محرم اولین ماه هجری قمری، و از ماه‌های حرام است که خداوند متعال در رابطه با آن می فرماید : إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ …(۳۶) سورة التوبة ترجمه: «همانا شمار ماهها نزد خداوند در […]

محرم اولین ماه هجری قمری، و از ماه‌های حرام است که خداوند متعال در رابطه با آن می فرماید :
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ …(۳۶) سورة التوبة
ترجمه:
«همانا شمار ماهها نزد خداوند در کتابش، از روزی‌ که‌ آسمانها و زمین‌ را آفریده‌ دوازده ‌ماه‌ است از این‌ دوازده‌ ماه‌، چهار ماه‌ حرام‌ است»

ماه های حرامی که در آیه مزبور یاد شده است، ذوالقعده، ذوالحجة، محرم و رجب هستند که در احادیث آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» به صراحت یاد شده اند.

علت نام گذاری به محرم
امام حسن بصری رحمه الله می فرماید: ماه محرم بخاطر تأکید حرمت در آن محرم نام گذاری شده است.
ابن رجب در این باره می گوید: رسول خدا «صلی الله علیه وسلم» آن را (شهر الله) نام نهاده است، و اضافت لفظ الله هم بخاطر فضل و شرافت این ماه است.
امام حسن بصری رحمه الله می فرماید: خداوند سال قمری را با حرام «محرم» آغاز کرده است و با ماه حرام «ذوالحجة» آن را پایان داده است. ماه محرم بعد از ماه مبارک رمضان از تمام ماه های سال برتر و بزرگتر است.
حدیثی در صحیح نسائی آمده است که حضرت ابوذر «رضی الله عنه» می فرماید: از رسول الله «صلی الله علیه وسلم» سوال کردم کدام شب از بقیه شبها بهتر، و کدام ماه از بقیه ماه ها برتری دارد، آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» فرمودند: بهترین زمان شب، نیمه آن است و افضل ترین ماه ها (بعد ماه مبارك رمضان) ماهی است که شما آن را محرم صدا میزنید.

فضیلت روزه محرم
امام مسلم حدیثی را در صحیحش از حضرت ابوهریره «رضی الله عنه» روایت می کند که آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» فرمودند: برترین روزه بعد از ماه مبارک رمضان روزه گرفتن ماه محرم است، و برترین نماز بعد از فرائض نماز تهجد است.
در این ماه حوادث بزرگی رخ داده است، خداوند در این ماه حضرت موسی «علیه السلام» و‌ قومش را نجات داد، فرعون و همراهانش را غرق ساخت، و حضرت موسی به شکرانه آن روزه گرفت. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست و نوح «علیه السلام» به سپاس آن روزه گرفت.

فضیلت روزه عاشورا
روز عاشورا دارای فضایل بسیار بزرگی است.
ابن عباس «رضی الله عنه» روایت می کند، پیامبر خدا «صلی الله علیه وسلم» به مدینه رفتند، در روز عاشورا یهودیان را روزه یافتند، آن حضرت «صلی الله علیه وسلم» از آنها سؤال کرد، این چه روزی است که شما در آن روزه می گیرید؟
آنها گفتند این روز با ارزش و بزرگی است، روزیست که الله متعال موسی و قومش جرا نجات داد و فرعون و قومش را غرق کرد، موسی علیه السلام آن روز را روزه گرفت ما هم این روز را روزه می گیریم، رسول مکرم اسلام فرمودند: ما حق دارتر و اولی تر هستیم از شما به موسی، پس ایشان آن روز را روزه گرفتند و امر به روزه گرفتن کردند.
بخاطر فضیلت این روز حضرت موسی علیه السلام روزه گرفت، اهل کتاب این روز را روزه می گیرند، حتی قریش در زمان جاهلیت این روز را روزه می گرفتند. احادیث بسیاری درباره این روز از پیامبر اسلام صل الله علیه وسلم روایت شده است.
حدیثی از ام المونین عایشه «رضی الله عنها» در صحیح م بخاری و مسلم روایت شده که ایشان می‌گوید: قریش در دوران جاهلیت، روز عاشورا را روزه می‌گرفتند.
پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» نیز دستور داد که (مسلمانان) آنرا روزه بگیرند تا این‌که روزه‌ی ماه مبارک رمضان فرض گردید؛ در این هنگام، رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلم» فرمود: «هر کس، دوست دارد، روز عاشورا را روزه بگیرد و هر کس، دوست ندارد، روزه نگیرد»
در برخی روایت هم بخشش یک سال گناهان صغیره نیز آمده است.
حکم نکاح در ماه محرم
اهل سنت و جماعت نکاح کردن در این ماه را جایز می دانند، و هیچ دلیلی بر عدم جواز آن وجود ندارد.
عزاداری در ماه محرم
عزاداری و پوشیدن لباس سیاه برای عزاگرفتن در این ماه، نزد اهل سنت هیچ اصل و اساسی ندارد، اما احترام به مذاهب اسلامی بنابر قول شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بر ما لازم است./سنت آنلاین

✍🏼 فضل الرحمن سیدزاده