️ سوال: در روستاي ما در جمعه سابق به جاي نماز جمعه، نماز ظهر را با جماعت خواندند، مقتدي‌ها دو صف بودند و امام جمعه غايب بود! آيا اين امر جايز است يا خير؟  پاسخ: الف:  در شهرها و روستاهاي بزرگ که در آن نماز جمعه برگزار مي‌شود، بجاي نماز جمعه، اداي نماز ظهر با […]

سوال: در روستاي ما در جمعه سابق به جاي نماز جمعه، نماز ظهر را با جماعت خواندند، مقتدي‌ها دو صف بودند و امام جمعه غايب بود! آيا اين امر جايز است يا خير؟

 پاسخ:

الف:  در شهرها و روستاهاي بزرگ که در آن نماز جمعه برگزار مي‌شود، بجاي نماز جمعه، اداي نماز ظهر با جماعت مکروه تحريمي است؛ خواه مقتدي‌ها دو صف باشند يا سه نفر و خواه امام جمعه رسمي حاضر باشد يا غائب؛ زيرا فرض الله به صورت جمعي در اين مکان و زمان، نماز جمعه است، نه ظهر؛ مگر آنکه وقت جمعه خارج شود.

ب:  نماز‌گزاران محترم به خاطر عذر شيوع کرونا مي‌توانند به مسجد نيايند و نماز ظهر را انفرادي بخوانند؛‌اما در مسجد آن هم مسجد جامع بجاي نماز جمعه، جماعت ظهر مکروه تحريمي و نوعي معارضه با نماز جمعه است. (۱)

ج: در اينجا رخصت، عدم شرکت در نماز جمعه يا کلا ترک اقامه جمعه است (بنابر فتوي برخي از علماء) نه اقامه جماعت ظهر در مسجد يا مکاني که در آن اذن عمومي وجود دارد؛ مانند مسجد غير جامع، نمازخانه، مصلي.

واضح است که نماز جماعت ظهر در روز جمعه و وقت ظهر در مسجد، مخصوص جاهایی است که در آنجا اصلاً شرايط نماز جمعه وجود ندارد.
والله اعلم بالصواب

بقلم : استاد عبدالحکیم سیدزاده