همایشی با عنوان «شناخت ابعاد علمی، خدمات دینی و فعالیت‌های اصلاحی و اجتماعی مولانا محمدیوسف حسین‌پور -‌رحمه‌الله-، شامگاه دیروز (١/آذر/١٣٩٦) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی آنلاین»، در این همایش که به همت «النادی‌العربی» و «انجمن فکر و اصلاح» طلاب دارالعلوم زاهدان، برگزار شد، علمای برجسته‌ای همچون شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مولانا […]

همایشی با عنوان «شناخت ابعاد علمی، خدمات دینی و فعالیت‌های اصلاحی و اجتماعی مولانا محمدیوسف حسین‌پور -‌رحمه‌الله-، شامگاه دیروز (١/آذر/١٣٩٦) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی آنلاین»، در این همایش که به همت «النادی‌العربی» و «انجمن فکر و اصلاح» طلاب دارالعلوم زاهدان، برگزار شد، علمای برجسته‌ای همچون شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، مولانا محمد دهقان، مولانا محمدقاسم قاسمی، مولانا عبدالکریم حسین‌پور، دکتر عبیدالله بادپا، مولانا عبدالحکیم سیدزاده و دیگر علما و طلاب حضور داشتند که برخی از آنان به ایراد سخن پیرامون معرفی شخصیت شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف رحمه‌الله پرداختند.یعقوب رخشانی، اسحاق فاحص و عبدالمجید دوستی، سه تن از طلاب دارالعلوم زاهدان نیز در این همایش به قرائت مقاله، شعر و دلنوشته‌ به زبان‌های عربی و فارسی در توصیف شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف رحمه‌الله پرداختند.

در پایان این همایش نیز از برندگان مسابقات کتابخوانی و شب شعر که مدتی قبل به همت دفتر انجمن فکر و اصلاح برگزار شده بود، با اعطای جوایز تقدیر شد.

مولانا عبدالحکیم سیدزاده: شیخ‌الحدیث تک‌رو نبودند

مولانا عبدالحکیم سیدزاده طی سخنانی خودش را «شاگرد دارالعلوم زاهدان» خواند و از این منظر به جایگاه مولانا حسین‌پور پرداخت و گفت: شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف رحمه‌الله درباره مولانا عبدالحمید می‌فرمود: حقا ایشان «شیخ‌الاسلام» هستند واقعاً اسم با مسمی، مفتی محمدقاسم را نابغه و روح دارالعلوم زاهدان می‌دانست.

مدرس حوزه علمیه گشت ادامه داد: روزی گروهی از خراسان آمدند و از مولانا حسین‌پور درباره سیاست و اجتماع پرسیدند، ایشان سکوت اختیارکردند سپس به مهمانان گفتند: دراین‌باره با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مشوره کنید.

مولوی سیدزاده در آخر خاطرنشان ساخت: شیخ‌الحدیث تک‌رو نبودند.

مولانا عبدالکریم حسین‌پور: هیچ‌گاه شیخ‌الحدیث را بیکار ندیدم

مولانا عبدالکریم درباره اهتمام شیخ‌الحدیث به درس و علم به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: روزی پدرم به من گفت: دو ماه به‌شدت تب داشتم به خودم می‌لرزیدم؛ اما کلاس درس را رها نکردم. ایشان در ادامه گفت: شیخ‌الحدیث به علما حتی به آنانی که شاگردش بودند خیلی احترام می‌گذاشت. گاهی کفش‌های شاگردان خود را راست می‌کرد، این‌قدر تواضع داشت.

مدیر حوزه علمیه گشت خاطرنشان ساخت: هرگاه وارد خانه می‌شدم هیچ‌گاه شیخ‌الحدیث را بیکار ندیدم او همواره در خانه یا کتاب مطالعه می‌کردند یا به خدمت مسائل اجتماعی مشغول بودند.

مفتی محمدقاسم قاسمی: مولانا حسین‌پور، شجاعانه و مخلصانه مدافع و حامی مواضع شیخ‌الاسلام بودند

مفتی محمدقاسم قاسمی «ارتباط با اساتید و مشایخ» و «حمیت دینی» را از اوصاف شیخ‌الحدیث خواند و گفت: شیخ‌الحدیث با اساتید و مشایخ خود محبت داشت. درس خوب خواند. اساتید خود را خدمت کرد و محبوبیت‌شان را کسب کرد.

سردبیر مجله ندای اسلام خاطرنشان کرد: مولانا حسین‌پور، شجاعانه و مخلصانه مدافع و حامی مواضع شیخ‌الاسلام و دارالعلوم زاهدان بودند.

مسئول دارالافتای دارالعلوم زاهدان ادامه داد: طلبه وقتی آرزوهای استاد را برآورده کند محبوب استاد می‌شود آنگاه استاد «دعا»، «فکر» و «علم» خود را به او منتقل می‌کند.

ایشان در پایان خاطرنشان ساخت: اگر طلبه کاری کند که استاد، پدر و مادر از ته دل برایش دعا کنند و او رشد می‌کند و سربلند می‌شود.

مولانا عبدالحمید: شیخ‌الحدیث برای ما قوت قلبی بودند

مدیر دارالعلوم زاهدان «شیخ‌الحدیث» را مصداق آیه «انما یخشی ‌الله من عباده العلما» دانستند و افزودند: مولانا حسین‌پور به شریعت و سنت‌های پیامبر حساس بودند، برای دوست و دشمن خیرخواهی می‌کردند.

ایشان روزه گرفتن ماه رمضان و سفر حج اخیر را از حسن خاتمه ایشان دانستند و ادامه دادند: حضرت مولانا خوب زندگی کردند. زندگی را برای دین وقف کردند و مخلصانه و بی‌ریا خدمت شریعت را انجام دادند.

مدیر دارالعلوم زاهدان اضافه کردند: شیخ‌الحدیث برای ما قوت قلبی بودند. در بسیاری از جاها «شجاعت»، «صراحت»، «استقامت» و «حق‌گویی» ایشان به ما نیرو می‌بخشید.

ایشان در پایان خاطرنشان ساختند: ما باید از زندگی علما درس بگیریم؛ عالم باید «متواضع»، «خیرخواه»، «عابد»، «ذاکر»، «عامل» و در «خدمت همه» باشد.

منبع: سنی‌آنلاین