ولادت و تحصيلات: مولانا تاج‌محمد سيدزاده فرزند حاج احمدحسن، در سال ۱۳۲۴ هـ.ش. در گُشت، از توابع شهرستان سراوان ديده به جهان گشود. قرآن کريم را در کودکي در محضر پدرش و عمويش مولانا عبدالواحد سيدزاده معروف به “حضرت صاحب” فراگرفت و سپس با مشوره‌ي عمويش، براي فراگيري علوم ديني به مدرسه‌ي مجمع العلوم سرجو […]

ولادت و تحصيلات:
مولانا تاج‌محمد سيدزاده فرزند حاج احمدحسن، در سال ۱۳۲۴ هـ.ش. در گُشت، از توابع شهرستان سراوان ديده به جهان گشود.
قرآن کريم را در کودکي در محضر پدرش و عمويش مولانا عبدالواحد سيدزاده معروف به “حضرت صاحب” فراگرفت و سپس با مشوره‌ي عمويش، براي فراگيري علوم ديني به مدرسه‌ي مجمع العلوم سرجو سراوان رفت و از اساتيد آن‌جا هم‌چون فقيه بلوچستان مولانا محمدشهداد مسکانزهي سراواني، مولانا عبدالرحيم حسين‌زهي و مولانا غلام‌محمد ملازهي استفاده برد.
پس از آن، در سال ۱۳۴۵ به پاكستان رفت و به مدت ۴ سال در جامعه دارالعلوم کراچي به تحصيل پرداخت و از محضر شيخ الاسلام مولانا مفتي محمدتقي عثماني و ديگران استفاده نمود.
سپس به ايران بازگشت و سال موقوف عليه را در مدرسه‌ي ديني دارالفيوض حق‌آباد گذراند و از محضر مولانا عبدالواحد سيدزاده استفاده نمود و سال پاياني تحصيلاتش را در سال ۱۳۵۲ هـ.ش. در مدرسه‌ي ديني عين العلوم گشت به پايان رساند و در اولين همايش دانش‌آموختگي عين العلوم، عمامه بر سر وي و ساير فارغ‌التحصيلان نهاده شد.
اساتيد وي در مدرسه‌ي عين العلوم گشت عبارت‌اند از: جناب شيخ‌الحديث علامه محمّديوسف حسين‌پور، مولانا محمّد دهقان، مولانا محمّدانور ملازهي، مولانا اشفاق‌الرحمن دهواري و …
ایشان دوره‌ی ترجمه و تفسیر قرآن کريم را در محضر شيخ‌القرآن مولانا عبدالغنی جاجروی گذراند.

مسئوليت‌ها و خدمات:
مولانا سيدزاده پس از فراغت از تحصيل، با مشوره‌ي مولانا عبدالواحد سيدزاده، به حق آباد رفت و در مدرسه‌ي دارالفيوض به تدريس علوم ديني پرداخت.
در سال ۱۳۷۱ از حق آباد به سراوان رفت و امامت جماعت مسجد معراج‌النبي را برعهده گرفت و در کنار آن، به تدريس کتب درسي و قرآن در همان مسجد مي‌پرداخت و هم‌چنين برخي کارهاي مدرسه‌ي ديني عين العلوم در سراوان را با دستور حضرت شيخ‌الحديث پيگيري مي‌کرد و انجام مي‌داد.

آثار:
مولانا تاج‌محمد در کنار فعاليت‌هاي ديني، فرهنگي و اجتماعي، از نوشتن نيز غافل نبود و از ايشان ترجمه‌ي کتاب مسائل سجده‌ي سهو، اثر مفتي عبدالرئوف سکهروي برجاي مانده که متأسفانه تاکنون چاپ نشده و اميد است که به زودي چاپ و منتشر گردد.

خانواده:
مولانا تاج‌محمد سيدزاده با دختر مولانا عبدالواحد سيدزاده ازدواج نموده بود و صاحب پنج دختر و چهار پسر شد.

ويژگي‌هاي اخلاقي:
ايشان فردي بسيار خنده‌رو، خوش‌اخلاق و شوخ‌طبع بود و به صله‌رحمي و ملاقات خويشاوندان اهميت زيادي قائل بود و از هر فرصتي براي اين کار استفاده مي‌نمود. شيخ‌الحديث مولانا محمديوسف حسين‌پور مي‌فرمود: «در قوم ما، يکي از افرادي که بيش از همه به صله‌ي رحمي اهميت مي‌داد، مولانا تاج‌محمد بود».
وفات:
مولانا تاج‌محمد سيدزاده در روز سه‌شنبه، ۴ بهمن ماه ۱۳۷۹ بر اثر سانحه‌ي رانندگي درگذشت و در قبرستان گشت، در کنار عمويش مولانا عبدالواحد شاه گشتي به خاک سپرده شد.

✍🏼 مولوی عبدالستار حسین‌بر/ مدرس عین‌العلوم گشت