همایش تجلیل و تقدیر از حافظان مدرسهٔ علوم دینی مفتاح العلوم گوهرکوه خاش، دوشنبه ١٦ مهر ١٣٩٧ (٢٨ محرم ١٤٤٠) بعد از نماز مغرب در محل این مدرسه با حضور علمای بزرگ استان برگزار شد. به گزارش سنت‌آنلاین، در این همایش قبل از نماز مغرب مولانا عبدالرشید شهنوازی به ایراد سخن پرداخت و جلسهٔ رسمی […]

همایش تجلیل و تقدیر از حافظان مدرسهٔ علوم دینی مفتاح العلوم گوهرکوه خاش، دوشنبه ١٦ مهر ١٣٩٧ (٢٨ محرم ١٤٤٠) بعد از نماز مغرب در محل این مدرسه با حضور علمای بزرگ استان برگزار شد.

به گزارش سنت‌آنلاین، در این همایش قبل از نماز مغرب مولانا عبدالرشید شهنوازی به ایراد سخن پرداخت و جلسهٔ رسمی بعد از نماز مغرب با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری ضیاءالرحمٰن صحت آغاز گردید.

اوّلین سخنران این بخش مولانا عبدالأحد ملازهی مدیر داخلی و استاد حدیث دارالعلوم عزیزیه أنزا بود که طی سخنانی به حرمت خونریزی و ایجاد صلح و صفا در میان مردم اشاره کرد.

بعد از ایشان جناب آقای یوسفی فرماندار شهرستان خاش در سخنان خود به مقام علم و صفات متقین اشاره کرد.

در بخش دیگر طلاب مدرسه مفتاح العلوم به اجرای سرودی به زبان بلوچی پرداختند، سپس مولانا محمّد دهقان استاد حدیث عین العلوم گُشت در سخنانش به تشریح حدیث ”الدین النصیحة“ پرداخت و به خیرخواهی برای مسلمانان تأکید کرد.

دنیای امروز، دنیایی بحران‌زده است

آخرین سخنران و مهمان ویژهٔ این مراسم شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید – حفظه الله – بود که دنیای امروز را دنیایی بحران‌زده خواند و گفت: امروزه ملتهای مختلف هر کسی به نوعی گرفتار است؛ بالاترین و مهمترین مسأله در دنیا امنیت است، اما امروز امنیت بشر با چالش و تهدید مواجه است؛ هر جایی نوعی ناامنی وجود دارد، امنیت مالی نیست، امنیت جانی وجود ندارد، جاده‌ها هم امنیت ندارند، تصادفها هم ناامنی هستند. هزینه‌های بسیار بزرگی صرف امنیت و سلامت می‌شود؛ اما با وجود این در هیچ عصر و زمانه‌ای اینقدر بیماری و طبیب و دوا نبوده است؛ این بیماریها سلامت انسان را تهدید می‌کنند. اینها تمام معلولند ولی علت چیست؟ چرا این همه چالش و مشکلات و زلزله و سونامی وجود دارد؟ راه برون‌رفت از این بحرانها چیست؟

راه‌برون رفت از این همه بحرانها را بازگشت به وحی آسمانی، کتاب پروردگار و سخنان زیبای پیامبران الهی است و اینها همه به ایمان برمی‌گردد؛ اگر ایمان درست باشد و عمل نیک باشد، در دنیا گناه و معصیت نباشد، خلاف کتاب‌الله و شریعت نباشد، دنیا در امان می‌شود و روی فطرت می‌آید و بشر به سعادت می‌رسد.

خداوند متعال قول حضرت ابراهیم عليه السلام را نقل می‌کند که: ﴿الذین آمنوا ولم یلبسوا إیمانهم بظلم أولئک لهم الأمن﴾؛ کسانی که ایمان بیاورند و ایمانشان را با ظلم نیامیزند، اینها در امنیت و در امان پروردگاراند و هیچ قدرتی نمی‌تواند به آنان ضربه زند و اینها هدایت یافتگان‌اند. از جملهٔ ظلمها شرک است، غیبت و زنا و رشوه اینها همه ظلم‌اند که باید از آنها پرهیز کرد. انسانی که حسابش با الله راست است و یکرنگ است و حق همسر و انسانهای دیگر را تلف نمی‌کند، اگر تمام دنیا بسوزد، در حفاظت قرار می‌گیرد. قرآن می‌فرماید: هر که تقوای الله را برگزیند، الله تعالىٰ برای او راه برون‌رفتی پدید می‌آورد و او را از جایی روزی می‌دهد که گمان و پیش‌بینی نمی‌کند.

این راه، راه مستقیم است که انبیا و رسول اکرم و صحابهٔ کرام به آن دعوت داده‌اند و آنان در این راه هراس نداشته‌اند؛ چون ایمان داشته‌اند و ایمان امنیت می‌آورد و گناه است که ناامنی می‌آورد. کسی که حسابش خراب است، باید بترسد؛ اما چرا انبیا نمی‌ترسیدند، چون حسابشان راست بود و خلافی انجام نداده بودند.

آن را که حساب پاک است/٭/ از محاسبه چه باک است

امروز دغدغهٔ عمل به شریعت کم است؛ مردم نسبت به هر چیز دغدغه دارند اما دغدغهٔ دین کمتر است، علت همهٔ مشکلات، کوتاهی در عمل و سستی در ایمان است. در بسیاری مواقع که بنده همراه حضرت شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور – رحمه الله – بودم، می‌دیدم که ایشان چقدر فکر و غم امور دین را داشت. پیامبر صلى الله عليه وسلم از خدا مال نخواست تا حتىٰ ده دقیقه هم مال، فکر و غم او را مشغول نکند، بلکه خواست که تمام هم و غمش دین باشد. امروزه غمخوار و دلسوز و دردمند نسبت به دین کم هست. دین باید در زندگی ما بیاید و دین اسلام، دین عمل است، دین ادعا نیست؛ اگر عمل بود، دین هست و اگر عمل نبود، بی‌دینی است.

مولانا حافظ احمد کبدانی مدیر این مدرسه در پایان مراسم نیز پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به مهمانان، از حضور و شرکت علمای گرانقدر، مسؤولین و مردم عزیز و مادران و خواهران در این مراسم تشکر کرد.

در پایان این مراسم از ٢٠ طلبه که موفق به حفظ قرآن مجید شده بودند، با اهدای جوایزی تقدیر شد.