«عدم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی اهل‌سنت»، «عدم توجه به مطالبات کولبران» و «چرایی بسته‌شدن معابر رسمی کولبری» از جمله موارداند که ۱۹ عضو از ۲۱ عضو فراکسیون اهل‌سنت را وا داشت تا طرح استیضاح رحمانی فضلی را امضا کنند. به گزارش سنت‌آنلاین، جلال محمودزاده در گفت‌وگو با «آرمان» به چندوچون این مساله پرداخته است که […]

رحمانی فضلی به وعده‌هایش عمل نکرد، استیضاح می‌شود«عدم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی اهل‌سنت»، «عدم توجه به مطالبات کولبران» و «چرایی بسته‌شدن معابر رسمی کولبری» از جمله موارداند که ۱۹ عضو از ۲۱ عضو فراکسیون اهل‌سنت را وا داشت تا طرح استیضاح رحمانی فضلی را امضا کنند.

به گزارش سنت‌آنلاین، جلال محمودزاده در گفت‌وگو با «آرمان» به چندوچون این مساله پرداخته است که می‌خوانید.

روز گذشته یکی از اعضای فراکسیون اهل‌سنت مجلس، از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور خبر داد. ارزیابی شما چیست؟

در رابطه با طرح استیضاح وزیر کشور باید عرض کنم مواردی از قبیل: «عدم به‌کارگیری نخبگان اهل‌سنت» در پست‌های مدیریتی وزارت کشور یا پست‌هایی که در استان‌ها وجود دارد و استانداران در تعیین مدیران آنها دخیل هستند که تاکنون اقدامی در حد انتظار ما صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود؛ در سال‌های ۹۲ و ۹۶، قول داده بودند که از نخبگان اهل‌سنت در پست‌های کلان مدیریت کشوری و استانی استفاده شود؛ اما متاسفانه تاکنون اقدام چندانی نشده است.

وزارت کشور هم یکی از وزارتخانه‌های کلیدی است، اقدام عملی قابل توجهی در رابطه با به‌کارگیری مدیران اهل‌سنت انجام نداده است.

«بسته شدن مرزها»، یعنی مبادلات مرزی که بیشتر در مناطق اهل‌سنت در شرق کشور(سیستان و بلوچستان) و یا در غرب و شمال‌غرب کشور(کردستان، آذربایجان غربی) مورد نظر است، این مبادلات مرزی متوقف شده است.

«کولبری هم همچنان ادامه دارد»، از سویی شاهد این هستیم که هر روز با «کولبران» برخورد هم می‌شود و طی یک‌سال گذشته بیش از ۱۶۰ نفر از کولبران منطقه غرب، کشته یا زخمی شده‌اند.

همۀ این موارد باعث شد تا فراکسیون اهل‌سنت در رابطه با طرح استیضاح وزیر کشور جدی وارد عمل شود. از ۲۱ عضو این فراکسیون، تاکنون ۱۹ نفر طرح استیضاح آقای رحمانی فضلی را امضا کرده‌اند و تا زمانی که مطالبات و خواستۀ نمایندگان عملی نشود، پیگیر استیضاح خواهیم بود.

اعضای فراکسیون اهل‌سنت تاکنون از وزیر کشور خواسته‌اند که مطالبات آنها را پیگیری کند و پاسخی در این باره گرفته شده است؟

تاکنون چندین بار از وزیر کشور و رئیس‌جمهور در رابطه با بسته‌شدن راه مبادلات مرزی سوال کرده‌ایم. از تعطیل شدن مرزها و برخورد با کولبران در معابر رسمی سوال شده است.

قرار بر این بود که برای کولبران که عمدتا در مناطق جنوب شرقی و غرب کشور فعال هستند، چاره‌ای اندیشیده شود و وزارت کشور کارت الکترونیکی برای کولبران صادر کند تا از معافیت‌های گمرکی برخوردار شوند. این وعده وزارت کشور هنوز کامل عملی نشده و بحث بیمه کولبران هنوز هم به عنوان یکی از مطالبات مطرح است. از سویی مبادلات مرزی در دولت آقای روحانی تعطیل شده و برخورد با کولبران ادامه دارد.

درباره به‌کارگیری نخبگان اهل‌سنت هم که همچنان اقدام درحد انتظار ما صورت نگرفته است؛ نه در وزارت کشور و استانداری‌ها و نه در سایر مجموعه‌ها و وزارتخانه‌ها.

از مسیرهای دیگری برای طرح چنین مطالباتی استفاده نکرده‌اید؟

در رابطه با تعطیلی مبادلات مرزی و بسته شدن معابر کولبری، بارها به آقای رئیس‌جمهوری تذکر داده شده است، اما معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفته‌اند که این امر مربوط به وزیر کشور است و باید او مشکل را رفع کنند. این مسأله را هم از آقای رحمانی فضلی سوال کردیم، اما هنوز پاسخی داده نشده است.

آقای روحانی در دو انتخاباتی که رأی آوردند، اطلاعیه‌ای ۱۰ ماده‌ای صادر کردند در رابطه با استفاده از نخبگان قومی و مذهبی در سطوح کلان کشوری و پست‌های مدیریتی استانی، اما هیچ‌کدام از آن ۱۰ماده که آقای روحانی صادر کرد و بر همین مبنا رأی حداکثری و ۸۰ درصدی اهل‌سنت کشور را از آن خود کرد، عملی نشده است. این امر انتقاد شدیدی را در جامعه اهل‌سنت ایجاد کرده است.

مردم از نمایندگان خود انتظار دارند تا دغدغه‌ها و مطالباتشان پیگیری شود. بر همین اساس بر آن شدیم تا وزیر کشور را که مسئول یکی از وزارتخانه‌های بزرگ و وسیع کشور و دارای اختیارات ویژه‌ای است، مورد پرسش قرار دهیم. متاسفانه تاکنون پاسخی نگرفته‌ایم.

با توجه به ظرفیت‌ها دولت چرا اقدامی نکرد؟

قرار بود در برخی از پست‌های کلیدی وزیر، معاون وزیر و استاندار از اهل‌سنت هم استفاده شود که اقدام در این باره بسیار کم بود.

«معاونان استانداران» معاونان استانداران در استان‌های دو مذهبی که در این استان‌ها هم به‌کارگیری اهل‌سنت صفر بوده است.

«مدیران کل در استان‌ها» اساسا هیچ وزیری مدیرکل خود را بدون رضایت و نظر استاندار تعیین نمی‌کند. وزرا نظر استانداران را در رابطه با انتصاب مدیران کل، اخذ می‌کنند. در این رابطه استانداران می‌توانند بسیار موثر باشند و چون نفر اصلی هر استان هستند، بنابراین می‌تواند از اهل‌سنت و ظرفیت‌های مدیریتی آن استفاده کنند.

:مدیران پایین‌تر» دربارۀ مدیران پایین‌تر هم در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از اهل‌سنت مدیرانی وجود دارد که از قبل، در دولت احمدی‌نژاد هم اینها بودند. یعنی در این بخش دولت آقای روحانی کار اساسی نکرده‌اند و از قبل هم بودند. اما در سطوح استانداران، معاونان استانداری‌ها، معاونان وزرا و مدیران کل، متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد استفاده از این ظرفیت‌ها نبودیم.