شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، شامگاه چهارشنبه (٢٩ اسفند ١٣٩٧)، در همایش دانش‌آموختگی روستای “چاه‌جمال”- از توابع شهرستان ایرانشهر-، علما و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی را به دوری از «تعصبات خشک» و «تلاش برای حفاظت از اصل اسلام» تاکید و توصیه کردند. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا […]

علما و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی «تعصبات خشک» را کنار بگذارند و برای حفاظت از «اصل اسلام» بیندیشندشیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، شامگاه چهارشنبه (٢٩ اسفند ١٣٩٧)، در همایش دانش‌آموختگی روستای “چاه‌جمال”- از توابع شهرستان ایرانشهر-، علما و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی را به دوری از «تعصبات خشک» و «تلاش برای حفاظت از اصل اسلام» تاکید و توصیه کردند.

به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این همایش اظهار داشتند: ما به عزت و سربلندی ملت و کشور ایران می‌اندیشیم. برای ما دین و انسانیت مهم است و ما دید مذهبی نداریم، زیرا معتقدیم نگاه مذهبی سبب تنزل جایگاه انسان می‌شود.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بر لزوم «دوری از تعصبات» تاکید کردند و گفتند: توصیۀ ما به علما و حوزه‌های علمیۀ شیعه و سنی آن است که تعصبات خشک را کنار بگذارند و ملت را به «شیعه» و «سنی» تقسیم نکنند. نگاه ما باید نگاه ملی باشد و به منافع تمام ملت بیندیشیم.

ایشان در ادامه افزودند: ما باید به حفاظت اصل اسلام بیندیشیم. مذاهب شیعه و سنی و سایر گرایش‌های اسلامی شاخه‌های درخت تنومند دین اسلام هستند و اگر اصل اسلام حفظ شود، شاخه‌ها هم وجود خواهند داشت و اگر اصل اسلام نباشد، شاخه‌هایش هم وجود نخواهند داشت.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه خاطرنشان ساختند: ما تکفیری نیستیم و تکفیری‌ها را نیز تکفیر نمی‌کنیم، بلکه معتقدیم که مسلمان هستند اما دچار خطا و اشتباه شده‌اند. اگر ما تکفیری‌ها را تکفیر کنیم، خودِ ما نیز «تکفیری» می‌شویم.

ایشان بر لزوم «تمسک به مشترکات» و «رعایت حقوق» تاکید کردند و گفتند: مسلمانان در کنار بعضی اختلافات، مشترکات بسیار زیادی نیز با هم دارند که باید به این مشترکات چنگ بزنند. مسلمانان باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

هیچ فرد یا نهادی از لحاظ قانونی حق ندارد مانع برگزاری نماز بشود

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان «یکسان‌نگری» و «رعایت آزادی‌های قانونی» را خواستار شدند و گفتند: حقوق، حرمت و آزادی شیعه و سنی باید در تمام شهرها و مناطق کشور رعایت شود. ایران متعلق به تمام ایرانیان است که باید حقوق همه مورد توجه قرار گیرد. اهل‌سنت در تهران و مشهد و اصفهان و تمام کلان‌شهرها باید از آزادی دینی و مذهبی برخوردار باشند. قانون اساسی بر یکسان‌نگری بین اقوام و مذاهب تاکید و تصریح دارد. لذا نباید به هیچ فرد یا نهاد و ارگانی اجازۀ اِعمال سلیقه داده شود.

ایشان در ادامه تصریح کردند: عزیزانِ شیعۀ ما اگر در یک روستا که حتی یک خانوار هم هستند و بخواهند مسجد و نمازخانه داشته باشند و مراسم مذهبی خودشان را برگزار کنند، ما حق نداریم مانعشان بشویم، همین‌طور هیچ‌ فرد و هیچ قدرتی از لحاظ قانونی این اجازه را ندارد که مانع برگزاری نماز اهل‌سنت بشود و یا نمازخانه‌ای را تعطیل کند، زیرا قانون اساسی به همۀ اقوام و مذهب آزادی مذهبی و آزادی بیان و اندیشه داده است.