جامعه‌ی اهل‌سنت کشور در طول چهار دهه از انقلاب اسلامی، همواره تلاش کرده است مطالبات برحق خود را از راه گفتگوهای سیاسی و البته صندوق رأی و انتخابات دنبال کند. البته باید گفت معمولاً بعد از انتخابات‌ها، نه دولت‌ها آن‌چنان به وعده‌های خود نسبت به اهل‌سنت پایبند بوده‌اند و نه نخبگان و نمایندگان و فعالین […]

جامعه‌ی اهل‌سنت کشور در طول چهار دهه از انقلاب اسلامی، همواره تلاش کرده است مطالبات برحق خود را از راه گفتگوهای سیاسی و البته صندوق رأی و انتخابات دنبال کند.

البته باید گفت معمولاً بعد از انتخابات‌ها، نه دولت‌ها آن‌چنان به وعده‌های خود نسبت به اهل‌سنت پایبند بوده‌اند و نه نخبگان و نمایندگان و فعالین سیاسی اهل‌سنت به‌صورت متحد و مدون پیگیر مطالبات جامعه اهل‌سنت بوده‌اند و بدین شکل معمولاً مطالبات تا انتخابات بعدی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

اگر نمونه را محدودتر کرده و به جامعه اهل‌سنت استان کرمانشاه محدود کنیم به موارد جالب توجهی می‌رسیم.

اهل‌سنت این استان که قریب به یک‌سوم جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، معمولاً همواره از بعضی ناملایمتی‌هایی که در حق آنها می‌شود گله دارند و به‌خصوص از لحاظ کم‌توجهی در سپردن مدیریت‌های استانی به آنان شکوه می‌کنند.

از این‌رو در انتخابات‌های ریاست جمهوری به امید رفع ناملایمتی‌ها و رسیدن به حقوق شهروندی خود مطالباتی را خدمت کاندیداها ارائه می‌دهند و قول‌هایی از آنها گرفته می‌شود.

اما متاسفانه بعد از انتخابات ورق برمی‌گردد، کاندیدای منتخب و تیم مدیریتی‌اش در استان قول‌ها را فراموش کرده و از آن دردمندتر اینکه خود فعالین سیاسی اهل‌سنت نیز که باید بعد از انتخابات پیگیر وصول مطالبات باشند، از صحنه کنار رفته و معمولاً تا انتخابات بعدی آفتابی نمی‌شوند و بدین‌شکل باز هم وصول مطالبات چند سال دیگر مسکوت می‌ماند.

اما با این اوصاف نیز هستند کسانی‌که بر طبق جایگاهی که دارند از تلاش دست برنمی‌دارند و از هر فرصتی برای پیگیری مطالبات استفاده می‌کنند.

چند روز پیش بود که در خبرها خواندم که تعدادی از مشاورین استاندار کرمانشاه از جمله سید علاءالدین حیدری، مشاور و معین استاندار در اورامانات لغو ابلاغ شده‌اند.

باتوجه به شناختی که از جناب حیدری دارم بر آن شدم چند سطری را به ایشان اختصاص دهم؛ سید علاءالدین حیدری کسی که در زمان دکتر رازانی استاندار سابق، به‌عنوان مشاور استاندار منصوب شد و هم در زمان ایشان و هم در زمان مهندس بازوند، تا این اواخر تنها مشاور اهل‌سنت استاندار به‌شمار می‌آمد.

در طول این مدتی که در این پست قرار داشتند از نزدیک شاهد بودم که تمام تلاش خود را در پیگیری و وصول مطالبات اهل‌سنت استان به کار گرفتند و از هر فرصتی برای دفاع از مردم نجیب اورامانات و مطالبات به‌حق‌شان بهره بردند.

اگر به دیدۀ انصاف به عملکرد ایشان با توجه به محدودیت‌ها و تنگناهایی که داشتند بنگریم، در مجموع باید گفت که پیگیری‌ها و تلاش‌های ایشان مثمرثمر بوده است.

اگرچه که بسیاری از مطالبات هنوز پابرجاست، اما در زمان حضور ایشان در استانداری، دیدگاه‌ها نسبت به اهل‌سنت استان مثبت‌تر شده است و این چراغ سبزی برای آینده است.

اما ای کاش استاندار پرتلاش کرمانشاه، در این مورد خاص، بیشتر تدبیر به خرج می‌دادند و یکی از نیروهای دلسوز و توانمند اهل‌سنت را از دایرۀ مشورتی‌شان خارج نمی‌کردند.

زیرا ایشان امیدی برای جامعه اهل‌سنت استان بودند و تلاش داشتند از راه درست و اصولی مطالبات مردم اهل‌سنت استان را پیگیری کنند و در عین‌حال بازویی توانمند برای مدیریت ارشد استان باشند.

در استان کرمانشاه که در زمینۀ سپردن مدیریت‌های استانی به اهل‌سنت توجه چندانی نمی‌شود و در کل اهل‌سنت در مرکز استان جایگاه آن‌چنانی ندارد.

جامعۀ اهل‌سنت به همین اندک‌افراد دارای جایگاه و حاضر در مرکز استان دلخوش کرده بود که با تلاش آنان فضا برای حضور بهتر و مثمر ثمرتر فراهم شود که متاسفانه همین اندک‌افراد نیز بدین‌شکل حذف می‌شوند و امیدهای جامعه اهل‌سنت استان کمرنگ‌تر می‌شود.

امید است استاندار محترم در این مورد یک بازنگری داشته باشند و هم خودشان و هم جامعه اهل‌سنت را از وجود یک نیروی دلسوز و پرتلاش محروم نکنند.

.