وحشت بسیار بزرگی جهان هستی را فرا گرفته است، که در تاریخ بی سابقه است، زیرا ویروس کوچکی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست در تمام جهان رواج یافته است، سازمانهای بهداشتی در تمام کشورها و نهادها در حال مبارزه با این ویروس مرگبار هستند، تا کنون بشر هیچ دارویی که این بیماری […]

وحشت بسیار بزرگی جهان هستی را فرا گرفته است، که در تاریخ بی سابقه است، زیرا ویروس کوچکی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست در تمام جهان رواج یافته است، سازمانهای بهداشتی در تمام کشورها و نهادها در حال مبارزه با این ویروس مرگبار هستند، تا کنون بشر هیچ دارویی که این بیماری را مداوا کند یا واکسنی که انسان را از شر این ویروس محافظت کند دست نیافته است.
اما …
دلایل وجود این ویروس در جهان چیست؟
دانشمندان در حال برسی این موضوع و دریافت پاسخ در رابطه با این سوال هستند، و حدس و گمان‌های نیز زده‌اند.

آیا این ویروس مخلوق خداوند متعال نیست؟

﴿ هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴾ لقمان-۱۱
ترجمه: این آفرینش پروردگار است، به من نشان دهید معبودانی غیر از الله چه چیزهایی آفریده‌اند، لیکن ظالمان در گمراهی آشکار به سر‌می‌برند.
لیکن چرا؟ و چرا در این برهه از زمان؟

﴿ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ ﴾انبیا ۳۷
ترجمه: آری انسان از عجله آفریده شده است، ولی عجله نکنید بزودی آیاتم را به شما نشان خواهم داد.
و همچنین می خوانیم: ﴿ سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴾فصلت-۵۳.
ترجمه: آگاه باشید که آنها از لقای پروردگارشان در شکّ و تردیدند؛ و آگاه باشید که خداوند به همه چیز احاطه دارد!

اگر این پاسخ را برای بسیاری از مردم ارائه کنید، روی گردانی می کنند، و خود را ناشنوا و گنگ جلوه می دهند تا اینکه جواب را نشنوند، گویا در گوش هایشان سنگینی وجود دارد.
وبسیاری این پاسخ را غیر علمی می‌پندارند، و بطور کامل آنرا انکار می‌کنند و دنبال جواب‌های دیگری هستند.
یکی از رحمت‌های خداوند بر انسان این هست که گاهی اوقات بیماری‌ها و مضراتی را به انسان می‌چشاند، تا به راه رشد و حقیقت دست یابد، و به خویشتن ستم نکند زیرا که از ستم به بردار انسانی فراتراست.

﴿ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴾ الروم-۴۱
ترجمه: فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند!

اما آیا کسی هست که پند بپذیرد؟

﴿ قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَوْ أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ * بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شَاءَ وَتَنْسَوْنَ مَا تُشْرِكُونَ ﴾ الأنعام۴۰-۴۱
ترجمه: بگو ای محمد «صلی الله علیه وسلم» به من خبر دهید اگر عذاب پروردگار به سراغ شما آید، یا رستاخیز برپا شود، آیا (برای حل مشکلات خود،) غیر خدا را می‌خوانید اگر راست می‌گویید؟! (نه،) بلکه تنها او را می‌خوانید! و او اگر بخواهد، مشکلی را که بخاطر آن او را خوانده‌اید، برطرف می‌سازد؛ و آنچه را (امروز) همتای خدا قرارمی‌دهید، (در آن روز) فراموش خواهید کرد.

بعضی معتقدند که علم به تنهایی نجات دهنده است، بدون اینکه به پروردگار اسباب مراجعه کنند، و تسلیم وحدانیت ذات ایشان باشند.

﴿وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ * فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ * فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ * فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴾الانعام ۴۲-۴۵
ترجمه: ما به سوی امتهایی که پیش از تو بودند، (پیامبرانی) فرستادیم؛ (و هنگامی که با این پیامبران به مخالفت برخاستند،) آنها را با شدّت و رنج و ناراحتی مواجه ساختیم؛ شاید (بیدار شوند و در برابر حق،) خضوع کنند و تسلیم گردند!

چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دلهای آنها قساوت پیدا کرد؛ و شیطان، هر کاری را که می‌کردند، در نظرشان زینت داد!
(آری،) هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید، و) آنچه را به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم؛ تا (کاملا) ً خوشحال شدند (و دل به آن بستند)؛ ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم)؛ در این هنگام، همگی مأیوس شدند؛ (و درهای امید به روی آنها بسته شد).
و (به این ترتیب،) دنباله (زندگی) جمعیّتی که ستم کرده بودند، قطع شد. و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است.

آیا بازگشتی نیست بسوی پروردگاری که خالق تمام اسباب است، و توحید او را بیان می کنیم و او را مورد عبادت قرار می دهیم و منهج پیامبرش را اختیار کردیم در زندگانی دنیا؟

﴿ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا ﴾النساء ۷۴
ای مردم! دلیل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد؛ و نور آشکاری به سوی شما نازل کردیم.

نویسنده :⁩ دکتر فؤاد محمد موسى/ترجمه: فضل الرحمن سیدزاده، عین‌العلوم گشت-سراوان