مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین: سنت آنلاین، این روزها کشور و ملت عزیز ایران با مشکلات و بحران‌های متعدد داخلی و خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که تحریم‌های ظالمانه و اخیرا هم تهدیدهای نظامی آمریکا بر این مشکلات و نگرانی‌ها افزوده است. شرایط کنونی می‌طلبد که مسئولین و دولتمردان فارغ از جنجال‌های حزبی و جناحی، […]

مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین:

سنت آنلاین، این روزها کشور و ملت عزیز ایران با مشکلات و بحران‌های متعدد داخلی و خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که تحریم‌های ظالمانه و اخیرا هم تهدیدهای نظامی آمریکا بر این مشکلات و نگرانی‌ها افزوده است. شرایط کنونی می‌طلبد که مسئولین و دولتمردان فارغ از جنجال‌های حزبی و جناحی، با همفکری نخبگان و اندیشمندان کشور برای حل این مشکلات و رفع دغدغه‌های مردم بیش از پیش تلاش کنند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید که از اندیشمندان و صاحب‌نظران دلسوز و آگاه به مسائل به‌شمار می‌روند، در گفت‌وگویی مفصل با پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» به واکاوی و آسیب‌شناسی مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی کشور و راه‌های برون‌رفت از این مشکلات پرداختند.

حمایت ایران از حقوق اقلیت‌ها در کشورهای اسلامی با راه‌های دیپلماسی انجام گیرد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین، بحران‌های داخلی و خارجی موجود در کشور را «بی‌سابقه» توصیف کردند و با «معلول» دانستن این مشکلات، بر لزوم «آسیب‌شناسی بحران‌ها توسط کارشناسان» تاکید کردند. ایشان در این گفت‌وگو ابتدا به بحران‌های خارجی اشاره کردند و گفتند: اگر بحران‌های خارجی دقیق آسیب‌شناسی شوند به این نتیجه می‌رسیم که بهترین راه حمایت از اقلیت‌ها در کشورهای اسلامی و حتی حمایت از اکثریت‌هایی که حقوق‌شان ضایع شده و مظلوم واقع شده‌اند، حمایت سیاسی و دیپلماتیک است. اگر جمهوری اسلامی در بعضی از کشورها قصد حمایت از ملت‌ها را دارد این حمایت‌ها باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک صورت بگیرد و جمهوری اسلامی در این زمینه از نفوذ خودش استفاده کند.

توسل به «حمایت نظامی» سبب افزایش بحران‌های خارجی می‌شود

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: حمایت نظامی از هیچ دولت خارجی و یا حرکت و حزب سیاسی یا مذهبی به صلاح هیچ کشوری نیست و به منافع ملی ضربه می‌زند، زیرا گزینۀ نظامی نه‌تنها تاکنون برای هیچ کشوری مفید نبوده، بلکه سبب بروز بحران‌های خارجی شده و ضربه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به آن کشور وارد کرده است.

ایشان تصریح کردند: هیچ کشوری خارج از مسائل سیاسی و دیپلماسی نباید به افراد، نهادها و ارگان‌ها اجازۀ فعالیت نظامی در کشوری دیگر را بدهد، زیرا این بر خلاف مصالح ملی آن کشور است و به اعتبار و وجهۀ اجتماعی‌اش ضربه می‌زند.

جمهوری اسلامی و سایر کشورهای اسلامی بحران‌زده در خاورمیانه نیاز به صلح و امنیت دارند

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «صلح و امنیت» را از نیازهای مبرم کشورهای اسلامی دانستند و گفتند: بهترین راه حل اختلافات بین کشورهای اسلامی «صلح» است. قرآن کریم مسلمانان را از نزاع و اختلاف نهی و به صبر و تحمل توصیه و تأکید کرده است و می‌فرماید: «وَأَطيعُوا الله وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ الله مَعَ الصّابِرينَ» [أنفال: ۴۶] لذا مسلمانان و کشورهای اسلامی باید با عمل به این آیۀ قرآنی نظرات، دیدگاه‌ها، مذاهب و فرهنگ‌های یکدیگر را تحمل کنند تا موجبات اختلاف و درگیری پیش نیاید.

مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی و بحران‌زدۀ منطقه در خاورمیانه نیاز به صلح و امنیت دارند. در شرایط کنونی که قدرت‌های اروپایی و غربی برای حفظ امنیت اسرائیل تلاش می‌کنند تا کشورهای اسلامی را مقابل هم قرار دهند و آنها را دشمن یکدیگر معرفی کنند، در چنین شرایطی ما باید هوشیار باشیم و سیاستی را اتخاذ کنیم که مانع گرایش بعضی از کشورهای اسلامی به سمت اسرائیل بشود، زیرا اسرائیل یک رژیم اشغالگر و غاصب است که قبلۀ اول مسلمانان را اشغال کرده و چندین دهه است که به مسلمانان فلسطین ظلم می‌کند و حاضر به پذیرش گفتمان و صلحی که حاکمیت فلسطینیان را به رسمیت بشناسد نیست.

ایشان جمهوری اسلامی ایران را به «چرخش سیاسی در سیاست خارجی» توصیه کردند و اظهار داشتند: اوضاع و شرایط کنونی جهان می‌طلبد که ما در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنیم. کشور به یک چرخش سیاسی در سیاست خارجی نیاز دارد. ما باید هوشمندانه رفتار کنیم و سیاست‌هایی را که جواب نداده‌اند یا خطراتی در پی دارند، تغییر دهیم و یا آنها را تعدیل کنیم. إن‌شاء‌الله با تعدیل سیاسی و تغییر در بعضی از سیاست‌ها می‌توانیم بخش بزرگی از بحران‌هایی را که دشمنان علیه ما سازمان‌دهی کرده‌اند برطرف کنیم.

کمبود آزادی‌های سیاسی مشروع؛ یکی از مهمترین بحران‌های داخلی کشور

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در گفت‌وگو با سنی‌آنلاین، به واکاوی بحران‌های داخلی در کشور پرداختند و گفتند: کمبود آزادی‌های سیاسی مشروع و قانونی از قبیل: آزادی بیان و قلم و احزاب و تشکل‌ها و عدم تحمل انتقادهای سازنده و آزادی‌های مشروع از مهمترین موارد بحران‌های داخلی هستند.

ایشان خاطرنشان کردند: عدم تحمل مخالفان و دگراندیشان نقص بزرگی است که کشور را با چالش مواجه کرده است. آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر محصورین جریان انتخابات ۸۸، شنیدن خواسته‌های مردم و گفتمان با مخالفین می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

مولانا عبدالحمید توجه به «ثبات سیاسی» را از راه‌های برون‌رفت از بحران‌های داخلی و خارجی برشمردند و گفتند: نبود ثبات سیاسی دلیل این بحران‌هاست. تأمین آزادی‌های مشروع و قانونی، توجه به انتقادهای سازنده، رعایت حقوق اقلیت‌ها، توجه به خواسته‌های ملت و تنش‌زدایی خارجی می‌تواند ما را به ثبات سیاسی نزدیک کند.

منشأ مشکلات اقتصادی کشور، سیاسی است/ نظامیان عزیز از رقابت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دوری کنند

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، منشأ این مشکلات را «سیاسی» دانستند و گفتند: بحران‌های سیاسی و نبود ثبات سیاسی دلیل اصلی بحران‌های اقتصادی موجود در کشور است. اگر کشور به ثبات سیاسی برسد ارزش پول کشور افزایش پیدا کرده و تورم کاهش می‌یابد. ما برای رشد اقتصادی نیاز به رقابت با کشورهای همجوار داریم و این رقابت زمانی امکان‌پذیر است که کشور ثبات سیاسی داشته باشد. با صلح و دوستی و روابط حسنه با دیگر کشورها می‌توانیم به اقتصاد کشور رونق ببخشیم.

