از آنجایی که عروسی و ازدواج یک پیوند اسلامی و میمون و مبارک و نوعی عبادت و سنتی ارزشمند در اسلام است، باید آن را با کمال احترام جهت تعظیم سنت پاک انبیاء بخصوص حضرت رسول صلی الله علیه وسلم برگزار کنیم تا کام زندگی از همان لحظات ابتدایی با عمل بر سنت شروع شود. […]

عروسی‌ها را طبق سنت بگیریماز آنجایی که عروسی و ازدواج یک پیوند اسلامی و میمون و مبارک و نوعی عبادت و سنتی ارزشمند در اسلام است، باید آن را با کمال احترام جهت تعظیم سنت پاک انبیاء بخصوص حضرت رسول صلی الله علیه وسلم برگزار کنیم تا کام زندگی از همان لحظات ابتدایی با عمل بر سنت شروع شود.

اما اینک مشاهده می شود که این‌ عمل مبارک را بعضی از جوانان آغشته به کارهای زشت و ناروا می‌کنند.

در عروسی‌ها اعمال ناجایزی چون موسیقی، بی‌حجابی، رقص و… گزارش می‌شود.

آمیخته کردن یک عمل سنت و اسلامی با کارهایی از این قبیل مثل این است که شخص روزه بگیرد و سپس در طول روز تمام اعمال منافی روزه اعم از غیبت و فحش و دروغ و… را انجام دهد که در این صورت نه تنها از اجر و ثواب روزه برایش چیزی باقی نمی‌ماند، بلکه لکه‌های سیاه گناهان برایش می‌ماند – معاذ الله-.

می‌طلبد که علما و داعیان به این مسئله هشدار جدی بدهند و عموم جوانان مسلمانِ ما این‌ سنت پاک و اینگونه مراسم را با دیگر اعمال اسلامی، دعوت از علمای ربانی و گوش دادن به سخنانشان و خواندن دعاهای مسنون، سرودهای بدون موسیقی و ولیمه‌ای که گردآورندۂ محبت و صله‌رحمی باشد، زینت بخشند تا روح پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم را شاد نمایند و از اعمال زشتی که خلاف شرع است، جداً باز آیند تا راهی از شیاطین جنی و انسی را در زندگی‌شان باز نکنند.

اصل عروسی اعلان و حصول برکت است. با توجه به حدیثی که حضرت عایشه رضی الله عنها روایت می‌کند اصل عروسی اعلان و حصول برکت است که نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می‌فرماید: نکاح را اعلان کنید و آن را در مساجد قرار دهید و دف بزنید.

با توجه به این حدیث علما می‌گویند: قرار دادن خطبه عقد در مساجد برای برکت مکان است و در ضمن مکان مناسبی نیز برای اعلان است.

ابن‌همام رحمه الله می فرماید: مستحب است که عقد نکاح در مساجد باشد، زیرا این نوعی عبادت است و همچنین اگر در روز جمعه باشد، برکت زمانی هم حاصل می‌شود.

با توجه به آیات قرآن و حدیث و گفتار علماء برکت اصل و هدف ازدواج است و جوانی که می‌خواهد ازدواج کند باید برای آنچه که ازدواج و زندگی را مبارک‌تر می‌کند، تلاش کند و این جز با برگزاری یک عروسی اسلامی که طبق سنت و به دور از منکرات و معاصی باشد، امکان‌پذیر نیست.

لذا باید جوانان عزیز زندگی خود را با یک عروسی با برکت و کاملاً اسلامی شروع کنند تا مداوم‌تر، سالم‌تر و پرمحبت‌تر باشد.

نویسنده: احمد حسنی / ماخونیک