یکی از آموزه‌های مهم دین اسلام قدردانی و تشکر از دیگران است، اسلام به ما آموخته تا قدردان زحمات دیگران باشم حال در هر سطحی که تلاش کرده‌اند. از همین رو پیامبر صلی الله علیه وعلی آله وسلم فرمودند: «کسی که از مخلوق تشکر نکند، قدردان خالق نیست.» قطعاً همه ما سعی داریم و لزوماً […]

یکی از آموزه‌های مهم دین اسلام قدردانی و تشکر از دیگران است، اسلام به ما آموخته تا قدردان زحمات دیگران باشم حال در هر سطحی که تلاش کرده‌اند.
از همین رو پیامبر صلی الله علیه وعلی آله وسلم فرمودند: «کسی که از مخلوق تشکر نکند، قدردان خالق نیست.»
قطعاً همه ما سعی داریم و لزوماً باید چنین باشد تا از قهرمانان و کسانی که در ساختن تاریخ، وطن و جامعه ما نقش داشته‌اند، به نکویی یاد کنیم و با برگزاری مراسم و یادمان‌ها نگذاریم نامشان به سمت فراموشی برود و بوی کهنگی بگیرد.
اسلام و ایمان والاترین دارایی ماست. اقشار زیادی برای تعالی اسلام و برافراشته ماندن پرچم اسلام از خود گذشتند و تمام داشته و نداشته خود را در این راه هزینه کردند.
به اذعان همه ما صحابه رضوان الله تعالی علیهم در این زمینه ید طولایی داشتند و چنان جانفشانی از خود نشان داند که بارها ایزد متعال به صراحت و به وضوح از آنان اعلان رضایت کرده و بهشت برین را برای آنان وعده داده است.
مرشد و رهبرشان نبی رحمت صلی الله علیه وعلی آله وسلم نیز در احادیث و روایت‌های متعددی از آنان گاهی به صراحت و گاهی با اشاره اعلان خوشی کرده و رضایت قلبی خویشتن را بیان کرده است.
سلف صالح رحمهم الله نیز در راستای بهتر شناخته شدن صحابه رضوان الله تعالی علیهم و خدمت آنان تالیفات متعددی از قبیل “الاصابه فی تمیز الصحابة”، “اسدالغابة”، “صفة الصفوة” نگاشته‌اند. و حتی در این زمینه سختی‌ها و مشقت‌های متعددی را به جان خریدند.
متأسفانه امروزه نسبت به خدمات و جانفشانی‌های صحابه رضوان الله تعالی علیهم و رشادت‌هایی که کردند کمتر توجه می‌شود. در منابر و محافل بندرت یادی از آنان می‌شود. و یا حتی در نام‌گذاری فرزندان به اسامی صحابه تمایل چندانی بدین سمت نداریم.
همهٔ ما بر این واقف هستیم که صحابه رضوان الله تعالی علیهم برای رساندن اسلام، هیچ مانع و بهانه‌ای نمی‌توانست سد راه‌شان شود. آنان قید نام و نان را زدند، هر یک از آن‌ها می‌توانستند در سنگر ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها جای بگیرند و به نان و نوایی برسند، اما ایمان و اراده پولادین شان فقر و مسکنت را توأم با رضای خدای متعال بر هر چیز دیگر ترجیح داد.
صحابه رضوان الله تعالی علیهم از اعلی‌ترین‌شان تا ادنی‌ترین‌شان بخشی از هویت اسلامی، ایرانی و اعتقاد ماست. یقیناً زاویه گرفتن از آنان و یا هرگونه بی‌توجهی و کم‌توجهی باعث کم‌رنگ شدن صبغهٔ دینی و اعتقادی ما و ظلم به خودمان است. پس بیایم از صحابه هم بگوییم./سنت‌آنلاین

نویسنده: عصمت‌الله پورمحمد تیموری