مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم نماز جمعه گشت: پیام حج و ماه ذی‌الحجه غلامی و بندگی الله است به گزارش سنت آنلاین مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم این هفته نماز جمعه شهر گشت سراوان (۸شهریور۹۸) که بعد از بازگشت از سفر پر خیر و برکت حج سخنرانی می‌کرد به بیان پیام‌هایی از ماه ذی‌الحجه و […]

مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم نماز جمعه گشت:
پیام حج و ماه ذی‌الحجه غلامی و بندگی الله است

به گزارش سنت آنلاین مولانا عبدالحکیم سیدزاده در مراسم این هفته نماز جمعه شهر گشت سراوان (۸شهریور۹۸) که بعد از بازگشت از سفر پر خیر و برکت حج سخنرانی می‌کرد به بیان پیام‌هایی از ماه ذی‌الحجه و حج پرداخت و فرمود:
در پایان ماه مبارکه ذی‌الحجه هستیم ماهی است که مملو از دروس و پیام است، مناسک حج و قربانی تمام شدند ولی حج و قربانی را پیامی هست. پیام این ماه و خلاصه این دین همین است که انسان تسلیم حکم الله سبحانه و تعالی باشد. عقل، دانش، تحصیلات و روشنفکری و همه چیز خویش را تابع حکم الله تعالی قرار دهد. کمال دین هم همین است که انسان تمام افکار و عقاید و همه وجود خویش را تابع حکم الله کند. چه فلسفه احکام برای انسان معلوم شود یا نه و چه راز و رمز حکم را بداند یا نه.
توجه کنیم که الله تعالی به حضرت ابراهیم دستور می‌دهد که فرزند خود را ذبح کند اما ابراهیم علیه‌السلام هیچ گونه اعتراض و التماسی نمی‌کند و هیچ گونه درخواست تجدید نظری نمی‌کند که پروردگارا این حکم سنگین است این حکم را عوض کن. هیچ درخواستی نمی‌کند می‌گوید چون دستور الله است باید انجام دهد هم خودش تسلیم و هم فرزندش.
اما رب العالمین ابراهیم را امتحان می‌‌کند و رب العالمین از آرزوی انسان با خبر است. از تمنای انسان با خبر است. الله هم دعا را می‌پذیرد و هم به تمناهای انسان رسیدگی می‌کند. قطعا حضرت ابراهیم هم انسان است با فرزند خود محبت دارد و تمنای قلبی او همین است که فرزندش رشد کند و در آینده به وسیله این فرزند نام نیکی برای باقی بماند.
حضرت ابراهیم به این حکم که به ظاهر ظالمانه و بی رحمانه است ولی چون حکم الله است عقل تابع حکم الله است اعتراضی نیست منقاد است. پیام ماه ذی‌الحجه همین است که ما با دانش و تحصیلات خود به بهانه اینکه ما در عصر اینترنت و صنعت زندگی می‌کنیم نباید از دین الله فرار کنیم دین پروردگار دین جاهلیت نیست دین شتر و بیابان نیست همانطور که نظام هستی پروردگار پیشرفته است همینطور نظام شرعی پروردگار نیز پیشرفته است چه در فهم بشر بیاید یا در فهم بشر نیاید. حج هم خلاصه می‌شود در اینکه انسان تابع حکم الله سبحانه و تعالی باشد.
پیامی که حج دارد پیام سادگی است. لباس حاجی انسان را درس سادگی می‌دهد. این درس را به ما می‌دهد که در لباس سادگی را اختیار کنیم دنبال تکلفات و تزیینات نباشیم دین اسلام دین سادگی است. تکلف و تصنع زیبنده مسلمان نیست.
درس دیگری که مومنین از حج می‌گیرند، اخلاق است. «الحَجُّ أَشهُرٌ مَعلوماتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ» در هر مجتمعی نیاز به اخلاق هست. بین زن و شوهر که دو نفر هستند نیاز به اخلاق هست هر اندازه جمعیت بیشتر باشد بیشتر نیاز به اخلاق است.
در کنگره عظیم حج الله تعالی مسلمانان را دستور می‌دهد «فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ» که شما در این ایام حج خوش اخلاقی را تمرین کنید. حج برای این است که اخلاق انسان خوب شود اگر از یک زاویه نگاه کنیم تمام فرایض پروردگار برای این است که اخلاق انسان درست شود.
درس دیگری که انسان از حج و عمره می‌گیرد لبیک است. حاجی کسی که عمره می‌کند. لبیک می‌گوید. این ذکر پروردگار است و معنای آن یعنی اینکه من همیشه شبانه روز و در طول عمر آماده به خدمت و بندگی هستم. این پیام لبیک است پس ما همیشه غلامی الله را کنیم و این خلاصه دین است.
پیام دیگری که ماه ذی‌الحجه و حج دارد دعا است. انسان طواف می‌کند دعا می‌کند. در میدان عرفه انسان نماز ظهر و عصر را با هم اول وقت می‌خواند و از ظهر تا مغرب دعا می‌کند. دعا همیشه برای ما هست هر کجا که هستید الله می‌شنود. دعا را لازم بگیرید.
انسان دعا کند و نتیجه دست الله است وظیفه ما دعا است. خود دعا عبادت است چه الله اجابت کند یا نه اما دعا ضایع نمی‌شود یا به خواسته‌اش می رسد یا در قبال این دعا الله تعالی بلایی دیگر را از انسان دفع می‌کند. یا در قبال این دعا الله تعالی نعمتی دیگر به انسان می‌دهد یا دعا برای انسان ذخیره‌ای می‌شود در آخرت ولی دعا ضایع نمی‌شود دعا خود مستقل است.
در حدیث آماده است که انسان سعادتمند کسی است که توفیق دعا نصیبش می‌شود محروم کسی است که از دعا محروم است. لذا دعا را برنامه زندگی خود قرار دهید و یقین کنید که الله تعالی به صورت‌های مختلف دعا را اجابت می‌کند گمان خود را نیز نیک کنید الله حرف ما را گوش می‌کند و رسیدگی می‌کند.