افتتاحیۀ هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم به میزبانی دارالعلوم زاهدان، صبح امروز (سه‌شنبه ٦ آذر ١٣٩٧) با حضور حافظان و قاریان برجسته استان‌های مختلف در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد. مفتی محمدقاسم قاسمی، استاد حدیث و رئیس دارالافتاء دارالعلوم زاهدان در این مراسم به جایگاه قرآن کریم اشاره کرد و […]

بی‌برکتی در زندگی نتیجۀ دوری از قرآن استافتتاحیۀ هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم به میزبانی دارالعلوم زاهدان، صبح امروز (سه‌شنبه ٦ آذر ١٣٩٧) با حضور حافظان و قاریان برجسته استان‌های مختلف در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد. مفتی محمدقاسم قاسمی، استاد حدیث و رئیس دارالافتاء دارالعلوم زاهدان در این مراسم به جایگاه قرآن کریم اشاره کرد و بی‌برکتی در وقت و زندگی را ثمرۀ دوری از قرآن دانست.

مفتی محمدقاسم قاسمی پس از تلاوت آیات سورۀ مبارکۀ یونس: «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُديً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ، قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» قرآن مجید را «پند و موعظۀ الله»، «شفای امراض سینه‌ها»، «هدایت» و «رحمتی» برای انسان‌ها دانست و گفت: الله تعالی رحمت‌ها و برکاتش‌ را در کتاب خود گذاشته است. قرآن عقاید خرافی را از دل‌ها می‎زداید، فکرها را جلا می‌دهد و بیماری‌های روحی و روانی را درمان می‌کند. اکثر امت بر این قائل هستند که قرآن همان‌گونه که بیماری‌های روحی مثل حسد، کینه، تکبر، یقین‌های فاسد، اعتقادات خرافی را از بین می‌برد، برای امراض ظاهری و جسمی نیز شفابخش است.

ایشان ادامه داد: قرآن برای بشر در زمینه‌های اعتقاد، عمل، معاشرت، اخلاق، اقتصاد، دین و دنیا راهنمایی روشن و معجزه است و نیز برای مؤمنان رحمت و مهربانی است. باید مؤمنان و بندگان الله به رحمت و فضل الله؛ «اسلام» و «قرآن» اظهار شادی، خرسندی و موفقیت کنند و یقین داشته باشند که در جهان هرچه وجود دارد قرآن از همه آنها برتر و بهتر است.

استاد حدیث دارالعلوم زاهدان با اشاره به این حدیث که «الله تعالی به‌وسیله قرآن اقوام و ملت‌هایی را سربلند و عده‌ای را سرنگون می‌کند»، خاطرنشان ساخت: حضرت عمر رضی‌الله‌عنه از یکی از مسئولان کشوری خود پرسیدند: پست جنگل‌بانی و محیط‌زیست را به چه کسی واگذار کردی؟ مسئول کشوری در پاسخ گفت: به عبدالرحمن بن‌ابزا ـ که از نظر طبقات اجتماعی، دارای شأن و جایگاه بلندی برخوردار نبود ـ واگذار شده است. حضرت عمر رضی‌الله‌عنه تعجب کردند و گفتند: این شخص خیلی در کارهای خود موفق است. حقا که الله تعالی این فرد را به‌وسیله قرآن رفعت و بلندی بخشیده است.

ایشان «ایمان قوی به قرآن»، «توجه به تلاوت قرآن»، «فهم معانی قرآن و تدبر در آن»، «عمل به قرآن» و «تبلیغ قرآن» را پنج ویژگی مهم و اساسی مسلمانان صدر اسلام و اعصار بعدی که موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند دانست و گفت: علما و محدثین گذشته از لحاظ تألیف، تصنیف و خدمات دینی چنان فعالیت‌های داشته‌اند که امروزه یک آکادمی و مؤسسه نمی‌تواند همانند فعالیت‌های آنان داشته باشد. آنها با قرآن اتصال برقرار کردند و با دل‌وجان به قرآن وقت ‌دادند. در نتیجه الله تعالی اوقات، عمر، زندگی، صحت و سلامتی‌ و تدریس‌‌شان را بابرکت‌ فرمود.

