سنت‌آنلاین| مولانا عبدالحکیم سیدزاده، معاون آموزشی عین العلوم گُشت در مراسم نماز جمعه (۵ دی ۱۳۹۹) مسجد جامع خواجه گشت با اشاره به حدیث پیامبر صلى الله علیه وسلم که فرشتگان در ملأ أعلىٰ نسبت به کفارات گناهان و ترقی درجات مؤمنان بحث می‌کنند، به ذکر برخی موارد از بین برندهٔ گناهان و بالا برندهٔ […]

سنت‌آنلاین| مولانا عبدالحکیم سیدزاده، معاون آموزشی عین العلوم گُشت در مراسم نماز جمعه (۵ دی ۱۳۹۹) مسجد جامع خواجه گشت با اشاره به حدیث پیامبر صلى الله علیه وسلم که فرشتگان در ملأ أعلىٰ نسبت به کفارات گناهان و ترقی درجات مؤمنان بحث می‌کنند، به ذکر برخی موارد از بین برندهٔ گناهان و بالا برندهٔ درجات پرداخت.

به گزارش سنت‌آنلاین، مشروح سخنان مولانا عبدالحکیم سیدزاده در نماز جمعهٔ گُشت بدین شرح است:

✅ پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: که من الله را در بهترین صفات دیدم و الله از من پرسید: فرشتگان بالا و برتر در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند؟ گفتم: که الله بهتر می‌داند؛ یعنی من نمی‌دانم.

سپس الله متعال دروازهٔ علم را بر پیامبر صلی الله علیه و سلم باز کرد و بر سینهٔ پیامبر صلی الله علیه و سلم توجه فرمود، پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:‌ بعد از آن من دانستم که فرشتگان در مورد چه چیزی بحث می‌کنند. ﴿وَكَذٰلِكَ نُرِيْ إبراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماوَاتِ وَالأَرْضَ وَلِيَكُونَ مِنَ المُؤْمِنِينَ﴾؛ سپس آن‌حضرت از این آیه استشهاد فرمود که الله متعال بسیاری از علوم این دنیا را به حضرت ابراهیم علیه السلام عطا فرموده بود تا اینکه یقین او بیشتر شود، به همین شکل در اینجا علمِ عالم بالا را به پیامبر صلی الله علیه و سلم عنایت فرمود.

بعد از توجه الله برای پیامبر صلی الله علیه کشف شد که فرشتگان در چه مورد صحبت می‌کنند. الله دوباره فرمود: ای محمد! فرشتگان بالا و برتر در چه مواردی صحبت می‌کنند؟ من گفتم: در مورد کفارات و درجات. کفارات یعنی آن اعمالی که گناهان را پاک و صاف می‌کنند. و درجات آن اعمالی هستند که درجه انسان را بالا میبرند او را رشد می‌دهند. از هر انسانی که خطا سر زند، نیاز به کفارات و همچنین نیاز به رشد و ترقی و اعمال درجاتی دارد.

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم کفارات و درجات را برای ما و شما بیان می‌کند؛ از جملهٔ کفارات:

۱- «الوُضُوءَ عَلَى المَکارِه»؛ کامل کردن وضو به خصوص در حالات ناگوار و نامساعد؛ در سردی، مریضی، عجله و… این وضو کفارهٔ گناهان انسان است. وضو را دست کم نگیریم؛ پیامبر صلی‌الله علیه وسلم فرمود: انسان وقتی وضو می‌گیرد، با شستن صورت، گناهان صورت شسته می‌شوند و با شستن دست، گناهان دست می‌ریزند و با شستن پا، گناهان پا از بین می‌روند. وضو همانطور که چهار عضو انسان را پاک و صاف می‌کند، معاصی انسان را هم از بین می‌برد.

