متأسفانه فرهنگ حیوان (سگ و گربه) دوستی از غرب به كشورهای اسلامی از جمله كلان‌شهرها سرایت كرده است؛ قبلاً شنیده بودم كه بسیاری از مردم آنجا به ویژه ثروت‌مندان در خانه‌های‌شان سگ یا گربه می‌پرورانند و با آنان انس می‌گیرند؛ اما در سفری كه به پایتخت داشتم، با چشم سر دیدم و از نزدیك اخبار […]

متأسفانه فرهنگ حیوان (سگ و گربه) دوستی از غرب به كشورهای اسلامی از جمله كلان‌شهرها سرایت كرده است؛ قبلاً شنیده بودم كه بسیاری از مردم آنجا به ویژه ثروت‌مندان در خانه‌های‌شان سگ یا گربه می‌پرورانند و با آنان انس می‌گیرند؛ اما در سفری كه به پایتخت داشتم، با چشم سر دیدم و از نزدیك اخبار سگ‌پروران را شنیدم.

حكایاتی شگفت‌آور از سگ‌دوستان

یكی می‌گفت: سگ همسایه‌ی ما سنگ كلیه داشته كه وی جهت معالجه‌ی آن ده میلیون تمام خرج كرده است!

دیگری حكایت می‌كرد: روزی در خانه‌ی یكی از ثروت‌مندان كار می‌كردم دیدم دختر بالغ آن خانه با سگ در آشپزخانه سخن می‌گوید و سرگرم بازی است؛ تا آن‌كه دختر از یخچال ظرف ماستی را در آورد و بر صورت خود ریخت و سگ شروع به لیسیدن كرد و دختر از آن لذت می‌برد، این صحنه مرا چنان وحشت زده كرد كه پا به فرار گذاشتم و از مزد كارگری‌ام هم صرف نظر كردم.

یكی از آشنایان در پایتخت به ساختمانی اشاره كرد و گفت این‌جا مركز درمانی سگ و گربه است می‌خواستم از نزدیك بازدید كنم، اما جای توقف نبود؛ زیرا سگ‌پروران با اتومبیل‌های مدل بالا جایی اضافی برای توقف ما نگذاشته بودند، دوستان گفتند: در این درمانگاه، هزینه‌ی معالجه‌ خیلی بالاست.

در مسیر به پاركی رسیدیم كه برخی از انسان‌ها جهت تفریح تشریف آورده بودند؛ اما هیئت همراه آنان جز سگ؛ موجودی دیگر به نام فرزند و نوه و قوم و خویش به چشم نمی‌خورد!

شخصی حكایت می‌كرد: من همراه با دوستانم برای تفریح به پارك رفتیم، چیز عجیبی كه نظر من را به خود جلب نمود همراهی و موانست و هم‌كلامی زنی با سگ بود و در آخر به سگش گفت: زود باش كه وقت برگشتن به خانه فرا رسیده است.

افراط در سگ پروری

سگ و گربه‌های خوش‌شانس در آپارتمان‌ها با انسان‌ها زندگی می‌كنند و جزو ضروریات بلكه از اعضای خانواده‌ها به شمار می‌آیند، با آنان بر یك سفره غذا میل می‌كنند و در اتاق‌های آنان می‌خوابند و بر مبل‌های آنان می‌نشینند و بجای رفتن به توالت جهت قضای حاجت در جای خاصی بر روزنامه یا كارتن و امثال آن داخل آپارتمان دست‌شویی می‌كنند و صاحب منزل زحمت نظافت آن را با طیب خاطر تحمل می‌كند.

سگان و گربه‌های نازك و نارنجی در پایتخت، زندگی مرفّهی دارند و حتی اسباب بازی برای آنان فراهم می‌شود، برای آنها غذاهای مخصوص و بسته‌بندی شده از خارج وارد كشور می‌شود، دوستان به من پاكتی بزرگ نشان دادند كه حاوی غذای گربه بود و عكس گربه‌ای فربه بر آن پاكت خارجی از دور جلوه می‌كرد، پرسیدم قمیت آن چند است؟ گفتند: شصت هزار تومان!

این حیوانات پرفروش، بازار خرید و فروش انترنتی دارند، نام و نسب‌های آن را به یاد دارند و…

 سگ دوستی و ظلم آن بر بشر دوستی

ثروتمندان بی‌خبر از اوضاع و درد انسانیت، بجای یتیمان بی‌سرپرست و بیوه‌گان بی‌خانمان، سگان را نوازش و اسكان می‌دهند.

كاش این افراد در اقدامی انسان دوستانه به سامان دهی اوضاع و احوال هم نوعان خود می‌پرداختند و هزینه‌ی مصرفی حیوانات را سد رمق آنانی قرار می‌دادند كه با گرسنگی و برهنگی رهسپار جهانی دیگر می‌شوند.

مردم سوریه و غیره از گرسنگی جان می‌دهند؛ اما سگ‌های پایتخت غذای خارجی میل می‌كنند و امكانات حتی آمبولانس خصوصی دارند!!!

پدر و مادر پیر از بی‌مهری فرزندان ثروتمند خود مجبور می‌شوند كه به خانه سالمندان روی آورند و جای خود را به سگان بسپارند. فرزندان كه جگر گوشه‌ و امید پیری آنان بودند متاسفانه بجای گرفتن دست پدر و مادر، مهار سگ به دست دارند! و بجای نظافت و آرایش آنان به پیرایش حیوانات می‌پردازند و خم به ابرو نمی‌آورند كه در دوران كودكی همین پدر و مادر در نگهداری آنان خون دل شدند.