رئیس دارالافتاء دارالعلوم زاهدان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه ما از قرآن دور شده‌ایم. برکت از زندگی ما رفته است و بی‌برکتی جایش را گرفته است. همین سال‌ها و اوقات را ما هم داریم، اما بی‌برکت هستند. لذا باید با قرآن اتصال برقرار شود و آن را درست با تجوید تلاوت کنیم.

ایشان خاطرنشان کرد: ما تا حد زیادی زندگانی محدثین بلندپایه از جمله ائمۀ اربعه و شاگردانشان، امام بخاری و امام ذهبی رحمهم‌الله را بررسی کرده‌ایم. بسیاری از آنان تا قرآن را تا نصف یا کامل تلاوت نمی‌کردند، نمی‌خوابیدند. ختم قرآن در سه روز و هفتۀ یک‌بار برای‌شان عادی و معمولی بود.

مفتی قاسمی در ادامه به‌علت تقسیم‌بندی قرآن به چند بخش و پاره اشاره کرد و گفت: نسخه‌های قرآن‌ چاپ پاکستان به این خاطر به هفت منزل و بخش تقسیم شده‌اند تا ظرف هفت روز با تجوید تلاوت و ختم شود و این نوع تلاوت در گذشته عادی و معمول بود. وقتی‌که در زندگی مردم سستی و انحطاط آمد، علما برای سهولت در تلاوت، قرآن را به سی جزء و پاره تقسیم کردند. با گذشت زمان قرآن را به شصت حزب تقسیم کردند و اکنون حزب هم به نصف و ربع تقسیم شده است. متأسفانه بازهم مردم می‌گویند ما برای تلاوت قرآن وقت نداریم.

ایشان با بیان اینکه «برای تعلیم و آموزش قرآن باید افراد باتجربه و ماهر گزینش شوند» تصریح کرد: گذشتگان به تعلیم و آموزش قرآن افتخار می‌کردند. یکی از راویان برجسته حدیث، ابو عبدالرحمن سلمی رحمه‌الله، افتخار می‌کردند که به تعلیم و آموزش قرآن مشغول باشند. متأسفانه در جامعۀ ما همان فرد بی‌حال و بی‌استعداد را که در شعبه‌های دیگر مصرفی ندارد، به‌عنوان مدرس قرآن انتخاب می‌کنند.

استاد حدیث دارالعلوم زاهدان در ادامه تأکید کرد: برای اینکه از برکات و خیرات قرآن بهره‌مند شویم، نیاز است به قرآن توجه گروهی و اجتماعی شود. همچنین نیز دستوراتش را در همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و غیره پیاده کنیم و آموزه‌هایش را با دل‌وجان در زندگی خود بیاوریم. قاریان از هر نظر؛ جا و مکان، حقوق و مزایا تشویق و ترغیب بشوند و به آنان بها داده شود.

ایشان در پایان از قاری دکتر احمد میان تهانوی، مدیر دارالعلوم اسلامیه لاهور به‌خاطر حضورشان در هفدهمین دورۀ از مسابقات سراسری حفظ و قرائت تشکر کرد و گفت: در شبه قارۀ هند در علم قرائت کمتر کسی هم‌پایۀ قاری دکتر احمد تهانوی است. ایشان از خاندان حکیم‌الامت مولانا اشرفعلی تهانوی و فرزند مفتی جمیل‌احمد تهانوی هستند. فیوض و برکات مفتی جمیل‌احمد تهانوی به‌واسطۀ مفتی خدانظر رحمه‌الله (مفتی سابق دارالعلوم زاهدان) به این مرکز علمی نیز رسیده‌اند.

منبع: سنی‌آنلاین