شورای حقوق بشر سازمان ملل تصمیم به تشکیل «مکانیزم مستقل» برای بررسی نسل‌کشی و سایر جنایات اعمال شده علیه مسلمانان آراکان گرفت. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از آناتولی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی‌ونهمین نشست خود در ژنو تصمیم به تشکیل یک «مکانیزم مستقل» به منظور بررسی و جمع‌آوری شواهد نسل‌کشی و […]

شورای حقوق بشر سازمان ملل تصمیم به تشکیل «مکانیزم مستقل» برای بررسی نسل‌کشی و سایر جنایات اعمال شده علیه مسلمانان آراکان گرفت.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از آناتولی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی‌ونهمین نشست خود در ژنو تصمیم به تشکیل یک «مکانیزم مستقل» به منظور بررسی و جمع‌آوری شواهد نسل‌کشی و سایر موارد نقض حقوق بشر که مسلمانان آراکان در میانمار از سال ٢٠١١ در معرض آنها قرار گرفته‌اند و برای ارائۀ این اسناد به دادگاهی که در آینده برای رسیدگی به این جرایم تشکیل خواهد شد، گرفت.

این طرح که در نشست این شورا برای بررسی موارد نقض حقوق مسلمانان آراکان و اقلیت‌های دیگر با کسب ٣٥ رأی موافق به تصویب رسید، این رأی‌گیری دارای ٣ رأی مخالف و ٧ رأی ممتنع بود.

با تصویب این طرح که توسط سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا ارائه شده بود، یک مکانیزم مستقل برای بررسی نسل‌کشی و سایر جنایات اعمال شده علیه مسلمانان آراکان تشکیل خواهد شد.

این مکانیزم برای شناسایی عاملان این جنایات و جمع‌آوری اسناد برای ارائه به محاکم بین‌المللی که در آینده تشکیل خواهد شد، پرونده تهیه خواهد کرد.

گفتنی است ارتش میانمار از ٢٥ آگوست سال گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان در این کشور را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده‌اند، اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.