برهم صالح، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان سه‌شنبه (١٠/مهر/١٣٩٧) با کسب ٢١٩ رای موافق به‌عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از رسانه‌ها، برهم صالح بعد از پیروزی بر فواد حسین، رقیب خود در دور دوم رأی‌گیری پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور، ادای سوگند کرد. برهم صالح […]

 برهم صالح، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان سه‌شنبه (١٠/مهر/١٣٩٧) با کسب ٢١٩ رای موافق به‌عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از رسانه‌ها، برهم صالح بعد از پیروزی بر فواد حسین، رقیب خود در دور دوم رأی‌گیری پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور، ادای سوگند کرد.

برهم صالح با دریافت سه چهارم آرای معتبر چهارمین رئیس جمهور عراق شد.

فواد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان نیز فقط ٢٢ رای کسب کرد.

صالح در اولین اظهار نظر پس از این انتخاب به‌عنوان رییس‌جمهوری عراق، گفت: من رئیس‌جمهوری برای عراق و نه برای گروه یا طرف مشخصی هستم.

او پس از شرکت در مراسم تحلیف در حضور رئیس دادگاه فدرال عراق تصریح کرد: وحدت و استقلال این کشور را حفظ خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری جدید عراق بیان کرد: بر اساس سیستم دموکراتیک فعالیت خواهم کرد.

نمایندگان پارلمان عراق که برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور گرد هم آمده بودند، موفق نشدند در دور نخست رأی‌گیری به اتفاق‌نظر برسند.

بدین ترتیب روند انتخاب جایگزین فوأد معصوم به دور دوم کشیده شد که در این دور برهم صالح توانست رقیبش را با اختلاف آرای چشمگیری از پیش رو بردارد.

برهم صالح اخیراً در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای در منطقه کردستان عراق گفته است: حق تعیین سرنوشت مردم کردستان یک حق مشروع است.

آنچه نیروهای پیشمرگه کردی انجام داده‌اند، وظیفه‌ای بر دوش آنها و برای حمایت از مردم آن مناطق در برابر گروه داعش بود.

صالح گفت: کردها همواره بخشی از راه حل مشکلات و بحران‌ها هستند و از مشکلاتی که عراق با آن روبه‌روست، بسیار تاسف می‌خورند.

این رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق می‌گوید: کردها، اهل‌سنت و شیعه باید وجود منافع مشترک خود در مقابل با تروریسم را درک کنند.

وی گفت:  اکثر طرف‌های سیاسی درباره مساله تقسیم مناصب کلیدی و اعطای ریاست جمهوری به کردها اتفاق نظر دارند.