در مناطق محروم ایران؛ مانند شهر مهرستان و سیب و سوران بیمارستان برای درمان وجود ندارد؛ اما در پایتخت، مهرورزی و رأفت بیش از حد شامل حال سگان هم شده و برایشان مراكز درمانی پیشرفته تأسیس شده است.

البته در آنجا هم انسان‌هایی نه تنها مسكن و هزینه‌ی درمان ندارند بلكه زیر خط فقراند و كناره‌ی خیابان‌ها «كارتن‌خواب»اند.

خداوند متعال سگ را آفریده تا از گوسفندان انسان پاسبانی كند و بیرون از منزل زندگی كند و از آن نگهبانی دهد و آن را آفریده تا آموزش شكار داده شود و برای انسان شكار كند؛ كوتاه سخن این‌كه انسان را خدمت كند نه این‌كه انسان خادم دلسوز آن باشد.

تاثیر سگ دوستی بر اخلاق

انسان از موجودات پیرامون خود خواسته یا ناخواسته اثر می‌پذیرد، انسانی كه در اتاقش با سگ زندگی می‌كند و آن را عملاً جزو افراد خانواده قرار داده‌است، قطعاً خلق و خوی سگ در او اثر می‌كند.

در جاهلیت پیش از اسلام سگ‌پروری و انس با آن بر اثر شرك و خرافه‌پرستی و دوری از الله، عام شده بود؛ پیامبر صلى الله علیه وسلم جهت منفور ساختن این‌ كار در ابتدا دستور داد: سگ‌ها را بكشید، سپس فرمود: من با سگ‌ها كاری ندارم آن‌ها هم نوعی آفریده خدا هستند، ولی آنان را در منزل نگه‌ مدارید.

متأسفانه جاهلیت عصر حاضر از سابق به مراتب تیره‌تر شده است؛ در كشور‌های خارجی با سگ‌ها پیوند نكاح صورت می‌گیرد و هم‌خوابی و هم‌بستری با آن را از نكاح با انسان بهتر می‌انگارند، به راستی كه آنان از حیوانات پست‌تر هستند؛ زیرا در حیوانات چنین عمل منفور و ناپسندی وجود ندارد.

كـبـوتـر با كـبـوتـر باز با باز /∗/ كند همجنس با همجنس پرواز

ای روشنفكری كه سگ و گربه‌ می‌پرورانی بدان و بیندیش كه از كی بریدی و به كی پیوستی!

ای خانمی كه از تنهایی رنج می‌بری و گربه در بر داری! چرا ازدواج نمی‌كنی تا شوهر را در آغوش گیری! چرا داروی جلوگیری از بچه‌دار شدن می‌خوری، بچه بیاور تا انسانی در بغل كنی، فرزندی بپروران كه مایه‌ی شادمانی دنیا و آخرتت باشد، چرا با پروردگار انس نمی‌گیری؟ چرا با قرآن الفت نداری؟ چرا با خدمت به خویشاوندان و… سروری نمی‌كنی؟!! چرا خانه را طویله‌ی سگ ساختی و در دلت مهر او انداختی؟

چرا از بچه‌دار شدن فرار می‌كنی! تا فردا به كارت آید و برایت دعای خیر نماید و بلأخره كفن و دفنت كند و پس از مرگ برایت خیرات دهد و…

بدان و آگاه باش كه با سگ‌پروری هیچ نفعی عایدت نمی‌گردد؛ بلكه طبق فرموده‌ی پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم: هر كس سگی در منزل نگه دارد هر روز از ثواب او كم می‌شود و فرمود: در خانه‌ای كه سگ باشد فرشته وارد نمی‌شود.

كرامت انسان و سگ دوستی

انسان اشرف المخلوقات و آدمی‌زاده است و حضرت آدم علیه السلام مردی كامل و پیامبر بود، از بهشت آمد و به بهشت می‌رود، برای آدمی‌زاد زیبنده نیست كه با سگ معاشرت كند، اصل او میمون نیست كه با حیوانات هم‌زیست باشد.

وای بر آن روز كه سگ یار انسان باشد، افسوس بر انسانی كه همه چیز و كل امكانات جهان برای او آفریده شده است، ولی او به خدمت سگ و اُنس با آن مشغول است!!

می‌طلبد رسانه‌ها و روحانیون و دانشگاهیان مردم را به سمت الله و تدبّر در معانی قرآن و كرامت انسانی فراخوانند و جامعه‌ را از خرافه‌پرستی نجات دهند و به جای تنها دعوت به محبت غیرالله، بیشتر به محبت الله فراخوانند و به استناد از قرآن آن قدر از عظمت و قدرت و دانایی و مداحی و ذكر الله سخن بگویند و نعمت‌های او را یادآوری كنند كه مردم به او عشق بورزند؛ اما متأسفانه دلبستگی به مباحث سیاسی و… دانشمندان و حتىٰ دعوتگران دینی را در این زمینه گنگ و لال به بار آورده است. فرجام آن همین است كه مردم به انس با مخلوق روی آوردند و به جای حركت به سمت الله با نماز و ذكر و قرآن‌خوانی، جهت حل مشكلات به دنبال ساحران و افسونگران و… هستند و نهایتاً با حیوانات ازدواج می‌كنند و به پرستش غیرالله و هوىٰ و هوس می‌پردازند و… .

نویسنده: عبدالحكيم سیدزاده