▫️ولادت و تحصیلات: مولانا مفتي خالد دهواري فرزند حمزه، در سال ۱۳۲۵ در سراوان به دنيا آمد. تحصيلات دولتي را تا مقطع دیپلم ادامه داد و دو سال اخير را در دانشسراي کشاورزي بمپور ايرانشهر به تحصيل پرداخت. در سال ۱۳۴۵، زماني که در دانشسراي کشاورزي مشغول تحصيل بود، آشنايی با مولانا عبدالستار بزرگزاده موجب […]

▫️ولادت و تحصیلات:
مولانا مفتي خالد دهواري فرزند حمزه، در سال ۱۳۲۵ در سراوان به دنيا آمد. تحصيلات دولتي را تا مقطع دیپلم ادامه داد و دو سال اخير را در دانشسراي کشاورزي بمپور ايرانشهر به تحصيل پرداخت.
در سال ۱۳۴۵، زماني که در دانشسراي کشاورزي مشغول تحصيل بود، آشنايی با مولانا عبدالستار بزرگزاده موجب گرديد که جهت تحصيل علوم ديني اشتياق پيدا کند و بدين منظور بنا به توصيه مولانا عبدالستار، به دارالعلوم کراچي رفت و به مدت ۷ سال در آن مرکز علمي به تحصيل پرداخت و دانش‌آموخته گرديد.
هم‌چنين به مدت يک سال در دارالافتاء والارشاد ناظم‌آباد در زمينه‌ی فقه از محضر مفتی رشيداحمد لدهيانوی کسب فيض نمود و از تجربيات ايشان استفاده نمود.
▪️ اساتيد:
مفتی خالد دهواری در طول تحصيل از محضر اساتيد زيادی استفاده نمود که برجسته‌ترين آن‌ها عبارت‌اند از:
مولانا سحبان محمود، مولانا مفتی محمدتقی عثمانی، مولانا مفتي محمدرفيع عثمانی، قاری رعايت‌الله، مولانا رشيداحمد لدهيانوی و مولانا اکبرعلی سهارنفوری.
▫️ طريقت:
مولانا دهواری با مولانا مفتی رشيداحمد لدهيانوي بر طریقه‌ی چشتی بيعت نمود و اجازه‌‌ی خلافت يافت.
▫️ مسئوليت‌ها و خدمات:
مولانا دهواری پس از فارغ‌التحصيلي، به دعوت و پیشنهاد مولانا محمد دهقان، براي تدريس به مدرسه‌ي ديني عين العلوم گشت رفت و در آن‌جا به تدريس علوم مختلف از جمله حديث و فقه پرداخت و مسئوليت دارالافتای آن مدرسه را برعهده گرفت و به پاسخ‌گويي به سؤالات شرعي و حل‌وفصل اختلافات مشغول شد. هم‌چنين مسئوليت امور تربيتی و امور مالي آن مدرسه را برعهده داشت و عضو مجمع فقه اسلامي ايران نيز بود.
ايشان در کنار فعالیت‌های علمی، به کار تربيت و اصلاح مريدانش نيز می‌پرداخت.
مفتی خالد مدتی نيز در نشريه حوزه علميه گشت و نشريه صوت الإسلام به نشر مقالات و مطالب اسلامی می‌پرداخت و مقالات و فتاوای زیادی از ایشان به یادگار مانده است.
همچنین از آثار ایشان می‌توان به کتاب سفر عمره اشاره کرد.

وی در سال‌های اخیر امامت جمعه آسپیچ نیز برعهده داشت.
▫️ وفات:
مولانا دهواری که از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد، سرانجام در روز یک‌شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹ چشم از جهان فرو بست. رحمه‌الله رحمة واسعة

✍🏻 عبدالستار حسین بر