مولانا محمد انور سیدزاده فرزند ارشد، شاگرد خاص، یادگار حضرت مولانا عبدالواحد سیدزاده و یکی از علمای سرشناس بلوچستان بود. دروس ابتدایی را خدمت پدرمان خواند، سپس مدتی در مدرسه مجمع العلوم سرجو که در آن زمان مولانا شهداد آن اداره می کرده است، علوم مقدماتی را حاصل کرد، بعد از آن جهت تحصیل علم […]

یادی از مولانا محمدانور سیدزادهمولانا محمد انور سیدزاده فرزند ارشد، شاگرد خاص، یادگار حضرت مولانا عبدالواحد سیدزاده و یکی از علمای سرشناس بلوچستان بود.

دروس ابتدایی را خدمت پدرمان خواند، سپس مدتی در مدرسه مجمع العلوم سرجو که در آن زمان مولانا شهداد آن اداره می کرده است، علوم مقدماتی را حاصل کرد، بعد از آن جهت تحصیل علم به پاکستان سفر نمود و از محضر مولانا جاجروی و مولانا غلام الله خان علم تفسیر آموخت و دروس دوره عالی و خارج را در دارالعلوم کراچی از محضر مفتی اعظم پاکستان مفتی محمد شفیع و شیخ الحدیث مولانا سحبان محمود و مولانا شمس الحق و مولانا اکبرعلی و مفتی محمد تقی عثمانی و محمد رفیع عثمانی فراگرفتند.

فعالیت های دینی:

بعد از فراغت از تحصیل در مدرسه دینی عین العلوم گشت به تدریس پرداخت، سپس بنابه ضرورت همکاری در فعالیت های پدر بزرگوار و خدمت رسانی به ایشان در حضر و سفرهای حج و عمره و اداره  مدرسه دینی دارالفیوض به حق آباد تشریف بردند و تا پایان عمر پدر، افتخار خدمت و استفاده از ایشان را داشت.

به اختلافات مردم  منطقه رسیدگی می‌کرد. جهت وعظ و ارشاد مردم به روستاهای دور و بر حق‌آباد تشریف می برد، مردم از ایشان می‌شنیدند و می‌پذیرفتند. بیعت: مولانا در امر تزکیه، تربیت، عرفان و تصوف، شاگرد و مرید پدر بزرگوارشان بودند. صفات: مولانا سیدزاده استعداد سرشاری داشت، از شهرت طلبی به‌دور بود، به مطالعه‌ی کتب عرفانی و… شغف داشت.

بیماران از نواحی مختلف جهت معالجه به وسیله رقیه به ایشان مراجعه می‌کردند.

در مجلسی که علماء و طلاب جهت ملاقات ایشان حضور بهم می‌رساندند، با آنان از نکات علمی سخن می‌گفت و از سیره بزرگان و عارفان یاد می‌کرد. ذوق شعری: مولانا ذوق شعری هم داشت در حمد باری تعالی و نعت رسول اشعار والایی دارد. تقریبا برای بیشتر علمائی که وفات کردند و یا شهید شدند مراثی سرودند، قرار است اشعار ایشان به نام «دیوان انوری» به چاپ برسد.إن شاالله.

اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه واکرم نزله ووسع مدخله واغسله بالماء والثلج والبرد ونقه من الخطایا کما ینقى الثوب الأبیض من الدنس وقه عذاب القبر وعذاب النار وأدخله الجنه مع الأبرار، آمین برحمتک یاارحم الراحمین.

نویسنده: عبدالحکیم سیدزاده