ماه رجب یکی‌از چهارماه‌ مقدس الهی‌ست و جایگاه ویژه‌ای در پیش‌گاه خدای متعال دارد. اوتعالی در آیهٔ ۳۰سورهٔ حج می‌فرماید: «وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ»؛ وهر كس آن‌چه را خداوند، محترم/مقدس شمرده، گرامى بدارد قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است. یعنی حرمت‌نهادن به مقدسات الهی به سود خود انسان است […]

ماه رجب یکی‌از چهارماه‌ مقدس الهی‌ست و جایگاه ویژه‌ای در پیش‌گاه خدای متعال دارد.

اوتعالی در آیهٔ ۳۰سورهٔ حج می‌فرماید: «وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ»؛ وهر كس آن‌چه را خداوند، محترم/مقدس شمرده، گرامى بدارد قطعاً براى او نزد پروردگارش بهتر است.
یعنی حرمت‌نهادن به مقدسات الهی به سود خود انسان است و پاداش آن با خدای متعال است. از همین‌رو در این ماه با تمام توش‌وتوان از معصیت اجتناب شود. اگر قوَّت و توان نیکی نداریم بد نکنیم! چراکه به فرمودهٔ بزرگان:
«إنَّ المعاصيَ في الأيام المُفضَّلة والأماكن المُفضَّلة تُغلَّظ، وعقابُها بقدر فضيلة الزّمان وَالمَكان»؛ ‏گناهان در روزهای پرفضیلت و مکان‌های مقدس، سنگین‌تر می‌شوند و کیفرشان نیز به‌قدر فضیلت زمان و مکان برآورد می‌شود.

در ماه‌های حرام/مقدس، انوار و فیض خاصی از آستان الهی نزول می‌کند و معصیت تنها چیزی‌ست که انسان را از این برخورداری‌های ویژه محروم می‌گرداند.

چنان‌که علامه ابن رجب رحمه‌الله فرموده است: «إحْذَرُوا المَعاصي؛ فإنَّها تُحْرِمُ المَغْفِرَةَ فِي مَواسِمَ الرَّحمة»؛ در موسم‌های رحمت از گناهان حذر کنید که آدمی را از آمرزش الهی در این زمان‌ها محروم می‌گرداند.

✍️ولی‌الله رفیعی/گلستان-گالیکش