شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم این هفتۀ نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۷)، با اشاره به سفر اخیر رئیس بنیاد مسکن کشور به استان سیستان‌وبلوچستان، «تهیه مسکن برای مردم» را از وظایف دولت و حاکمیت دانستند و بر لزوم توجه دولتمردان و سایر نهادها و ارگان‌ها به این موضوع تاکید […]

دولت و حاکمیت وظیفه دارد مشکل مسکن مردم را حل کندشیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم این هفتۀ نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۷)، با اشاره به سفر اخیر رئیس بنیاد مسکن کشور به استان سیستان‌وبلوچستان، «تهیه مسکن برای مردم» را از وظایف دولت و حاکمیت دانستند و بر لزوم توجه دولتمردان و سایر نهادها و ارگان‌ها به این موضوع تاکید کردند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: تمام حکومت‌ها و نظام‌های دنیا این موضوع را پذیرفته‌اند که مشکل مسکن ملت‌های‌شان را برطرف کنند، به‌همین منظور دولت و حکومت ما نیز این مسئولیت را برعهده دارد که برای هرکدام از افراد ملت خود مسکن بسازد.

ایشان ادامه دادند: اگرچه در گذشته واحدهای مسکونی ساخته و به‌طور اقساطی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گرفت، اما اگر در شرایط حاضر دولت این توانایی را ندارد، باید حداقل زمینی را برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد. هر فرد ملت ایران من‌حیث یک ایرانی باید حق مسکن داشته باشد و نهادهای مربوطه و نظام و حاکمیت باید این مسأله را مورد توجه قرار دهند و با مردم در این زمینه همکاری کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به مشکلات مسکن در این کلان‌شهر اشاره کردند و گفتند: شهر زاهدان با گستردگی زیادی که دارد زندگی و جمعیت در آن به‌صورت بسیار متراکم و فشرده است، اصول شهرسازی در آن رعایت نشده و خیابان‌‌ها با مشکل مواجه هستند.

ایشان در ادامه تصریح کردند: در حال حاضر شهر زاهدان گنجایش این جمعیت را ندارد و نیاز است که شهرک‌های جدیدالتأسیس در حاشیه شهر ساخته شده و در اختیار خانواده‌هایی که مشکل مسکن دارند قرار داده شوند.

مولانا عبدالحمید سازمان‌هایی همچون «منابع طبیعی» و «بنیاد مسکن» را بر لزوم توجه به مشکل مسکن مردم توصیه کردند و گفتند: بنیاد مسکن باید به روستاها سفر کند و افرادی را که با مشکل مسکن مواجه هستند شناسایی کرده و زمین در اختیارشان بگذارد.

ایشان تاکید کردند: اینکه سازمان منابع طبیعی باید حافظ منابع طبیعی و زمین‌های ملی باشد درست است، اما این زمین‌های ملی متعلق به همین ملت است و باید برای ساخت منزل در اختیار مردم قرار گیرند. کسی که منزلی ساخته است نباید منزلش را تخریب کنند.

دستگاه قضایی برای حل مشکلات مردم به ادارات مربوطه تذکر دهد

امام‌جمعه زاهدان در این‌خصوص توصیه‌هایی هم به «دستگاه قضایی» داشتند و گفتند: نباید هیچ ارگان و نهادی از دستگاه قضایی استفادۀ ابزاری بکند، بلکه عزیزان ما در دستگاه قضایی باید این نکته را درنظر داشته باشند که آیا قانون درحق فردی که ده، بیست و سی سال است متقاضی صدور سند برای زمین و املاک آبا و اجدادی خودش است اجرا شده است یا نه؟

ایشان ادامه دادند: دستگاه قضایی فقط متعلق به دولت و ادارات خاص نیست، بلکه متعلق به فردفرد این ملت است که باید برای احقاق حقوق ملت تلاش کند. دستگاه قضایی باید برای حل مشکلات مردم و رسیدگی به خواسته‌های آنان به ادارات مربوطه تذکر بدهد. نباید برای مردم مظلومی که برای مسکن و سند زمین خودشان تلاش کرده‌اند و به مشکل‌شان رسیدگی نشده است پرونده‌سازی بشود، زیرا این مردم متعلق به همین وطن هستند که آبا و اجدادشان برای دفاع از این خاک جان داده‌اند.

مدیر دارالعلوم زاهدان تصریح کردند: دستگاه قضایی، استانداری و سایر نهادها و سازمان‌های ذیربط باید به این نکته تاکید داشته باشند که به زمین‌های مردم سند داده شود و با افراد متقاضی مسکن برای زندگی و حفر چاه برای دامداری مجوز لازم داده شود. باید برای حل این مشکلات تجدیدنظر بشود، نباید موجبات نارضایتی مردم را فراهم کنیم.

شهرداری زاهدان دستفروشی‌ها و صاحبان دکّه در سطح شهر را در تنگنا قرار ندهد

امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان تذکری هم به شهرداری داشتند و گفتند: در شرایطی که مردم شهر و استان ما با معضل بیکاری مواجه هستند، فردی که برای کسب روزی حلال به دستفروشی و یا زدن دکه‌ای کنار خیابان روی آورده است نباید در تنگنا قرار بگیرد. البته مردم هم باید قانون و مقررات را رعایت کنند و سد معبر نکنند.

ایشان خاطرنشان کردند: بعضی از ادارات و ارگان‌ها بر جمع‌آوری دکه‌های سطح شهر اصرار دارند، درحالی‌که ما باید قبل از هر کار و تصمیمی برای مردم شغل ایجاد کنیم. اگر نمی‌توانیم برای فردی شغل ایجاد کنیم، حداقل جلوی کار و شغلی را که خلاف قانون نبوده و قابل تحمل است نگیریم.

مولانا عبدالحمید افزودند: اگر یک صاحب دکه‌ای مرتکب کار خلافی شده است باید با همان یک مورد برخورد قانونی بشود، نه‌ اینکه تمام دکه‌دارها علی‌السویه مجازات شده و دکه‌های‌شان تعطیل شوند. ما نباید کاری کنیم که مردم به طرف معامله مواد مخدر و کارهای خلاف قانون سوق داده شوند.