پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» شامگاه دیروز چهارشنبه (٢/آبان/١٣٩٧) میزگردی با موضوع «عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان در سیستان‌وبلوچستان و راه‌های مقابله با آن» برگزار کرد. در این میزگرد که در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، مولوی عبدالغفور دورانی (دانشجوی دکترای رشتۀ تاریخ اسلام، و مدرس حوزه و دبیر آموزش‌وپرورش) و عبدالحمید حواشی (معاون سابق رئیس آموزش‌وپرورش ناحیۀ ۲ […]

میزگرد «بررسی عوامل افت تحصیلی در سیستان‌وبلوچستان و راه‌های مقابله با آن»پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» شامگاه دیروز چهارشنبه (٢/آبان/١٣٩٧) میزگردی با موضوع «عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان در سیستان‌وبلوچستان و راه‌های مقابله با آن» برگزار کرد.

در این میزگرد که در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، مولوی عبدالغفور دورانی (دانشجوی دکترای رشتۀ تاریخ اسلام، و مدرس حوزه و دبیر آموزش‌وپرورش) و عبدالحمید حواشی (معاون سابق رئیس آموزش‌وپرورش ناحیۀ ۲ زاهدان) به‌عنوان کارشناس حضور داشتند.

کارشناسان در این میزگرد یک‌ساعته به بیان علل و عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان، عوامل افزایش دانش‌آموزان بازمانده ازتحصیل و موانع ادامۀ تحصیل دانش‌آموزان در استان سیستان‌وبلوچستان پرداختند و راه‌کارهایی نیز برای مقابله با این معضل ارائه دادند.

گفتنی‌ست در حاشیۀ این میزگرد مولوی حافظ محمداسماعیل ملازهی (مسئول امور اداری دارالعلوم زاهدان) و دکتر علیجان آرمیون (مشاور خانواده و کارشناس اختلالات یادگیری) نیز پیرامون موضوع میزگرد مطالبی ایراد کردند.

کارشناسان در مجموع بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که علاوه بر «کم‌کاری و کم‌اهمیتی خانواده‌ها در زمینه تحصیل و آموزش فرزندان»، بیشتر علل و عوامل افت تحصیلی در سیستان‌وبلوچستان به ناکارآمدی آموزش‌وپرورش و سیستم آموزشی کشور برمی‌گردد.

کارشناسان «نبود فضای آموزشی استاندارد»، «نبود تجهیزات و امکانات موردنیاز کمک‌آموزشی»، «عدم بکارگیری نیروهای کارآمد و بومی»، «استفاده از طرح سربازمعلم»، «فقر مالی خانواده‌ها و روی‌آوردن کودکان و نوجوانان به شغل‌های کاذب»، «ناامیدی فرزندان اهل‌سنت از آینده به‌دلیل استخدام اندک تحصیلکردگان آنان در ادارات»، «نبود مدیران موفق و کارآمد» و «عدم برنامه‌ریزی صحیح و هدف مشخص از سوی دانش‌آموزان» را از مهمترین عوامل افت تحصیلی در استان سیستان‌وبلوچستان برشمردند.

کارشناسان همچنین «استفاده از ظرفیت‌های موجود»، «راه‌اندازی روش‌های تدریس نوین (کلاس‌های هوشمند) در مدارس»، «توجه بیشتر به مناطق حاشیه‌ای شهرها و ارائه خدمات و امکانات آموزشی به این مناطق»، «تقویت ارتباط بین اولیاء و مربیان»، «بکارگیری نیروهای توانمند بومی» و «حمایت مالی سرمایه‌داران از اقشار و خانواده‌های کم‌درآمد» به‌عنوان راهکار در زمینۀ مقابله با افت تحصیلی دانش‌آموزان پیشنهاد دادند.