مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم نماز جمعه گشتِ (٢٤ اسفند ١٣٩٧) با تلاوت آیات ابتدایی سوره لقمان به ترجمه و توضیح این آیات پرداخت. به گزارش سنت آنلاین، مولانا عبدالحکیم سیدزاده پس از تلاوت آیاتی از سوره لقمان اظهار داشت: الله تعالی در ابتدای سوره لقمان می‌فرماید که این سوره لقمان، آیات پروردگارند، پروردگاری که […]

مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم نماز جمعه گشتِ (٢٤ اسفند ١٣٩٧) با تلاوت آیات ابتدایی سوره لقمان به ترجمه و توضیح این آیات پرداخت.

به گزارش سنت آنلاین، مولانا عبدالحکیم سیدزاده پس از تلاوت آیاتی از سوره لقمان اظهار داشت: الله تعالی در ابتدای سوره لقمان می‌فرماید که این سوره لقمان، آیات پروردگارند، پروردگاری که حکیم و دانا است و این کتاب هم کتابی حکیم است و کتاب دانش است. سخنان این کتاب مطابق با واقعیت است.

«هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ» [سوره لقمان : ۳] الله تعالی می‌فرمایند این کتاب (قرآن مجید) راهنمایی است برای شما که راه را به شما نشان می‌دهد. و واقعیات را بیان می‌کند و رحمتی است برای مومنان، وقتی که به قرآن عمل کنند مورد مهربانی پروردگار قرار می‌گیرند.

این کتاب رحمتی است برای محسنین. محسنین (نیکوکاران) چه کسانی هستند؟ الله تعالی توضیح می‌دهد که «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» از نظر قرآن مجید انسان نیکوکار کسی است که نماز می‌خواند و زکات می‌دهد و به روز قیامت یقین دارد. لهذا محسنین یعنی نمازگزار، زکات دهنده و باور کننده به روز آخرت.

اگر انسان نماز نمی‌خواند این انسان مشکل دارد و اگر به روز قیامت یقین ندارد این انسان بدکاری است. نیکوکار کسی است که قیامت همیشه جلوی چشم اوست. هر لحظه این یقین و باور را دارد که من این دنیا را رها می‌کنم. در نتیجه این انسان اصلاح می‌شود و حرص دنیا را نمی‌زند و مال مردم را نمی‌خورد.

«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ» [سوره لقمان : ۶] باز الله تعالی می‌فرمایند: ای مردم متوجه باشید که برخی از انسان‌ها هستند که شما را به وسیله موسیقی و ماهواره‌ها و فیلم‌های مبتذل از قرآن مجید باز می‌دارند. در زمان حیات خود آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، مشرکین در این فکر بودند که قرآن خیلی‌ جاذبه دارد، مردم را به طرف خود می‌کشاند چکار کنیم که مردم را به خود مشغول کند.

ایشان در ادامه افزود: امروز هم دشمن ما با همین هدف که مسلمان اژ قرآن کنار زده شود خوب هزینه می‌کنند. که با انواع فیلم و فضای مجازی جوانان را از قرآن دور کنند. این واقعیت را قرآن برای ما و شما بیان می‌کند. «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيث» که بعضی از انسان‌های پلید این آلات موسیقی را خریداری می‌کنند و با انواع فیلم‌های مبتذل، و در فضای مجازی با کانال‌های مبتذل وارد می‌شوند تا مردم را گمراه کنند. و دین را مسخره کنند. «وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا»

الله می‌فرمایند: «أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِين» این انسان‌هایی که از نعمت‌های پروردگار غلط استفاده می‌کنند به لهویات و موسیقی مشغول هستند برایشان عذابی مهین هست. عذاب رسوا کنند از اینکه دین را مسخره کنند خود رسوا می‌شوند.

«وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيم»ٍ [سوره لقمان : ۷] این انسان‌هایی که در انواع انحرافات سرگرمند و با مبتذلات ماهواره و فضای مجازی مشغول هستند وقتی آیات پروردگار را بشنوند «وَلَّى مُسْتَكْبِرًا» روی بر می‌تابند، تکبر می‌کنند و گوش نمی‌کنند. «كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا» گویا که گوش‌هایشان کر است. الله تعالی می‌فرمایند: «فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيم» به این‌ها برسانید که برای این‌ها عذابی دردناک است.

«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ» [سوره لقمان : ۸] قرآن می‌فرماید: در مقابل این گروه که با گوش کردن موسیقی و آوردن دختران رقاصه روی بر می‌تابند گروهی هستند که ایمان دارند برایشان باغ‌هایی پر از میوه وجود دارد. ارزش انسان در ایمان و عمل صالح است.

اگر انسان گدا و غلامی باشد. زیبایی هم داشته نباشد ولی ایمان و عمل صالح دارد این ارزش دارد و واقعا این انسان پادشاه و سردار است. اما اگر انسان پادشاه باشد و گنج‌های زمین در دستش باشد ولی ایمان نداشته باشد و عمل صالح نداشته باشد این انسان گداست و بدبخت‌ترین انسان است.

خالِدِينَ فِيهَا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ [سوره لقمان : ۹] الله تعالی می‌فرمایند انسان‌هایی که ایمان و عمل صالح داشته باشند همیشه در بهشت هستند و این وعده پروردگار وعده‌ای قطعی و یقینی است. چون الله غالب و حکیم و قدرتمند است.

وإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ [سوره لقمان : ۱۳] تمام انبیا علیهم‌الصلاة والسلام همین چیز را به ما می‌گویند که شرک نکنید. الله را قبول کنید و بپذیرید که هر چی می‌شود از جانب الله می‌شود. بزرگترین فیلسوف و دانشمند دنیا حضرت لقمان هم همین چیز را می‌گویند.

«إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيم» شرک بزرگترین و بدترین گناه است. لهذا هر کدام از شما مردم چه شهری یا روستایی بر سر قبر «شیخ رستم» رفته و گوسفند بکشد شرک است. گوسفند کشتن فقط برای الله است و برای الله کشته می‌شود. کسی که بر زیارت رفته و گوسفند و مرغ می‌کشد شرک است.

ووَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ [سوره لقمان : ۱۴] بعد از حق الله کهتوحید است حق والدین است. بعد از حق الله یعنی دین و ایمان به الله و آخرت وظیفه یک جوان خدمت به پدر و مادر است.

وقتی حضرت لقمان حق الله را بیان می‌کند، الله حق والدین را بیان می‌کند. «أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ» ای انسان شکر گذار من باشید که من تو را خلق کردم و شکر گذار پدر و مادر باش که خدمت تو را کرده. حضرت لقمان به فرزند خود نصیحت می‌کند این هم باید نصیحت ما باشد فرزندان خود را موحد کنیم. بعد از توحید دومین چیزی که باید به آنها تعلیم دهیم نماز است.

يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ [سوره لقمان : ۱۷]

مهمترین وظیفه بعد از توحید نماز است. تربیت انسان بوسیله نماز است. اسلوب تربیتی در قرآن مجید نماز است «إن الصلاة تنهی عن الفحشا والمنکر» اگر یک انسانی صد کتاب تربیتی و صد کتاب تصوف بخواند و چندین واحد دانشگاهی درمورد معارف اسلامی بخواند نماز نباشد تربیت نمی‌شود. این نصایح لقمان به فرزندش بود همچنین این نصایح به ما هم هستند و این نصایح را ما هم باید به فرزندان خود کنیم.