آبان‌ماه سال گذشته کوتاه‌سفری داشتیم به خراسان‌زمین و در معیت دوستانی اهل فضل در منزل جناب مولوی محمود خلیلی‌نیا با شخصیت معنوی و صاحب‌نام آن دیار حضرت مولانا محمدحسن برفی – خداوند در صف صدیقان محشورش کند- زانوی تلمذ زدیم و از این عالم وارسته و ربانی بهره بردیم. مولانا برفی رحمه‌الله با محبت و […]

یادی از مولانا محمدحسن برفی رحمه‌اللهآبان‌ماه سال گذشته کوتاه‌سفری داشتیم به خراسان‌زمین و در معیت دوستانی اهل فضل در منزل جناب مولوی محمود خلیلی‌نیا با شخصیت معنوی و صاحب‌نام آن دیار حضرت مولانا محمدحسن برفی – خداوند در صف صدیقان محشورش کند- زانوی تلمذ زدیم و از این عالم وارسته و ربانی بهره بردیم.

مولانا برفی رحمه‌الله با محبت و شادمانی پذیرای ما شد و با شوق و علاقه از دوران تحصیلش در پاکستان، مشکلات راه و ارتباط مستحکم و صمیمانۀ خود با شخصیت‌های برجستۀ آن دیار سخن گفت و مجلس ما را پر از نور و سرور کرد. ایشان در عین کهنسالی، روحیه‌ای شاد و مجلسی گرم و پرنکته داشت و با سرحالی و لهجۀ خوش محلی از تجارب روزگار و ماجراهای زندگی می‌گفت و حقا که هر سخنش پندآموز و سراسر خیر و حکمت بود.

گرچه بارها در همایش ختم بخاری دارالعلوم زاهدان مولانا برفی را ملاقات کرده بودم؛ اما در این مجلس کوتاه پی بردم که این شخصیت والامقام، چراغی فروزان برای منطقه و به‌ویژه اهل علم است و باید بیش از پیش از این چشمۀ جوشان معرفت و معنویت استفاده شود.

مولانا برفی رحمه‌الله سالیان درازی از عمر پربرکت خود را در همان منطقه به تربیت شاگردان مشغول گردید و از طریق ارشاد مردم و تبلیغ و دعوت، به اصلاح جامعه همت گمارد و خستگی‌های راه را متحمل گردید؛ تا شاهد دگرگونی‌های مثبتی در منطقه باشد.

امروز اما این واقعیت را باید بپذیریم که ایشان در میان ما نیستند و در جوار رحمت‌های الهی قرار یافتند؛ اما عمری دراز، با خدماتی بسیار ارزنده در این جهان زیستند و به وظیفۀ دینی و اسلامی خویش عمل کردند. اکنون نیز لازم است تا یاران و دوستداران این عالم ربانی با تأسی از راه و رویه، خط مشی اعتدالی و سلوک خیرخواهانه‌اش در پیشبرد اهداف دینی و اجتماعی تلاش نمایند و راه ایشان را در پیش گیرند.

بدون تردید علمای معمر و ربانی با سالیان درازی تجربه، مجاهده و مطالعه توانسته‌اند در راستای نهادینه کردن ارزش‌های دینی و اخلاق اسلامی، موفقیت‌های فراوانی به دست آورند و سهم قابل ملاحظه‌ای در زمینۀ بیداری مردم و جهت‌دهی آنان به سوی دستورات حیات‌بخش اسلام داشته باشند که این نوع فعالیت‌ها می‌تواند چراغ راهی باشد برای دیگر عالمان و خادمان دین.

تشییع‌جنازۀ باشکوه و کم‌نظیر این عالم ربانی، خود بر مقبولیت و محبوبیت ایشان در میان همۀ اقشار مردم گواهی صادق بود.

الله تعالی ایشان را در بهشت برین جای دهد و خانواده، بازماندگان، یاران و دوستدارانش را اجر و صبر عنایت فرماید.

نویسنده: مولوی عبداللطیف نارویی– استاد دارالعلوم زاهدان
منیع: سنی‌آنلاین