدن» برخی ادارات اظهار تأسف کردند و خاطرنشان ساختند: باید با تنگ‌نظری و انحصارگرایی مبارزه کنیم و جلوی کسانی را که می‌خواهند افراد و اعضای قوم و خانوادۀ خودشان را بر پست‌ها بگمارند بگیریم. متاسفانه بعضی از ادارات «خانوادگی» هستند. اینکه یک مدیر تلاش کند خویشاوندان نزدیک خود را بر مسئولیت‌ها قرار دهد به نفع جمهوری اسلامی و شیعه و سنی و اقوام و مذاهب نیست، زیرا نظام جمهوری اسلامی متعلق به همه است.
مولانا عبدالحمید گفتند: بعضی افراد شعار حمایت از «ولایت فقیه» را سر می‌دهند اما در عمل مخالف ولایت فقیه هستند. کسانی که مدعی اطاعت از رهبری هستند باید بدانند که رهبری، دولت و حاکمیت متعلق به یک قوم و مذهب خاص نیستند، بلکه متعلق به تمام اقوام و مذاهب و گرایش‌ها و تفکراتی هستند که در کشور ایران زندگی می‌کنند. اگر رهبر و حاکمیت متعلق به یک قوم یا مذهب هستند، پس دیگر اقوام و مذاهب باید کجا بروند؟
ایشان تصریح کردند: وقتی دولت و حاکمیت به فردی اعتماد کرده و او را به‌عنوان استاندار و فرماندار و مدیرکل تعیین کرده است، این افراد باید به تمام اقوام و مذاهب و گرایش‌ها توجه کنند و همه را ببینند تا وحدت و انسجام واقعی حاصل شود. تنگ‌نظری و اعمال‌سلیقه به خیر ملت و نظام جمهوری اسلامی نیست.
امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان بر لزوم «رعایت آزادای‌های قانونی و مذهبی» تاکید کردند و گفتند: نباید جلوی ساخت یک مسجد یا برگزاری نماز گرفته شود. هیچ‌کسی حق ندارد جلوی آزادی‌های قانونی مردم را بگیرد و بگوید اینجا نماز نخوان. باید قانون به‌عنوان «میثاق ملی» در کشور حاکم باشد و جلوی اعمال‌سلیقه‌ها گرفته شود.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان به قبولی ۱۷ دانش‌آموز از مجموع یک کلاس ۳۰ نفره در مدرسه‌ای در سراوان و رتبۀ ۲ عبدالله رئیسی در کنکور ۹۷ اشاره کردند و ضمن اظهار خرسندی از این موضوع، برای این دانش‌آموزان دعای موفقیت و سربلندی کردند.