«مركز تكوين‌العلماء (مرکز تربیت علما)» یکی از مراکز دینی مشهور در موریتانی، توسط نیروهای امنیتی این کشور پلمب شد. به گزارش سنت‌آنلاین، سنی‌آنلاین به نقل از منابع عربی‌زبان نوشت: خودروهای پلیس و نیروهای امنیتی موریتانی با محاصرۀ ساختمان «مركز تكوين‌العلماء»، طلاب را اخراج و پس از پلمب آن، هرگونه فعالیت دینی در این مرکز آموزشی […]

«مركز تكوين‌العلماء (مرکز تربیت علما)» یکی از مراکز دینی مشهور در موریتانی، توسط نیروهای امنیتی این کشور پلمب شد.

به گزارش سنت‌آنلاین، سنی‌آنلاین به نقل از منابع عربی‌زبان نوشت: خودروهای پلیس و نیروهای امنیتی موریتانی با محاصرۀ ساختمان «مركز تكوين‌العلماء»، طلاب را اخراج و پس از پلمب آن، هرگونه فعالیت دینی در این مرکز آموزشی دینی را به اتهام «ارتباط با احزاب و گروه‌های سیاسی» ممنوع کرد.

شیخ محمد حسن ولد الددو، رئیس مرکز تکوین‌العلماء، با رد اتهامات وارده علیه این مرکز و مسئولین آن، اقدام نیروهای امنیتی را «تصرف غیرقانونی» دانست.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری «عربی‌پوست» خاطرنشان کرد: مرکز تکوین‌العلماء همچون سایر مراکز دینی در موریتانی به آموزش علوم اسلامی مشغول است. در این مرکز ۴۵ تن از علمای برجسته موریتانی مشغول تدریس و بیش از ۵۰۰ طلبه برادر و خواهر از کشورهای مختلف به تحصیل مشغول هستند.

رئیس مرکز تکوین‌العلماء تصریح کرد: «فعالیت این مرکز در آموزش شریعت اسلام خلاصه می‌شود و سالانه مسابقاتی بین حافظان قرآن و علاقه‌مندان به علوم دینی برگزار می‌کند و هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و ارتباطی هم با هیچ دولت، حزب و سازمان ندارد.»

شیخ محمد حسن ولد الددو، اقدام علیه این مرکز علمی آموزشی را با فعالیت‌های انتخاباتی در موریتانی مرتبط دانست و گفت: در این بازۀ زمانی که موضوع انتخابات در کشور مطرح است، رئیس‌جمهور موریتانی می‌خواهد از طریق متهم کردن مراکز اسلامی به اتهامات نادرست بهره‌برداری سیاسی کرده و به اهداف سیاسی خود برسد.

انتقاد و محکومیت شدید اتحادیه‌ها

تعطیلی مرکز تکوین‌العلماء با انتقاد و محکومیت شدید اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و مراکز اسلامی مشهور جهان اسلام مواجه شده است. اتحادیه جهانی علمای مسلمان، رابطۀ علمای اهل‌سنت، جمعیت عالی علوم و تربیت الجزائر، هیئت علمای فلسطین در خارج، هیئت علمی عدل و احسان مراکش و جماعت عبادالرحمان سنگال در بیانیه‌های جداگانه به این موضوع واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن این اقدام دولت موریتانی، خواستار رفع پلمب این مرکز علمی شدند.

گفتنی‌ست موریتانی کشوری در شمال غربی آفریقا به پایتختی “نواکشوت” است. زبان رسمی این کشور عربی و نزدیک به صد در صد مردم آن را مسلمانان اهل‌سنت تشکیل می‌دهند.