آنچه این روزها ذهن خیلی از برادران و خواهران مسلمان را درگیر خود کرده، مسئلۀ شب یلداست؛ شبی که ریشه در رسوم باستانی دارد و در اسلام جایگاهی ندارد. نکته‌ای که در مورد این شب قابل تأمل است، این است که این شب از جشن‌های قبل از اسلام بوده که کماکان جشن گرفته می‌شود. جشن […]

آنچه این روزها ذهن خیلی از برادران و خواهران مسلمان را درگیر خود کرده، مسئلۀ شب یلداست؛ شبی که ریشه در رسوم باستانی دارد و در اسلام جایگاهی ندارد. نکته‌ای که در مورد این شب قابل تأمل است، این است که این شب از جشن‌های قبل از اسلام بوده که کماکان جشن گرفته می‌شود.
جشن شب یلدا از چند منظر قابل رد است:

اول اینکه در اسلام جشنی به نام جشن شب یلدا نداریم و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «مَن أحدثَ فی أمرِنا هذا ما لَیسَ فیهِ فَهُوَ رَدٌّ» صحیح البخاری [۲۶۹۷] (هرکس در دین ما چیزی وارد کند که از آن نباشد مردود است.)
و همچنین می‌فرماید: «مَن عَمِلَ عَمَلاً لَیسَ عَلَیهِ أمرُنا فَهُوَ رَدٌّ» [متفقٌ علیه] (هر کس عملی انجام دهد که طبق آنچه که به آن امر نمودیم نباشد آن عمل مردود است.)
پس بر هر برادر و خواهر مسلمان واجب است که از پرداختن به امور مردود در اسلام بپرهیزد.
دوم اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ» صحیح الجامع [۶۱۴۹] (هر کس خود را به قومی شبیه کند از همان قوم است.)
لذا برپایی چنین جشن‌هایی مشابهت با مجوسیان و بزرگداشت جشن‌های غیر اسلامی است.
سومین دلیل، اسرافی است که در این شب انجام می‌شود؛ در حالی که بسیاری در همین شب گرسنه سر بر بالین می‌گذارند، عده‌ای از ما در این شب اسراف و زیاده روی می‌کنیم که این عمل بسیار ناپسند و غیر قابل توجیه و غیر شرعی است و این مهم را باید در نظر داشته باشیم که الله تعالی اسراف کنندگان را دوست ندارد.
الله تعالی می‌فرماید:

وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ [آیه ۳۱ سوره اعراف] (بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید همانا او ( الله ) اسراف کنندگان را دوست ندارد.)
دلیل چهارم؛ به زحمت و رنج انداختن خانواده و اطرافیان است که در این شب متحمل زحمت می‌شوند.
و دلیل پنجم؛ محدود کردن صله رحم به روزها و شب‌های خاص می‌باشد که این نیز هم از نظر شرعی و هم از نظر اجتماعی مردود است. به جای آوردن صله رحم وظیفۀ دائمی ما در تمام طول عمر است نه مختص یک روز یا شب خاص.
لذا بر همۀ ما واجب شرعی است که از پرداختن به اینگونه موارد که در اسلام جایگاهی ندارد پرهیز نموده و احکام شریعت اسلامی را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهیم و صلۀ رحم را به روزها و شب‌های خاص محدود نکنیم که خوشی و سعادت و خوشبختی ما وابسته به عمل به احکام الهی است./ انواروِب

✍️ عبدالحکیم صالحی پور