در مورخه؛ (۲۶/مرداد/۱۳۹۶ مطابق با ۲۴ /ذی القعده/۱۴۳۸)، پنجمین نشست هم‌اندیشی علما، سه شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان، در محل مدرسه دینی جامعه المصطفی دزک سراوان، با حضور اکثر علمای منطقه برگزار گردید. قسمتی از گزارش‌های این نشست بزرگ، تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد. مفتی عبدالصمد غیاثی از دارالتفسیر ابن عباس آسپیچ اعلام داشت: […]

در مورخه؛ (۲۶/مرداد/۱۳۹۶ مطابق با ۲۴ /ذی القعده/۱۴۳۸)، پنجمین نشست هم‌اندیشی علما، سه شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان، در محل مدرسه دینی جامعه المصطفی دزک سراوان، با حضور اکثر علمای منطقه برگزار گردید.

قسمتی از گزارش‌های این نشست بزرگ، تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد.

مفتی عبدالصمد غیاثی از دارالتفسیر ابن عباس آسپیچ اعلام داشت:

دارالتفسیر ابن عباس، به نیت خدمت به قرآن تاسیس شد. کار جدیدی که امسال شروع کردیم “تخصص فی التفسیر” ویژه خواهران فاضله است. هر روز بعد از ظهر این کلاس از ساعت ۳ تا ۵ دایر می‌گردد. برنامه‌های متنوع امسال به شرح ذیل است:

۱ـ از آنجایی که زبان اردو اهمیت خاصی دارد و مهم‌ترین کتاب‌ها اردو هستند، روزهای دوشنبه از ساعت ۵ و نیم تا ۶ و نیم، استادی به آن‌ها اردو درس می‌دهد.

۲ـ روزهای دوشنبه از ساعت ۳ تا ۵ کتاب‌های ارشاد الصرف و نحومیر توسط یک استاد متخصص، تدریس می‌گردد. ۳ـ  صبح‌های پنج شنبه از ساعت ۷ و نیم تا ۹، توسط مفتی ضیاءالرحمان محمدی،کلاس قرآن و اصول تفسیر برگزار می‌شود. این تخصص، یکساله است؛ چناچه تمام نشد ۲ سال ادامه پیدا می‌کند.

مولوی احمد سپاهی از شهر جالق اظهار داشت:

شهر جالق در بعد مذهبی دارای یک حوزه علمیه با قدمت تقریبا نیم قرن است. ۴۰ مسجد، ۴۹ مولوی و ۸ مکتب فعال دارد. در هفت مسجد، نماز جمعه اقامه می‌شود. طی ۱۵سال اخیر، اکثر مساجد جامع، به نیت اینکه تا ۵۰ سال آینده دچار کمبود مکان نباشیم بازسازی شده‌اند اما ۱۵ سال نگذشته که با کمبود جا، مواجه شده‌ایم. مسجدی که جمعیت دو مسجد را در خود جای دهد تا حالا وجود ندارد.

 مولوی سعید نصرتی ازدهستان ناهوک خاطرنشان کرد:

ناهوک حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. برای معلمان و مدیران مدارس به صورت شبانه روزی کلاس برگزارمی‌گردد. ۹۰ درصد دانش آموزان، با مدرسه دینی در ارتباط هستند. مهم‌ترین فعالیت ما، شعبه حفظ است.

۱۰حافظ از مقاطع دبستان و راهنمایی تحویل جامعه داده شده‌اند. دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان و نمونه، قبول شده‌اند همین حافظان کل قرآن بوده‌اند. دانش آموزی نیست که در این مدارس خاص قبول شود و حافظ قرآن نباشد. رمز موفقیت ما، شرکت کردن مدیران و معلمان، در کلاس‌های شبانه است. مسئول انجمن اولیا و مربیان نیز از مدرسه دینی است.

مولوی عبدالرب از مرکز علوم قرآنی سوران بیان داشت:

این مرکز علاوه بر بچه‌های پسر برای دختر بچه‌ها نیز برنامه‌ریزی دارد. برگزاری کلاس تجوید برای خواهران فاضله و شعبه حفظ مخصوص خواهران، یکی از برنامه‌های ماست. خواهران نقش تعیین کننده‌ای دارند. تمام فعالیت‌های مربوط به دختران و خواهران، فقط توسط اساتید خواهر مدیریت می‌شود.کلاس پرسش و پاسخ، کلاس تاریخ و سیرت، کلاس‌های سه روزه تخصصی برای عموم مردم و برگزاری محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌هایی هستند که در شهر سوران در حال انجام هستند.

گزارشگر: علي‌محمد اسماعيلي‌نژاد/ خبرنگار افتخاري سنت‌آنلاين