چند روزی است می‌خواهم در باره‌ی تبعیض کلی نسبت به کوردها و اهل‌سنت به‌ویژه نمایندگان از آن جمله آقای دکتر حاصل داسه مطلبی بنویسم، اما توهین برخورد غیراخلاقی کارمند گمرک با نماینده سراوان مرا در نوشتن این مطلب مصمم‌تر نمود. در جمهوری اسلامی،اهل‌سنت با جمعیتی بیشتر از پانزده ملیون جز در هنگام انتخابات ریاست جمهوری […]

نمایندگان ما و نمایندگان آن‌هاچند روزی است می‌خواهم در باره‌ی تبعیض کلی نسبت به کوردها و اهل‌سنت به‌ویژه نمایندگان از آن جمله آقای دکتر حاصل داسه مطلبی بنویسم، اما توهین برخورد غیراخلاقی کارمند گمرک با نماینده سراوان مرا در نوشتن این مطلب مصمم‌تر نمود.

در جمهوری اسلامی،اهل‌سنت با جمعیتی بیشتر از پانزده ملیون جز در هنگام انتخابات ریاست جمهوری که آرایشان زینتی و مشروعیت بخش نظام است،از احترام و جایگاهی برخی دار نیستند.

متاسفانه هیچ رشته و پیوندی در بین اهل‌سنت و نظام که عبارت از مسئولین ذی‌نفوذ و مقامات عالی رتبه باشد، دیده نمی‌شود. نه در «دفتر رهبری»،نه در «مجمع تشخیص » و «شورای نگهبان» و «دفتر ریاست جمهوری» و همه مراکز حکومتی در مرکز، یک ایرانی سنی صاحب نفوذ دیده نمی‌شود. تنها رابط بین اهل‌سنت و حاکمیت نمایندگان مجلس‌اند که از زیر ذره‌بین شورای نگهبان رد می‌شوند تا با توصیه‌ها و تذکرها ضرری برای دیگران نداشته باشند.

حال این نمایندگان که گاهی تعدادشان به بیست‌وسه نفر می‌رسد پس ورود چکار می‌کنند؟ سخت‌ترین وظیفه و توقعات و انتظارات اقشار مختلف که خیلی از آن‌ها برآورده نمی‌شود. و چون اکثر آنان یا قبلا سیاسی نبوده و یا با احزاب سیاسی همکاری نداشته‌اند، در تحولات مجلس نقش چندانی ندارند،از سوی دیگر فضای مذهبی مجلس اجازه بروز و ظهور آنان را جز در معاونت کمیسیون‌ها نمی‌دهد. و اگر گاهی شخصی تا هیئت رئیسه‌ی مجلس پیش برود بیش از یک سال طول نمی‌کشد.

حال با این وضعیت،گاهی برخی از آنان با تلاش و اصرار در وزارتخانه‌ای جای پای خود را باز می‌کنند، و بقیه یا روانه شهرستان می‌شوند و یا به افتخار بازنشستگی نایل می‌شوند.

این سرنوشت نمایندگان اهل‌سنت است، حال شاید عده‌ای عدم به کارگیری آنان را پس از نمایندگی ناشی از ناتوانی و ناکارآمدی آنان بدانند،اما قطعا چنین چیزی نیست، چون دیگر نمایندگان هیچ سروگردنی بالاتر از نمایندگان اهل‌سنت ندارند.

در میان نمایندگان اهل‌سنت افرادی با مدارک عالی داریم، اما چرا بعد از نمایندگی در وزارتخانه‌ای و یا در منصب مهمی به کار گرفته نمی‌شوند، تنها دلیلش نگاه غیر خودی و نامحرمانه نسبت به اهل‌سنت است، که گاهی برخی از آنان پس از نمایندگی تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند.

در یک ماه اخیر، هنگامی که دکتر حاصل داسه همکار مجلس ششم از بی‌مهری‌ها و نامهربانی‌هایی که در این دو ماه بر او رفته برایم تعریف می‌کرد،که چگونه به خاطر مسائل مالی و دفاع از بیت المال با برخی از افراد درگیر شده و به جای تشویق حدود دو ماه در وزارتخانه سرگردان است و به ایشان گفتند ما نمی‌توانیم حقوق شما را پرداخت کنیم و شما بهتر است به شهرستان برگردید. راستی کسی که فرزند شهید و یک دور نماینده بوده با مدرک دکترا اینگونه مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیره، باید نسبت به دیگران چه رفتاری انجام داد؟

یک سوال آیا همه کسانی که مانند آقای داسه در کمیسیون کشاورزی بوده‌اند امروز مانند ایشان در وزارتخانه‌ها سرگردانند؟ آیا واقعا بین نمایندگان سنی و شیعه پس از نمایندگی هیچ تفاوتی نیست؟

و اما کلیپ منتشره درباره دکتر درازهی نماینده سراوان بسیار مرا متأسف نمود.کاری به شخصیت ایشان ندارم،چون با وجود درخواست خودش چندین بار به ایشان زنگ زدم جواب نداد.

اولا برخورد نادرست یک کارمند غیر متعهد و بی‌اخلاق و توهین‌های زشت و رکیک به نماینده شهرستانی، مانند توهین به همه ملت ایران است.

ثانیا اگر این نماینده لباس بلوچی در بر نداشت آیا یک کارمند معمولی برخودش اجازه می‌داد اینگونه وقیحانه او را از اداره بیرون بیندازد؟

ثالثا چرا باید قانون و شرح وظایف قوای سه گانه اینگونه از هم گسیخته باشد،که کارمند در مقابل انجام وظیفه شانه خالی کند و نماینده که تنها وظیفه‌اش قانونگذاری و نظارت است، باید با پیگیری کارهای کوچک و رفتن به ادارات با کارمند جزء درگیر شود و شؤون نمایندگی را مراعات نکند.

آری! برخورد تحقیرآمیز با نمایندگان اهل‌سنت،نتیجه نگرش کلی و خلاف قانون و اصول کلی عدالت، قسط، مساوات و کرامت انسانی است، که در برخورد با چنین موقعیت‌هایی خود را نشان خواهد داد.

به طور قطع اینگونه رفتارها با نمایندگان اهل‌سنت بازتاب بسیار منفی در میان عامه مردم خواهد داشت، و جا دارد مسؤولین عالی رتبه‌ی نظام در این باره بازنگری نمایند.

نویسنده: دکتر جلال جلالی‌زاده/ کانال نویسنده