ایشان تصریح کردند: مشکل اصلی کشور اقتصادی نیست، بلکه سیاسی است و اگر مشکلات سیاسی کشور حل شوند، بالتبع و علی‌رغم خواستۀ آمریکا و اسرائیل، مشکلات اقتصادی ما هم کاهش پیدا می‌کنند.

مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: توصیۀ ما آن است که نظامیان عزیز بهتر است از رقابت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دوری کنند و به رسالت و شغل اصلی خودشان برگردند و مشغول شوند؛ بدیهی‌ست این امر سبب افزایش محبوبیت آنان در قلب ملت ایران می‌شود.

عدم توجه به «شایسته‌سالاری» در گزینش‌ها؛ عامل دیگر بحران‌های داخلی کشور

مدیر دارالعلوم زاهدان از بی‌توجهی به اصل «شایسته‌سالاری» در بخش‌های مختلف کشور نیز ابراز نگرانی کردند و گفتند: متاسفانه در گزینش افراد و مدیران در سطوح و بخش‌های مختلف به اصل شایسته‌سالاری و توانمندی افراد توجه نمی‌شود که این سیاست مانع ورود افراد متخصص، توانمند و باوجدان به مدیریت‌های کلان کشور شده است، به‌طوری‌که بخشی از مدیریت‌ها به افراد ضعیفی واگذار شده که فاقد توانمندی و وجدان کاری لازم برای انجام مسئولیت‌های محوله بوده‌اند.

ایشان گفتند: اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های مالی در کشور به‌خوبی بیانگر آن هستند که گزینش افراد و مدیران روند صحیح و درستی نداشته و کشور را با بن‌بست مواجه کرده است؛ این موضوعی‌ست که همه اعم از مسئولین و مردم به آن اذعان دارند.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: برای ورود افراد متخصص و توانمند به مدیریت‌های کشوری و استانی اگر منع قانونی وجود دارد باید این قانون اصلاح شود و اگر به اِعمال سلیقه‌های شخصی برمی‌گردد باید جلوی این اِعمال سلیقه‌ها گرفته شود تا زمینۀ ورود افراد متخصص و شایسته فراهم شود.

ایشان به موضوع «فرار مغزها» نیز اشاره‌ای داشتند و گفتند: ما در کشورمان مغزهای متفکری داشته‌ایم که به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند و به توسعه و آبادانی آن کشورها مشغول شده‌اند. ما باید این نخبه‌ها را دوباره به کشور برگردانیم و از توانایی و استعدادشان برای آبادانی و حل مشکلات کشور استفاده کنیم. باید برای بازگشت نخبه‌ها و اندیشمندان به کشور اعتمادسازی کنیم تا مطمئن شوند می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای با عزت و آزادی زندگی کرده و به کشور خدمت کنند.

مردم هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصول‌گرایان ناامید شده‌اند

 مولانا عبدالحمید دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا را در حل مشکلات کشور «ناموفق» دانستند و گفتند: تاریخ سیاسی گذشتۀ کشور بیانگر آن است که دو جناح سیاسی بزرگ اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نتوانسته‌اند برای حل مشکلات ملت ایران و برون‌رفت کشور از بحران‌های موجود کاری انجام بدهند. مردم هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصول‌گرایان ناامید شده‌اند.

ایشان تصریح کردند: ما نیز به اصلاح‌طلبان امیدی نداریم که بتوانند با یک چرخش و تغییر جهت، رضایت مردم را کسب کنند. خلاصه در حال حاضر جلب رضایت مردم برای جناح‌های سیاسی کشور کار بسیار سخت و مشکلی است؛ جناح‌های سیاسی کشور علاوه بر اینکه باید با هم بنشینند و دراین‌باره چاره‌ای بیندیشند، بایستی با نخبگان و افراد مستقل نیز رایزنی و هم‌اندیشی داشته باشند که چگونه کشور را از مشکلات موجود عبور دهند.

