سنت است که: در شب زفاف از دست هم شربت یا شرینی یا چیز دیگر بخورند. اسما دختر یزید آرایشگر عائشه رضی الله عنها میگوید: عائشه را زینت دادم سپس نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم رفتم و او را برای آمدن به نزد عائشه رضی الله عنه دعوت کردم پیامبر صلی الله علیه و […]
سنت است که:
در شب زفاف از دست هم شربت یا شرینی یا چیز دیگر بخورند.
اسما دختر یزید آرایشگر عائشه رضی الله عنها میگوید: عائشه را زینت دادم سپس نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم رفتم و او را برای آمدن به نزد عائشه رضی الله عنه دعوت کردم پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و در کنارش نشست سپس ظرف بزرگی از شیر آورده شد، پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن نوشید و به عائشه رضی الله عنها داد، عائشه سرش را پایین انداخت و شرم کرد.
اسماء رضی الله عنها گفت با تندی به او گفتم: ظرف شیر را از دست پیامبر صلی الله علیه وسلم بگیر و عائشه رضی الله عنها ظرف شیر را گرفت و از آن نوشید[۱].
سنت است که:
پس از رفتن همراهان، دو رکعت نماز را با جماعت (مرد جلو و زن کاملاً پشت سر مرد) بهجا آورده و بعد از آن برای خود و خانوادهاش و برای سعادت زندگی مشترک خویش دعا کرده و بگوید:
« اللهم بارک لی فی اهلی و بارک لهم فیَّ، اللهم اجمع بیننا ما جمعت بخیر وفرق بیننا اذا فرقت الی خیر»؛ خداوندا! اهل و عیالم را برایم مبارک گردان و مرا نیز برای آنها مبارک گردان. خداوندا! تا آنگاه که با هم بودن ما خیر هست، ما را با هم جمع کن و هرگاه جداییمان خیر باشد بین ما جدایی افکن.[۲]
«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»؛ «پروردگارا! از همسرانمان، و فرزندانمان مایۀ روشنی چشم به ما عطا فرما، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا قرار بده.»
«رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ»؛ «پروردگارا! از طرف خود فرزند پاکیزهای به من عطا کن، به درستی توشنوندۀ دعایی.»
«رَبِّ أَوۡزِعۡنِیۤ أَنۡ أَشۡكُرَ نِعۡمَتَكَ ٱلَّتِیۤ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَ ٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَـٰلِحࣰا تَرۡضَىٰهُ وَأَدۡخِلۡنِی بِرَحۡمَتِكَ فِی عِبَادِكَ ٱلصَّـٰلِحِینَ»؛ «پروردگارا! به من توفیق ده تا شکر نعمتهایی را که بر من و بر پدر و مادرم ارزانی داشتهای بهجای آورم، و توفیق عطا فرما تا کارهای شایستهای که تو خشنود شوی، انجام دهم، و مرا به رحمت خود در زمرۀ بندگان صالحت در آور.»
سنت است که:
شب زفاف داماد دستش را روی پیشانی همسرش قرار دهد و بگوید:«اللهم إنی أسألک من خیرها وخیرما جبلتها علیه، وأعوذ بک من شرها وشر ما جبلتها علیه»؛ خداوندا! خیر او و خیر آنچه در او آفریدهای را از تو میخواهم و به تو از شر او و شر آنچه در او آفریدهای پناه میبرم».[۳]
سنت است که:
همیشه هنگام جماع و آمیزش، زن و مرد این دعا را بخوانند:«بِسْمِ اللهِ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّیْطَانَ، وَجَنِّبِ الشَّیْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا»؛ بسم الله «بار الها! ما و فرزندانی را که به ما عطا میکنی از شر شیطان نگهدار.»
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: بعد از خواندن این دعا اگر خداوند به آنها فرزندی عطا فرماید شیطان هرگز نمیتواند به او ضرر و آسیبی برساند.[۴]
سنت است که:
در صورت تکرار جماع، قبل از جماع بعدی وضو بگیرند لیکن غسل کردن بهتر است. «هذا ازکی واطیب واطهر.»[۵]
سنت است که:
فردی که جنب شد قبل از خواب وضو بگیرد.[۶]
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «سه نفر فرشته به آنها نزدیک نمیشود: جسد کافر، مردی که از عطر زنان (ترکیب شده از زعفران و غیره) استفاده کند، شخص جنب مگر اینکه وضو بگیرد.»[۷]
اتاق و غذای زن حائض جدا نشود
در این مورد از پیامبر صلی الله علیه وسلم سؤال شد.
