مولانا عبدالکریم حسین‌پور در مراسم نماز عید قربان سراوان:  در استخدام‌ها از نیروهای بومی استفاده شود و اهل سنت اختیارات داده شوند  نماز عید باید یکپارچه خوانده شود و مردم و علما از تعدد عید و جمعه بپرهیزند سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور در مراسم نماز عید قربان سراوان (۱۰ ذوالحجه ۱٤٤۱ ق./ ۱۰ مرادا […]

 مولانا عبدالکریم حسین‌پور در مراسم نماز عید قربان سراوان:
 در استخدام‌ها از نیروهای بومی استفاده شود و اهل سنت اختیارات داده شوند
 نماز عید باید یکپارچه خوانده شود و مردم و علما از تعدد عید و جمعه بپرهیزند

سنت‌آنلاین| مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور در مراسم نماز عید قربان سراوان (۱۰ ذوالحجه ۱٤٤۱ ق./ ۱۰ مرادا ۱۳۹۹ ش.) در مصلای بزرگ وحدت این شهر ابتدا این عید را به مردم سراوان تبریک گفت و با اشاره به آیهٔ مبارکهٔ ﴿لَن یَنَال اللهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَائُهَا ولٰکن یَنَالُهُ التَّقوىٰ مِنْکُم﴾ گفت: الله تعالیٰ از ما و شما اطاعت و فرمانبرداری و تقوا می‌خواهد، گوشت و پوست و خون قربانی به خدا نمی‌رسد؛ یعنی الله به اینها نیازی ندارد، بلکه هدف این است که شما در قبال امر الله تعالىٰ چقدر فرمانبرداری می‌کنید. حضرت ابراهیم علیه السلام آمادهٔ اجرای قربانی فرزند خود شد، اما هدف الله تعالىٰ این نبود و آزمایش، مراد بود. لذا ما هم باید بسان حضرت ابراهیم علیه السلام در قبال اوامر الله تعالىٰ فرمانبرداری داشته باشیم.

امام عید مصلای وحدت سراوان در بخشی دیگر از سخنان خویش با اشاره به بیماری کرونا تأکید کرد: به وقت خروج از درهای عیدگاه سعی کنیم که تراکم نباشد و با فاصله بیرون شویم تا مشکلی ایجاد نشود و بهانه‌ای به دست دیگران ندهیم که این اجتماع ما و شما را سبب شیوع این بیماری بدانند. گرچه این بیماری در شهر ما و شما هم آمد و کشته هم داد، اما هنوز مهارش به دست خودمان است و باید با رعایت نکات بهداشتی سعی کنیم که ناقل این بیماری یا پذیرندهٔ آن نباشیم. لذا بعد از نماز عید، از مصافحه و روبوسی پرهیز کنیم و در دید و بازدیدها هم دست ندهیم و فاصله را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنیم. الله تعالىٰ این دنیا را دارالأسباب قرار داده است، گرچه هیچ بیماری به ذات خود مسری نیست، اما رسول اکرم صلى الله علیه وسلم به ما توصیه کرده‌اند که اگر در جایی چنین بیماری افتاد، نباید بدانجا بروید یا اگر شما آنجا هستید، بیرون نشوید. یقین‌مان بر الله تعالىٰ باشد، اما اسباب هم چیزهایی هستند که الله تعالىٰ آنها را برای ما مقدر کرده است.

مولانا عبدالکریم همچنین با اشاره به برخی شایعات در مورد استخدام‌های بیمارستان تازه تأسیس ایرانمهر سراوان خاطرنشان کرد: شایعاتی بود که برای این بیمارستان افراد غیر بومی استخدام شده است، اما جناب دکتر فاضلی (نمایندهٔ سراوان بزرگ در مجلس) اعلام کرد که تاکنون کسی برای این بیمارستان استخدام نشده است. ما امیدواریم که مسؤولین این نکته را رعایت کنند و ما را تنها با این عنوان که اهل سراوان اهل فرهنگ‌اند، نفریبند و چنین نباشد که در این شهر فرهنگی پرستار نباشد و از جای دیگر پرستار بیاورند، ما باید همه چیزمان را از خود داشته باشیم و داریم و امیدواریم که مسؤولین محترم این نکته را رعایت کنند و نیروهای بومی‌ استخدام کنند که آنان دلسوزتری بیشتری نشان می‌دهند و مادران و خواهران ما را با دید حیا و عفت نگاه می‌کنند. امیدواریم جناب دکتر این مسأله را پیگیری کند و می‌کند و مسؤولین محترم هم باید بومی‌سازی را رعایت کنند.
ایشان در ادامه افزود: چیزی که ما از مسؤولین درخواست می‌کنیم که اگر کسی از اهل سنت را استخدام می‌کنند، باید همان اختیاراتی که به دیگران داده می‌شود، به اینها هم داده شود؛ طوری نباشد که فقط مسؤول باشد و هیچ اختیاری از خود نداشته باشد و بالأخره از آن اداره و مسؤولیت خود بدنام در آید و بگویند این مسؤول از خود شما بود و کاری نکرد! لذا شما باید او را اختیارات بدهید، آن وقت اگر کار نکرد، قابل ملامت است.

مدیریت عین العلوم گُشت سراوان با اشاره به تعدد نمازهای جمعه و تلاش عده‌ای دیگر برای تعدد نمازهای عید تأکید کرد: در عید قربان گذشته هم بنده نسبت به نمازهای جمعه تأکید کردم که نباید نمازهای جمعه بیشتر شوند و در عید فطر به خاطر شیوع بیماری در چهارده جای شهر نماز خوانده شد، اما همانگونه که برای یک جا کردن این عید زحمت کشیده شده است، نباید اعیاد را متعدد کنیم. برخی مثل اینکه در جاهای دیگر هم جداگانه نماز عید برگزار می‌کنند که این با هماهنگی علما نبوده است؛ اما چون بهانهٔ همین بیماری است ما بر آنها سخت نمی‌گیریم، اما در آینده باید تمام سراوان از هوشک تا پایین دست آسپیچ همه یک‌دست برای نماز به این مصلا بیایند و شکوه و ابهت امت اسلامی در همین است که همه یکپارچه در اجتماع شریک شوند که نماد بارز آن حج است و خواهش من از شما مردم و بالخصوص علما این است که اجازه ندهید تعدد عید ادامه پیدا کند و علما نباید تابع عوام یا شوراهای محلی باشند.

مولانا عبدالکریم با اشاره به قرین بودن نماز عید و نماز جمعه گفت: عید امروز ما و شما روز جمعه است؛ نزد جمهور علما و مذاهب چهارگانهٔ اهل سنت با خواندن نماز عید، نماز فرض جمعه ساقط نمی‌شود؛ چرا که نزد جمهور نماز عید، سنت مؤکده و نزد احناف واجب است، اما در هر دو صورت درجه‌اش پایین‌تر از فرض است و با ادای سنت یا واجب، فرض ساقط نمی‌شود. رسول اکرم صلى الله علیه وسلم در زمان‌هایی که جمعه و عید با هم می‌شدند، نماز جمعه را ترک نکرده است، فقط آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم و خلفای راشدین به بیابان‌نشینان اجازه داده‌اند که اگر می‌خواهند، بعد از نماز عید بروند و برای نماز جمعه ننشینند، اما خود آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم نماز جمعه را قائم کرده‌ است.