مجلس شورای اسلامی نتوانسته کشور را به جایگاه شایسته‌اش برساند

مدیر دارالعلوم زاهدان تلنگری هم به قوۀ مقننه زدند و گفتند: مجلس فعلی شورای اسلامی که خروجی شورای نگهبان است نیز علی‌رغم فعالیت چهل‌سالۀ خود در وضعیتی نیست که بتواند کشور را به جایگاه مناسب‌اش که شایستۀ ملت ایران است برساند و چالش‌ها را از سر راه ملت بردارد.

ایشان خاطرنشان کردند: در مجلس شورای اسلامی علی‌رغم وجود افراد توانمند که البته در اقلیت قرار دارند، بخش قابل ملاحظه‌ای از این نمایندگان توانایی لازم را ندارند.

رویۀ شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها یکی از عوامل بروز مشکلات داخلی در کشور است

مولانا عبدالحمید سیاست حاکم در شورای نگهبان در ارزیابی صلاحیت‌ها را یکی از دلایل مشکلات مدیریتی موجود در کشور عنوان کردند و گفتند: یکی از دلایل مشکلات موجود در کشور تنگ کردن حلقۀ تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است. سیاست و رویۀ موجود در شورای نگهبان سبب شده است که افراد توانمند نتوانند به مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و سایر بخش‌های انتخابی راه پیدا کنند.

ایشان تصریح کردند: بخشی از مشکلات و ضعف‌های موجود در بدنۀ دولت به رویۀ تایید صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان برمی‌گردد، زیرا شورای نگهبان به مغزهای برتر و افرادی با توانایی‌های بیشتر اجازۀ ورود به عرصه‌های انتخاباتی مختلف نداده است تا ملت مجال انتخاب بهتری را داشته باشد. لذا شورای نگهبان نیاز به یکسری تغییرات اساسی در سیاست‌های خودش دارد تا معیارهای گزینش مورد تعدیل و اصلاح قرار گیرند.

مولانا عبدالحمید افزودند: متاسفانه نمایندگان شورای نگهبان در استان‌ها نیز در سطح خیلی پایینی قرار دارند و صاحب‌نظر نیستند که بتوانند افراد لایق و توانمندی را که شایستگی نمایندگی دارند تشخیص دهند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان در جمهوری اسلامی ایران نباید نگاه‌های محدود مذهبی و حوزوی داشته باشند، بلکه باید به‌جای نگاه‌های مذهبی و جناحی، نگاه‌های دینی، ملی و جهانی در کشور حاکم باشد و مسئولان فراتر از مذهب و کشور بیندیشند.

ایشان خاطرنشان کردند: اقتضای شرایط کنونی جهان آن است که ما با استفاده از ظرفیت بالای دین اسلام به مسائل بنگریم تا بتوانیم برای دیگران نیز الگوی عملی باشیم که متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم الگویی مدرن از اسلام که با شرایط زمان همگام باشد ارائه داده و توجه جهانیان را جلب کنیم.

تبعیض در حق اهل‌سنت همچنان ادامه دارد

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ بحث مشکلات داخلی، به موضوع «تبعیض در حق جامعۀ اهل‌سنت» اشاره کردند و گفتند: متأسفانه علی‌رغم گذشت ۴۰ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی در ایران اوضاع اهل‌سنت در این کشور اسلامی خوب نیست و با انواع فشارها و تبعیض‌ها مواجه هستند.

ایشان خاطرنشان ساختند: متاسفانه از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت در نیروهای مسلح و مراکز قدرت کار گرفته نمی‌شود و اهل‌سنت به‌جز تعدادی نماینده در مجلس شورای اسلامی، در مراکز قدرت حضور فعال ندارند و سهم‌شان از مدیریت‌های ارشد کشور نیز بسیار ناچیز است که قابل ذکر نیست، درحالی‌که در میان اهل‌سنت اعم از مرد و زن از قومیت‌های مختلف افراد شایسته و توانمندی وجود دارند که به دانشگاه رفته و مدارک بالای علمی و دانشگاهی را حاصل کرده‌اند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به نقش انکارناپذیراهل‌سنت در دفاع از ایران اشاره کردند و گفتند: اهل‌سنت ایران که از اقوام مختلفی تشکیل شده‌اند جزو شجاع‌ترین اقشار ملت ایران هستند، به‌طوری‌که در طول تاریخ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جانانه از استقلال و تمامیت ارضی کشور دفاع کرده‌اند. در رژیم گذشته اهل‌سنت در نیروهای مسلح در رتبه‌های بالا و ارشد نظامی حضور داشته‌اند، اما بعد از انقلاب اهل‌سنت در این بخش و سایر بخش‌های مدیریت‌های مرکزی و کلان کشور حضور نداشته‌اند.

