سوال: از نظر شریعت اسلام کالبد شکافی جسد انسان به جهت تحقیق علت مرگ و کار آموزی پزشکی جایز است یا خیر؟ پاسخ: الله تبارک وتعالی انسان را اشرف مخلوقات آفریده است. شریعت غراء محمدی نیز انسان را در بالاترین مرتبه و جایگاه قرار داده و برای جنازه او احترام وضع نموده است؛ همانطور […]

 

حکم کوتاه کردن موی و ناخن قربانی کننده سوال: از نظر شریعت اسلام کالبد شکافی جسد انسان به جهت تحقیق علت مرگ و کار آموزی پزشکی جایز است یا خیر؟

پاسخ: الله تبارک وتعالی انسان را اشرف مخلوقات آفریده است. شریعت غراء محمدی نیز انسان را در بالاترین مرتبه و جایگاه قرار داده و برای جنازه او احترام وضع نموده است؛ همانطور که برای کالبد بدنی او در زندگی، این احترام را لازم دانسته است؛ لذا نظریه اکثر اهل علم این است که کالبد شکافی بدن انسان به منظور تحقیق و تجربه پزشکی جایز نیست. البته در این زمینه پیشنهاد می گردد: از اعضا مجسمه های پلاستیکی و از جسم حیواناتی همچون: قورباغه، میمون، موش و… استفاده نمود.
ناگفته نماند که برخی از علما در صورت نیاز و حاصل نشدن هدف از حیوانات و اعضای پلاستیکی, قایل به جوازکالبد شکافی اند. همچون: پیدا نشدن علت قتل و… .

👈🏻 دارالإفتاء عین العلوم گشت
شماره فتوا: ۶۷/۱۴۷/۱۳۳۸۱