سازمان عفو بین‌الملل به دلیل «کوتاهی در موضع‌گیری صریح» آنگ سان سوچی در حمایت از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، جایزه اعطایی خود را از این رهبر میانماری پس می‌گیرد. ه گزارش سنت‌آنلاین به نقل از «BBC»، سازمان عفو بین‌الملل که «جایزه سفیر وجدان» را در سال ٢٠٠٩ به خانم آنگ سان سوچی اعطا کرده […]

سازمان عفو بین‌الملل مدال اعطایی خود به آنگ سان سوچی را پس می‌گیردسازمان عفو بین‌الملل به دلیل «کوتاهی در موضع‌گیری صریح» آنگ سان سوچی در حمایت از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، جایزه اعطایی خود را از این رهبر میانماری پس می‌گیرد.

ه گزارش سنت‌آنلاین به نقل از «BBC»، سازمان عفو بین‌الملل که «جایزه سفیر وجدان» را در سال ٢٠٠٩ به خانم آنگ سان سوچی اعطا کرده بود، حالا می‌گوید از کوتاهی خانم سوچی در موضع‌گیری صریح و حمایت از اقلیت مسلمان روهینگیا بسیار دلزده و سرخورده است.

در نامه‌ای که از سوی دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل خطاب به سوچی نوشته شده، آمده است: «از اینکه شما دیگر نماد امید، شجاعت و دفاع جاودان از حقوق بشر نیستید بسیار دلسرد شده‌ایم. انکار عمق و گسترۀ فجایعی که علیه [مسلمانان] روهینگیا جریان دارد به‌معنی نبود چشم‌انداز برای بهبود شرایط است.»

عفو بین‌الملل که زمانی خانم سوچی را «چراغ هدایتی برای دموکراسی» خوانده بود، تصمیم تازۀ خود را همزمان با هشتمین سالگرد آزادی خانم سوچی از حصر خانگی گرفته است.
این تازه‌‎ترین جایزه‌ای‌ست که از خانم سوچی پس گرفته می‌شود؛ پیش‌تر پارلمان کانادا نیز شهروندی افتخاری او را لغو کرده بود.

خانم سوچی در سال ۲۰۱۶ عملا رهبری بخش غیرنظامی کشور میانمار با اکثریت بودایی را به دست گرفت. او از آن زمان برای محکوم کردن اقدامات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینگیا تحت فشار بین‌المللی بوده اما حاضر به موضع‌گیری علیه آنها نشده است.

بازرسان سازمان ملل متحد در پی تحقیق درباره فجایع روی داده علیه اقلیت روهینگیا به این نتیجه رسیدند که خانم سوچی در این نسل‌کشی دست نداشته است اما از اقتدار اخلاقی خود نیز برای جلوگیزی از قتل هزاران و نفر از این اقلیت و تجاوز به هزاران نفر دیگر استفاده نکرده است.

دست کم ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان اقلیت روهینگیا از میانمار به دلیل سرکوب گسترده گریخته‌اند.