ایشان تصریح کردند: حضور اهل‌سنت در مدیریت‌های منطقه‌ای و استانی نیز بسیار اندک و ناچیز است و در این زمینه تعادل رعایت نشده است. جامعه اهل‌سنت از این بابت به شدت گلایه‌مند است و مصرّانه انتظار دارد از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت کار گرفته شود تا به این فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی که: «شیعه و سنی با هم برادرند و در حقوق برابرند» جامۀ عمل پوشانده شود.

آزادی‌های مذهبی قانونی در بعضی مناطق در حق اهل‌سنت رعایت نمی‌شود

مولانا عبدالحمید «کمبود آزادی‌های مذهبی» را از دیگر مشکلات جامعه اهل‌سنت برشمردند و گفتند: اگرچه اهل‌سنت در مناطق سنی‌نشین آزادی نسبی دارند، اما در کلان‌شهرها و مناطقی که در اقلیت هستند فشار و تنگنا وجود دارد. اهل‌سنت در این مناطق در انجام عبادت و تعلیم فرزندان‌شان آزادی کافی ندارند، اجازۀ ساخت مسجد به آنها داده نمی‌شود و در بعضی جاها برای اقامۀ نماز در نمازخانه‌ها هم با محدودیت مواجه هستند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: آزادی‌های قانونی عقیدتی و مذهبی در بعضی از مناطق که اهل‌سنت در اقلیت هستند رعایت نمی‌شود. به‌عنوان مثال برادران و خواهران اهل‌سنت در خوزستان به‌خاطر مسائل اعتقادی به شدت تحت‌ فشار هستند، درحالی‌که این فشارها و محدودیت‌ها علاوه بر اینکه موجب ناراضگی پروردگار می‌شود، با قانون اساسی نیز مغایرت صریح دارد.

مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: اهل‌سنت از نبود مساجد در تهران گلایه دارند و می‌گویند مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان در تهران کلیسا و عبادتخانه دارند و ما از این بابت خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که تا این اندازه برای اقلیت‌های دینی آزادی وجود دارد، اما گلایه این است که چرا به اهل‌سنت اجازۀ ساخت مساجد داده نمی‌شود؟!

ایشان خاطرنشان کردند: متاسفانه در بعضی مناطق و استان‌ها مانند خراسان و یا شهرستان‌های بم، کرمان و بعضی مناطق دیگر در امور مذهبی اهل‌سنت دخالت‌های بی‌جا صورت می‌گیرد، درحالی‌که در هیچ جای دنیا ما سراغ نداریم که دولت‌ها و حکومت‌ها در امور مذهبی مردم دخالت کنند، حتی روسیه که زمانی بیشترین فشارها و تبعیض‌ را علیه مسلمانان و سایر ادیان اِعمال می‌کرد، اکنون به این نتیجه رسیده است که باید سیاستش را تغییر دهد و پیروان ادیان و مذاهب آزادی دینی و مذهبی داشته باشند. ساخت بزرگترین مسجد جامع مسلمانان در مسکو در نزدیک میدان سرخ و کاخ کرملین نمونه‌ای از این تغییر سیاست دولتمردان روسی است.

