بیش از ده روز است که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود که وضعیت بحرانی در منطقه خواهد بود. اما مسئولین به جای اینکه مساله را جدی بگیرند و تدبیری برای پیشگیری از این بحران بیاندیشند منتظر ماندند تا شاهد وقوعش باشند. اگر قبلاً فکر این روز را می‌کردند و برای کاهش حجم فاجعه سدهای […]

ترکمن‌صحرا را آب برد و مسئولین را خواببیش از ده روز است که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده بود که وضعیت بحرانی در منطقه خواهد بود. اما مسئولین به جای اینکه مساله را جدی بگیرند و تدبیری برای پیشگیری از این بحران بیاندیشند منتظر ماندند تا شاهد وقوعش باشند.

اگر قبلاً فکر این روز را می‌کردند و برای کاهش حجم فاجعه سدهای استان از قبیل گلستان و بوستان و وشمگیر را کنترل می‌کردند و نمی‌گذاشتند پر و لبریز بماند شاید شاهد از بین رفتن ترکمن‌صحرا نمی‌بودیم. اگر مسئولین محترم فکری به حال رودخانه‌ها و لایه‌روبی آن می‌کردند و نمی‌گذاشتند بستر آنها پر از گل و لای شود شاید امروز شاهد طغیان آنها و از بین رفتن مزارع و حتی منازل مردم نمی‌بودیم.

اما الآن که بخش اعظمی از ترکمن‌صحرا در محاصره سیلاب قرار گرفته است، هنوز هم مسئولین سرشان را زیر برف کرده و خود را به بی‌خبری و بی‌اطلاعی از اوضاع نابسامان مردم ترکمن زده‌اند.

الآن مردم منطقه نیاز شدید به لوازم اولیه دارند که از طرف نهادهای دولتی در این زمینه کمکی که قابل ذکر باشد صورت نگرفته و عموما مسئول و یا نهادی که خود را در میان مردم سیل‌زده نشان می‌دهد صرفا جنبه نمایشی دارد و فقط و فقط برای آرام کردن فضای ملتهب مجازی بوده و نه برای دلسوزی و همدردی با مردم مصیبت دیده.

ما خدا را شکر که خود مردم و چهره‌های مردمی منطقه به یاری مردم شتافتند و تا جایی که دستشان می‌رسید از کمک کردن دریغ نکردند و هنوز این کمک‌ها ادامه دارد.

صد البته هنوز این یاری‌ها کافی نیست و خیلی از مردم محتاج چشم انتظار یاری هموطن خود می‌باشد و این مردم است که به داد هموطن خود می‌رسد و با وجود کارشکنی و سنگ‌اندازی‌های مختلف در مشکلات و مصایب در کنار همدیگر هستند وگرنه حتی صدا و سیمای کشور و استان هم در پوشش خبری این حادثه بی‌باکانه در حال پخش جشن نوروزی هستند و حتی از اختصاص لحظاتی هرچند کوتاه در طول روز دریغ کردند تا اینکه فضای مجازی و همت جوانان و افراد اجتماعی و مدنی آنها را مجبور به پوشش جزئی از حادثه کرد.

اما تا الآن که نه تدبیر کارآمدی برای پیشگیری از وقوع حادثه بود و نه مدیریت مطلوب بحران، امید است که مسئولین محترم از خواب خود برخیزند و فکری برای مدیریت بعد از بحران برای اوضاع منطقه بیندیشند.

به امید روزی که شاهد هیچگونه بی‌تدبیری و بحران مدیریت نباشیم.

نویسنده: اسحاق توماج