خداوند این آیه را نازل نمود: «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»؛
و از تو دربارۀ حیض(عادت ماهانۀ زنان) میپرسند، بگو «آن پلید و زیانبار است، پس در حالت قاعدگی از زنان کنارهگیری کنید، و با آنها نزدیکی نکنید؛ تا پاک شوند، پس هنگامی که پاک شدند و غسل کردند. از همان جا که خداوند به شما فرمان داده،با آنها آمیزش کنید، به راستی که خداوند توبهکنندگان را دوست میدارد و (نیز) پاکان را دوست میدارد.»
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: در منزل در کنار شما باشند (یعنی در اتاق جدایی نباشند مثل یهود) و مرد با زن میتواند کلیۀ اعمال زناشویی را انجام دهد مگر (جماع) که خودداری نمایند.[۸]
جماع در حالت قاعدگی و دبر حرام است
برای مرد حرام است که در حال قاعدگی و یا در دبر (عقب) با همسرش جماع کند.
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: هر کس با زن حائض یا با زنی در غیر محل نسل (عقب) جماع کند یا نزد کاهنی برود و او را تصدیق نماید، به آنچه بر محمد نازل شده کفر ورزیده است.[۹]
آمیزش با همسر دارای اجر و پاداش است
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: و برای تو – مسلمان- در جماع با همسرت اجر و پاداش است.
گفتند: ای پیامبر! آیا یکی از ما جهت ارضای غرایز خود جماع میکند، برای او اجر است؟
فرمودند: آری! به نظر شما اگر غرایزش را از راه حرام ارضا کند آیا بر او گناه است؟ پس همچنین وقتیکه آنرا از راه حلال ارضاء نماید برایش اجر است.[۱۰]
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: همانا از بدترین مردم نزد خداوند در روز قیامت مردی است که با زنش همبستر شود و زنش همراهیش کند سپس اسرار زنش را فاش و بر ملا سازد.[۱۱]
زن هم در صورت افشای اسرار شوهرش گناهش کمتر نخواهد بود و این عمل از جانب هر دو خیانتی آشکار است و محبت زوجین را به نفرت و جدایی مبدل مینماید به همین دلیل پیامبر صلی الله علیه و سلم زن و مردی که مرتکب این کار شوند شیطان و شیطانه معرفی کردند.[۱۲]
سنت است که:
داماد صبح بعد از روز ازدواج (زفاف) به نزد اقوام نزدیکش برود و او برای آنها دعا کند و آنها برای او دعا کنند.
سنت است که:
مردم به داماد تبریک بگویند و او از آنها در خواست دعا کند و مردم نیز برای او اینگونه دعا کنند:«بارک الله لک وبارک علیک وجمع بینکما فی خیر»؛ خداوند برای تو برکت عطا فرماید و پیوندتان را مبارک و باعث خیر گرداند.[۱۳]
گذشتگان حتی شب زفاف نماز صبح را به جماعت ترک نمیکردند.
حارث بن حسان رضی الله عنه زمانی که به او گفته شد چرا صبح بعد از شب زفاف در نماز جماعت حاضر شدی؟ گفت:«والله إن امرأة تمنعنی من صلاة الغداة فی جمع لامرأة سوء»؛ به خدا قسم زنی که مرا از نماز صبح با جماعت باز دارد زن بد و شومی است.[۱۴]
منبع: سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب با اندکی تصرف
پینوشت:
[۱] . حدیث حسن/ مسند احمد رقم۲۷۰۴۴.
[۲] . مصنف ابن ابی شیبه۴/۳۱۲- مجمع الکبیر رقم ۸۹۹۳- آداب زفاف/۲۴.
[۳] . حدیث حسن/ سنن ابن ماجه رقم ۲۲۴۳- سنن ابوداود رقم ۲۱۰۶.
[۴] . صحیح بخاری رقم ۳۲۷۱-۴۷۶۷.
[۵] . حدیث صحیح / ابوداود رقم ۲۲۰/۲۱۹.
[۶] . صحیح بخاری رقم ۲۸۳-۲۸۴-۲۸۵.
[۷] . حدیث حسن/ ابوداود رقم ۴۱۸۰/ بیهقی رقم ۹۱۵-فتح الباری ۱/۳۹۳.
[۸] . صحیح مسلم رقم ۳۰۲.
[۹] . حدیث صحیح / سنن ابن ماجه رقم ۶۳۹.
[۱۰] . صحیح مسلم رقم ۱۰۰۶.
[۱۱] . با شواهد حسن / ابن ابی شیبه رقم ۱۷۵۵۹- آداب زفاف / ۷۰.
[۱۲] . با شواهد صحیح/ ابن سنی رقم ۶۱۶.
[۱۳] . حدیث صحیح / سنن ابوداود رقم ۱۸۱۹- جامع الترمذی رقم ۱۰۹۱.
[۱۴] . مجمع الزوائد رقم ۲۱۵۸- معجم کبیر رقم ۳۳۲۴ قال الهیثمی رواه الطبرانی فی الکبیر و اسناده حسن.