توفیق رفیق راهم شد؛ امروز شمه‌ای از سخنان شیخ الاسلام مفتی محمّد تقی عثمانی – حفظه الله – را نگاه کردم، برایم خیلی جالب بود. بر آن شدم که این سخنان پر محتوا را برای دوستان همیشه مهربانم نقل کنم. حضرت شیخ الإسلام مفتی محمّد تقی – حفظه الله – فرمودند: هیچ‌کس با محاسن و […]

سخنی در باب موبایل هوشمند که باید آب طلا نوشته شودتوفیق رفیق راهم شد؛ امروز شمه‌ای از سخنان شیخ الاسلام مفتی محمّد تقی عثمانی – حفظه الله – را نگاه کردم، برایم خیلی جالب بود. بر آن شدم که این سخنان پر محتوا را برای دوستان همیشه مهربانم نقل کنم. حضرت شیخ الإسلام مفتی محمّد تقی – حفظه الله – فرمودند:

هیچ‌کس با محاسن و ریش نمی‌تواند، در صف تهیهٔ بلیت سینما بایستد و برای تماشای فیلم‌های سینمایی برای خود بلیت تهیه کند؛ گویا خداوند متعال همین محاسن و ریش او را محافظ و حصاری (در برابر گناهان) قرار داده است. لذا تا وقتی‌که سینما وجود داشت، حداقل آن دسته از افراد که مزین به محاسن بودند، هیچ‌گونه توجه و اعتنایی به سینما نداشته و آن را به باد فراموشی سپرده بودند.

اما متأسفانه امروز مصیبتی بر جامعه وارد شده است، به نام ”موبایل هوشمند“ این را در زبان انگلیسی (smart phone) یعنی موبایل هوشمند می‌گویند. در زبان عربی نیز به همین مفهوم به آن ”الهاتف الذکی“ گفته می‌شود؛ یعنی موبایل هوشمند، به این خاطر گفته می‌شود که تمام خس و خاشاک دنیا در آن جمع شده است! لذا با وجود این موبایل‌ها که منبع فحّاشی و ابتذال هستند، نیازی به رفتن به سینما وجود ندارد؛ زیرا تمام این فیلم‌ها در جیب شخص موجود است.

الآن گرچه این شخص با محاسن به سینما نمی‌رود، اما چون ابتذال در این موبایل هوشمند موجود است، دنیایی از خرافات در گوشی او هست، این شخص تک و تنها در اتاق شخصی خود نشسته است، از هیچ‌کس شرم و حیا نمی‌کند. تا وقتی‌که خوف و ترس الهی در دل او نباشد و خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود نداند، مبتلا به گناه می‌شود.

لذا موبایل هوشمند فتنهٔ بزرگ عصر حاضر است که ما مبتلا به آن شده‌ایم، شاید عدهٔ بسیار اندکی از بندگان خداوند باشند که این چنین موبایل‌هایی دارند و خداوند ایشان را از ارتکاب گناه حفاظت کرده باشد. سرانجام همین اشخاص هم شاید گاهی اوقات نگاه آنها در موبایل به جایی افتاد که آن نگاه، هیزم جهنم او خواهد شد.

بنابراین خدمت شما عرض می‌کنم و توصیه‌ام این است که به هیچ عنوان از گوشی هوشمند استفاده نکنید، بلکه یک موبایل ساده و معمولی در حد برقراری تماس برای خودتان تهیه کنید. نظر بنده این است که استفاده از موبایل لمسی فقط برای آن دسته از افراد جائز است که قطعاً یقین دارند که تحت هیچ شرایطی سوء استفاده نمی‌کنند. اینجا میدان مجاهده است، اینجا نیاز به مجاهدت است که انسان نفس خودش را جهت رضامندی خداوند کوچک و زیر پا بگذارد. در مرحلهٔ نخست اینکه از این موبایل‌ها استفاده نکند، ثانیاً اگر هم استفاده کرد، خودش را از ارتکاب گناهان حفاظت کند. البته شنیدم که امکانی نیز در موبایل آمده که می‌تواند چیزهای ناپسند را حذف کند؛ بدون شک باید آن هم در موبایل نصب شود.

به هر صورت مجاهدت و از خودگذشتگی نیاز است. شخص باید فکر کند که اگر من فلان فیلم مبتذل یا ناجایز را نگاه کردم، سرانجام من چه خواهد شد؟

متوجه باشید به هر اندازه که شما بتوانید چشم و نگاه خود را از اینها حفاظت کنید، به همان مقدار قرب و نزدیکی الله تعالیٰ نصیب می‌شود و بندهٔ مقربِ درگاه الهی می‌شوید. وقتی که یک بنده، نگاه خود را جهت خوشنودی خداوند حفظ کند و خواهشات نفسانی‌اش را در جهت رضامندی مولا فدا نماید، قرب و نزدیکی خداوند را حاصل نموده و رابطه و تعلق او با خداوند مستحکم می‌شود در دل او نور خداوندی پدید می‌آید.

یقین بدانید که اگر نگاه انسان در مسیر غلط رفت، در او ظلمت و تاریکی جای می‌گیرد؛ تاریکی بالای تاریکی و از نحوست و زشتی این تاریکی، خیلی کم توفیق انجام نیکی می‌رسد و بر انجام گناهان جسور خواهد شد. بنابراین به هر قیمتی که شده خود را از این تاریکی و گمراهی نجات دهید و جز مجاهدت و ازخودگذشتگی راه دیگری هم وجود ندارد. دل خیلی شوقمند است که فلان چیز را داخل موبایل نگاه کنم، اما شما این خواهش نفس را خُرد کرده و زیر پا بگذارید؛ وقتی شما اقدام به انجام کاری کنید، خداوند متعال با فضل و کَرَم خود شما را از بندگان مقرب درگاهش قرار خواهد داد.

نویسنده: مفتی محمّدتقی عثمانی
ترجمه: فرهاد دانش