در روزهای اخیر اقداماتی موهن مبنی بر هتک حرمت به قرآن عظیم‌الشأن در کشورهای سوئد و نروژ توسط برخی از گروه‌های افراطی و اسلام‌ستیز انجام شد که حقیقتاً قلب هر مسلمانی را که از این اقدامات مطلع گشته، جریحه‌دار نمود. بدون تردید چنین حرکات موهن و گستاخانه مؤید عداوتی است که از عمق وجود کسانی […]

در روزهای اخیر اقداماتی موهن مبنی بر هتک حرمت به قرآن عظیم‌الشأن در کشورهای سوئد و نروژ توسط برخی از گروه‌های افراطی و اسلام‌ستیز انجام شد که حقیقتاً قلب هر مسلمانی را که از این اقدامات مطلع گشته، جریحه‌دار نمود.
بدون تردید چنین حرکات موهن و گستاخانه مؤید عداوتی است که از عمق وجود کسانی برمی‌آید که از گسترش دین مبین اسلام در اروپا نگران بوده و به زعم خویش با اینگونه اقدامات می‌خواهند جلوی ترقی دین برحق را بگیرند. اما غافل از آنکه خدای لایزال، خود وعده بر حفاظت این دین نموده است و تلاش‌های دشمنان برای تحقق بخشیدن به اهداف شوم‌شان، راه به جایی نمی‌برد. ﴿يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ﴾.
تاریخ نیز گواه است که چگونه از صدر اسلام تاکنون علی‌ٰرغم تلاش‌های دشمنان برای جلوگیری از غلبه یافتن دین الهی، همه روزه سینه‌های بیشتری به حرارت ایمانی قرآن شرفیاب گردیده‌اند و در این میان خود دشمنان نیز مستثنی نبوده و نیستند.
چه بسا انسان‌هایی بوده‌اند که روزی در جبههٔ دشمن برای نابودی اسلام شمشیر از غلاف می‌کشیدند، اما چون نور هدایت الهی بر قلب‌هایشان تابیدن گرفت و به آغوش اسلام گرویدند، دیگر فقط برای دفاع از اسلام و إعلای کلمة الله شمشیر زدند و با همه استعداد و توانایی‌شان به خدمت قرآن درآمده و چه بسا در این راه جان‌هایشان را فدا نمودند.
تاریخ از اینگونه افراد بسیار سراغ دارد؛ نمونه‌اش عمر فاروق، خالد بن ولید و….
در این عصر نیز بسیاری از مستشرقان، اسلام‌ستیزان و رجال سیاسی که زمانی فعالیت‌های ضد اسلامی داشته‌اند روزی حقیقت برایشان آشکار گردیده و به اسلام مشرف شده‌اند؛ نمونه‌اش «آرنود وان دورن» اسلام هراس سابق هلندی که در ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم مشارکت داشت، در فوریه ۲۰۱۳ مسلمان شده و اکنون به عنوان یک فعال در جماعت‌های اسلامی در هلند و خارج از آن فعالیت می‌کند و پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را الگوی بی‌نظیر خود می‌داند و همگان را به اتباع آن‌حضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرامی‌خواند.
یا نمونه‌ای دیگر، «جورام فان کاورن» نمایندهٔ یکی از احزاب اسلام‌ستیز در هلند که در زمان حضورش در پارلمان هلند خواهان اعمال محدودیت‌هایی برای مسلمانان در این کشور بوده و در انتقاد از اسلام قلم‌فرسایی می‌کرد تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۸ اسلام آوردنش را اعلان کرده و از نوشتن کتابی در دفاع از اسلام و رد افکار منفی علیه آن، خبر داد.
این‌ها نمونه مشتی از خروار است.
دشمنان قرآن بدانند که این کتاب از چنان عظمتی در میان مسلمانان برخوردار است که میلیون‌ها نفر از فرزندان امت، خود را کاملاً وقف یادگیری، حفظ و نشر آموزه‌های این کتاب مقدس نموده‌‌اند و خدمت به آن را بزرگ‌ترین افتخار خود می‌دانند.
افراطی‌های اسلام‌ستیز اگر تمام نیرو و توان خود را به کار گیرند، باز هم نخواهند توانست ذره‌ای از عظمت کلام وحی بکاهند‌ و بر خلاف میل آنها، نوای روحانی کلام وحی تا قیامت از منبرها و محراب‌ها از مساجد، مدارس و مکاتب و از خانه‌های مؤمنان گوش‌ها را نوازش داده و قلب‌ها را تسکین می‌بخشد و فردای قیامت چون دشمنان اسلام از قبرها بلند شوند به سر و رویشان می‌زنند و خود را ملامت می‌کنند که چرا از این کتاب رویگردان بوده و با آن ستیز داشته‌اند.
بر مسلمانان لازم است که از خواب غفلت بیدار شوند، محبت دنیا و لغویات را کنار گذاشته، دامن قرآن را بگیرند و مدارس و مکاتب و خادمان قرآن را بیش از پیش حمایت کرده و فرزندان خود را برای یادگیری و حفظ قرآن مجید تشویق و ترغیب نمایند.
نیز از سازمان ملل، گروه‌ها، تشکل‌ها و افرادی که در دنیا ندای خیرخواهی برای بشریت را سر می‌دهند، انتظار می‌رود ضمن محکوم نمودن چنین حرکات توهین آمیزی که مغایر با صلح و امنیت جهانی است، اقداماتی را اتخاذ نمایند که جهان دیگر شاهد توهین و بی‌حرمتی به هیچ دین و مذهبی نباشد.

اقبال رحمه الله چه زیبا می‌سراید:

آن کتاب زنده قرآن حکیم
حکمت او لایزال است و قدیم

نسخهٔ اسرار تکوین حیات
بی‌ثبات از قوّتش گیرد ثبات

حامل او رحمة للعالمین
نوع انسان را پیام آخرین

رهزنان از حفظ او رهبر شدند
از کتابی صاحب دفتر شدند

تا دلش از گرمی قرآن تپید
موج بی‌تابش چو گوهر آرمید

گر تو می‌خواهی مسلمان زیستن
نیست ممکن جز به‌قرآن زیستن

نویسنده: محمد اکبر لطیفی