مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت آزادشهر (٢٧/مهر/١٣٩٧) از دخالت نهادها دولتی در امور مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت انتقاد کرد و این دخالت‌ها را غیر قابل پذیرش دانست. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه خبری دفتر امام جمعه آزادشهر، مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از سخنانش با اشاره به دخالت برخی […]

مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت آزادشهر (٢٧/مهر/١٣٩٧) از دخالت نهادها دولتی در امور مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت انتقاد کرد و این دخالت‌ها را غیر قابل پذیرش دانست.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه خبری دفتر امام جمعه آزادشهر، مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از سخنانش با اشاره به دخالت برخی نهادها در امور مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت اظهار داشت: در روستای قلمویی سیریک به یکی از مدارس دینی تعرض شده است، چندی از علما دستگیر شدند که این امر موجب تحصن و اعتراض دیگر علمای آن منطقه شد، ما دخالت در امور مذهبی اهل‌سنت، مساجد و مدارس دینی را هرگز نمی‌پذیریم.

مولانا گرگیج در ادامه افزودند: طبق قانون اساسی کشور، تعلیم و عبادت و انتخاب امام جماعت مساجد در اختیار خودمان هست، امام مسجد توسط مردم همان منطقه مشخص می‌شود، زیرا اگر مردم، امامت یک شخص را قبول نداشته باشند از نظر شرعی، اقامۀ نماز جماعت توسط وی جایز نیست و مردمی که از امام جماعت خود رضایت نداشته باشند در نزد خداوند ملعون است.

عضو مجمع فقهی اهل‌سنت افزود: عزل و نصب امامان جمعه و جماعت توسط حکومت را نادرست می‌دانیم و مسئولین، حق دخالت در مسایل مذهبی را ندارند همانطور که ما حق دخالت در امور کلیسای هموطنان مسیحی و آتشکده هموطنان زرتشتی را نداریم.