دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نائب‌رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، امروز جمعه (۸ اسفند ۱۳۹۹) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حادثۀ تیراندازی به سوخت‌بران در مرز سراوان، ضمن تاکید بر پرهیز از خشونت و فشار، خاطرنشان کرد که این موضوع باید «به‌صورت دقیق» و «با نگاه […]

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نائب‌رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، امروز جمعه (۸ اسفند ۱۳۹۹) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حادثۀ تیراندازی به سوخت‌بران در مرز سراوان، ضمن تاکید بر پرهیز از خشونت و فشار، خاطرنشان کرد که این موضوع باید «به‌صورت دقیق» و «با نگاه به حمایت از مردم بی‌پناه» بررسی شود.

 

متن بیانیه دکتر رحیمی به شرح زیر است: 👇🏽

 

به نام خدا

حادثه تلخ اخیر سراوان و کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم سوخت‌بر و مرزنشین و نیز بروز تنش‌های اجتماعی و حمله به فرمانداری و اماکن دولتی و سوءاستفاده گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب و‌ حمله به پاسگاه‌های انتظامی، بدون شک قلب هر ایرانی متعهد و دلسوزی اعم از مسئول یا غیرمسئول را به درد آورده و همه ما از شنیدن این اخبار، نگران شرایط استان مرزی سیستان‌وبلوچستان و مردم باایمان آن خطه هستیم.

اما لازم است همۀ ما به چند نکته توجه کنیم:

 ۱) این حوادث نشان می‌دهد مسئولان کشوری، استانی و منطقه‌ای، نیازمند رفتاری دقیق‌تر و عاقلانه‌تر در قبال مرزنشینان فقیر هستند. زندگی و معیشت مردم در سختی قرار دارد خصوصا مناطق مرزی که فاقد شرایط مناسب اقتصادی است و زمینه توسعه پایدار و معیشت آبرومندانه در این مناطق متاسفانه برای مردم فراهم نیست و اندک درآمدهای مرزی هم به جیب غیربومی‌های مرکزنشین و نهادها و سازمان‌های مختلف می‌رود و مردم بهره اندکی از فرصت‌های مرز دارند.

۲) در برخورد با مردم و لو طبق قانون، باید مراعات گردد. خشونت، خشونت می‌آورد و نفرت، نفرت می‌آفریند. نمی‌توان توقع داشت مردم تحقیر شوند، به آنها شلیک شود و کسانی که تنها راه معیشت‌شان کار در مرز است را از نان‌خوردن بیاندازیم و آنها سکوت کنند.

۳) به حرف و نصیحت علما، دلسوزان و معتمدان که سال‌هاست فقر و محنت و رنج مردم را فریاد می‌زنند، گوش دهیم و حاکمیت و تصمیم‌گیران ارشد استانی و کشوری را در حلقه چاپلوسان و کاسه‌لیسان قرار ندهیم.
واقعیت جامعۀ مرزنشین همانی است که مردم و علمای متعهد و مردمی و نمایندگان منتخب مردم در مجلس، صادقانه و شجاعانه می‌گویند؛ وضع مردم خوب نیست، احساس فقر و فراموش‌شدن دارند، زندگی‌شان به سختی می‌گذرد، هر راه درآمدی پیدا می‌کنند یا هزار مانع ایجاد می‌شود یا با خودخواهی و کج‌فهمی برخی تصمیم‌گیران محلی روبرو می‌شوند. باید مردم را دید، به خواسته‌های آنها توجه نمود و حداقل زندگی شرافتمندانه را برای آنها فراهم آورد.

۴) در خصوص مساله اخیر سراوان لازم است دقیق و با نگاه به حمایت مردم بی‌پناه مساله بررسی و راهکار لازم ارائه گردد تا مشکلات در آینده تکرار نشود. از همۀ افراد آسیب‌دیده چه مردم، چه نیروهای انتظامی و امنیتی دلجویی گردد و فضای آشتی و صلح و برادری احیا گردد. هرگونه تداوم خشونت و فشار، پاسخ عکس خواهد داد و در درازمدت منطقه را ناامن‌تر و کینه‌ها را بیشتر و چالش‌های امنیتی را شدیدتر خواهد نمود.

۵) از تحلیلگران اندامواره و فرصت‌طلبان و کاسه‌لیسان بیچاره هم درخواست داریم از محکوم‌نمودن مردم و نمک‌ریختن بر زخم آنها جدا خودداری کنند. مردم به اندازۀ کافی عصبی، پریشان، افسرده و بی‌پناه و در فقر و بیچارگی گرفتار هستند و آنچه به‌صورت خشم و فروپاشی اجتماعی رخ می‌دهد آخرین حربه مردم برای فریاد بدبختی‌هاست، پس به‌جای محکوم‌نمودن‌های فرمایشی، پای درد دل شهروندان، نمایندگان مردم و علمای متعهد و دلسوز بنشینند و راهکار بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را جستجو کنند؛ این تنها راه حفظ این کشور و امنیت پایدار در ایران است، نه نادیده‌گرفتن ‌مطالبات و وصل‌نمودن مردم به بیگانگان.

◽️امیدوارم خداوند متعال به همۀ ما توان درک واقعیت‌های جامعه را عنایت و قدرت رسیدگی به مشکلات مردم و کشور را مرحمت کند و آرامش و امنیت و توسعه پایدار را در ایران عزیز برقرار بدارد.

برای روح همه درگذشتگان سوخت‌بر و مرزنشین و فقیر و نیروهای متعهد انتظامی و امنیتی، رحمت واسعه الهی را مسألت دارم و مردم عزیز را به خویشتنداری و دنبال‌نمودن قانونی مطالبات دعوت می‌نمایم.

📝 با احترام
جلیل رحیمی جهان‌آبادی
(عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی- نائب‌رئیس فراکسیون مرزنشینان- عضو فراکسیون اهل‌سنت مجلس یازدهم – نماینده مردم شریف تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد)/سنى‌آنلاين