✅ در حدیثی پیامبر صلی‌الله علیه وسلم تشبیه می‌دهند که یک انسانی وقتی پنج وقت غسل بکند هیچ چرکی بر بدن او نمی‌ماند به همین شکل وقتی انسان پنج وقت وضو بگیرد و نماز بخواند، بر بدن او هم چیزی نمی‌ماند و گناهانش شسته می‌شوند.

✅ یکی از اشتباهات ما در وضو این است که مسواک نمی‌زنیم، مسواک یکی از سنت‌های وضو است. مسواک دارای فضایلی زیادی است: در حدیثی آمده است که نمازی که با مسواک خوانده شود، هفتاد برابر از نماز بدون مسواک بالاتر است. این حدیث گرچه ضعیف است؛ ولی بیانگر فضیلت است. فواید مسواک بسیار زیاد است: دهان انسان تمیز می‌شود، دندان‌ها سالم می‌مانند و فواید معنوی زیادی دارد. پیامبر صلی‌الله علیه وسلم فرمود: جبرئیل در مورد مسواک مرا به اندازه‌ای توصیه فرمود و من به اندازه‌ای مسواک زدم که نزدیک بود لثه‌های من ساییده شوند. تا این اندازه پیامبر صلی‌الله علیه وسلم اهتمام می‌کردند.

۲- «المُکثُ فِی المَساجِد»؛ اینکه انسان در مسجد بنشیند؛ با رب خود خلوت بکند، فکر بکند، نماز و تلاوت بکند و دعای فرشتگان را شامل حال خود بگرداند و انتظار نماز را بکشد، این کفارهٔ گناهان است. متأسفانه با وجود این بیماری از مساجد دوری کرده‌ایم، ترس از این بیماری همانند سراب است؛ نباید از این چیزها فریب بخوریم، قدم برداشته به‌طرف مساجد بیاییم؛ چونکه قدم‌های ما و شما نوشته می‌شوند. در حدیث آمده است: «دِیارَکُم، تُکتب آثارُکم»؛ بعضی از صحابه می‌خواستند به نزدیک مسجد نقل مکان بکنند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: در مکان خود بمانید و از آنجا قدم بزنید و به مسجد بیایید، این قدم‌ها کفارهٔ گناهان انسان می‌باشند.

✅ از جملهٔ درجات:

۱- سلام دادن و پخش کردن سلام است، «السلام علیکم ورحمة الله» دعای خیری هست؛ یعنی خدا تو را از مریضی‌ها و عیب‌ها سالم بکند. باز آن شخصی که پاسخ سلام را می‌دهد او هم برایش دعای خیر می‌کند، لهذا به وسیلهٔ سلام یکدیگر را دعای خیر نماییم و درجات خود بالا ببریم.

۲- غذا و نان دادن،‌ صدقه دادن؛ به وسیلهٔ غذا دادن درجهٔ انسان بالا می‌رود، در قدیم بندگان نیک خداوند به تنهایی غذا نمی‌خوردند، از خانه بیرون می‌آمدند تا ببینند چه کسی از کوه یا جایی دیگر آمده تا به او غذا بدهند. دادن غذا یک صدقه است، انسان به یک سگ آب و غذا بدهد، صدقه به حساب می‌آید چه برسد که به انسان مسلمانی غذا بدهد.

۳- سومین چیزی که درجهٔ انسان را بلند می‌کند و خیلی مهم است، خواندن نماز هنگامی که انسان‌ها خواب هستند؛ الآن که زمستان است و شب‌ها طولانی‌اند، در آخر شب انسان خود به خود بیدار می‌شود، وقتی که بیدار شد به ساعت نگاه نکند؛ بلکه بلند شود، وضو بگیرد، حداقل دو رکعت نماز نفل بخواند که این نماز درجهٔ انسان را بلند می‌کند و بهترین نماز بعد از خواندن نمازهای فرضی و سنت‌ها، نماز تهجد است. در نماز شب هیچگونه ریایی وجود ندارد؛ انسان با پرودگارش تنهاست و با او حرف می‌زند و دعا می‌کند و درجه‌اش بالا می‌رود. بلند شدن در آخر شب، نَفْس را می‌کُشد، با نماز شب نَفْس انسان اصلاح می‌گردد، در آخر شب انسان وقتی که با خدایش حرف می‌زند، تلاوت می‌کند، تمرکز دارد و حواسش جمع است و با حضور قلب می‌تواند نماز بخواند.