ایشان در ادامه افزودند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسلمانان در پایتخت تمام کشورهای غیراسلامی مساجد دارند و آزادانه نماز جمعه و عیدین برگزار می‌کنند. در ریاض پایتخت عربستان نیز برادران شیعه مسجد دارند و نماز جمعه و عیدین برگزار می‌کنند. لذا در هیچ جای دنیا محدودیتی برای نماز و انجام عبادات وجود ندارد.

جامعۀ اهل‌سنت از بی‌توجهی به نامۀ مقام معظم رهبری درخصوص رفع تبعیض به شدت گلایه‌مند است

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به نامه‌ای که درخصوص رفع تبعیض‌ها به مقام معظم رهبری نوشته و پاسخ تاریخی رهبری به این نامه اشاره کردند و گفتند: نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته شد و پاسخ بسیار متین و امیدوارکننده‌ای که معظم‌له با توجه به شرایط جهانی و تشخیص درست به این نامه دادند، مورد تحسین همه قرار گرفت، اما عملاً کسی حاضر نشد به محتوای پاسخ مقام معظم رهبری به این نامه عمل کند و پیگیر آن باشد؛ نه شورای امنیت، نه بیت رهبری و نه جایی دیگر؛ به‌هرحال دستورمقام رهبری بود و باید اجرا می‌شد، لذا جامعۀ اهل‌سنت به‌خاطر بی‌توجهی به نامۀ رهبری و بی‌اثر بودن آن شدیداً گلایه‌ دارد.

اصرار بر روش‌ها و سیاست‌های گذشته کشور را همچنان در بحران نگه می‌دارد

مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: اگر ما بخواهیم طبق روال گذشته عمل کنیم و همان برنامه‌ها و سیاست‌ها را ادامه دهیم، نمی‌توانیم به آینده امیدوار باشیم، زیرا ممکن است آینده به نفع کسانی رقم بخورد که خواهان تغییر اساسی هستند.

ایشان تصریح کردند: ما باید تنگناها، فشارها و محدودیت‌هایی را که در دین اسلام وجود ندارند از این سیستم و نظام برداریم و نگاه وسیع دینی و قرآنی را حاکم کنیم. اگر بتوانیم این تغییرات را ایجاد کنیم می‌توانیم به حل بحران‌های داخلی و خارجی و جلب رضایت مردم امیدوار باشیم.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: بسیاری از تغییرات هستند که خود مقام معظم رهبری می‌توانند آنها را انجام دهند و بسیاری از تغییرات هم با تغییر قانون اساسی امکان‌پذیر است. لذا امیدواریم حاکمیت، دولت و جناح‌ها بنشینند و در این‌باره فکری اساسی بکنند.

سخن آخر

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان گفت‌وگو با سنی‌آنلاین، به‌عنوان سخن آخر تاکید کردند: برای تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران و جلب رضایت مردم و برقراری ثبات سیاسی در کشور، چاره‌ای جز تغییر اساسی در یک‌سری قوانین در کشور نداریم. باید تبعیض‌ها و فشارهای سیاسی، مذهبی و قومی برچیده شوند و آزادی بیان و قلم به‌طور کامل تأمین شود. همچنین باید در تائید صلاحیت مدیران لایق و توانمند دید خود را وسیع کنیم و اجازه بدهیم که افراد توانمند با اختیارات بیشتری وارد عرصۀ ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شوند.

ایشان تصریح کردند: ما به‌‌عنوان شهروند خیرخواه مردم و نظام هستیم و این سخنان را از روی خیرخواهی و دلسوزی می‌گوییم. پیام ما به مسئولین و دولتمردان آن است که اگر در سیاست‌های خودمان تجدیدنظر نکنیم و به‌طور عاجل و فوری در این سیاست‌ها تغییر نیاوریم، ممکن است در آینده با چالش‌های جدی‌تری مواجه شویم، اما اگر در سیاست‌های کشور تجدیدنظر شده و اصلاحات لازم انجام گیرد، با آمریکا مذاکره بکنیم یا نکنیم، مشکلات و بحران‌های کشور کاهش پیدا خواهند کرد.

 

منبع: سنی آنلاین