✅ راه علاج همهٔ فتنه‌ها، نگرانی‌ها و بیماری‌ها نماز و ترک گناه است. اگر انسان بر این دو نسخه عمل کند، همهٔ پریشانی‌های او برداشته می‌شوند و زندگی شادی نصیب او می‌شود. هر زن و مردی که عمل نیک انجام دهند؛ یعنی حرام را ترک کنند و فرایض الهی را انجام دهند، خداوند سوگند یادکرده – در حالی که سخن خداوند بدون سوگند هم محکم است – و می‌فرماید: ﴿فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبه﴾؛ قطعاً و یقیناً به این انسان، زندگی حیات‌بخش، مسرت‌آمیز و لذت‌بخشی هم در این دنیا و هم در آخرت عطا می‌کنیم. مهم این است که انسان ایمان و عمل داشته باشد و مهم در عمل، ترک گناه می‌باشد.

انسان گناهکاری که عمل نیک انجام می‌دهد، مانند لباسی است که پر از کثافت می‌باشد؛ انسان می‌خواهد آن را اُتو و راست کند، حالا هر چند که بر آن اتو بکشد، خوب در نمی‌آید؛ زیرا که بر آن گندگی وجود دارد، دیواری که بر آن گندگی است هر چند بر آن رنگ و روغن زده شود خوب نمی‌شود. لهذا اول انسان گندگی‌ها را از خود دور کند، بعد از آن به وسیلهٔ نماز، ذکر و تلاوت خودش را آراسته کند، آن وقت هم در این دنیا و هم در آخرت نور در چهره‌اش ظاهر می‌شود.

✅ پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما هشدار می‌دهند که در آخر زمان فتنه‌های زیادی پشت سرهم مانند تاریکی شب که هر بخشی از شب از بخشی دیگر تاریک‌تر است، فتنه بالای فتنه می‌آید، بیماری کرونا فتنه و امتحانی از جانب خداوند است و خدا خودش بهتر می‌داند بعد از این بیماری چه فتنه و امتحانی وجود دارد، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: در آخرالزمان چنان فتنه‌هایی می‌آید که شب، شخصی مسلمان است و صبح به‌خاطر فشار این فتنه‌ها کافر می‌شود و صبح به‌خاطر سبک بودن این فتنه‌ها مسلمان شده و شب کافر می‌شود، دین خودش را در مقابل کالای دنیا می‌فروشد.

✅ راه نجات از این فتنه‌ها اعمال صالح و ترک معاصی می‌باشد یعنی ترک حرام و انجام دادن فرایض که در این صورت انسان در قلعه‌ای محکم قرار می‌گیرد که هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند او را ضرر بدهد. خدا همهٔ ما و شما را بیداری نصیب کرده و توفیق بر ترک معاصی و توفیق به انجام اعمال صالح بدهند.

مولانا سیدزاده در پایان سخنانش نسبت به تعلیم و تربیت فرزندان تأکید کرد و گفت: نسبت به آوردن و ثبت نام بچه‌ها در مکاتب قرآنی شهر همت داشته باشید و فرزندان‌تان را به بهانهٔ بیماری کرونا از درس و تعلیم قرآن محروم نکنید.
ایشان همچنین نسبت به مبارزه با بیماری اعتیاد خاطرنشان کرد: نکتهٔ دیگر اینکه جمعی از خیرین شهر گُشت و سراوان نسبت به ترک دادن بیماران اعتیاد گام مؤثری برداشته‌اند، از شما مردم و خانواده‌ها تقاضا می‌شود که در این باره با آنها همکاری کنید.