واقعهٔ غدیر خم از نظر اهل‌سنت‌وجماعت و اکثریت غالب مسلمانان جهان، یک اتفاق تاریخی و تذکر اخلاقی مهم است، نه یک امر اعتقادی و یا سیاسی. شواهد تاریخی و روایی مورد قبول اهل‌سنت‌وجماعت، گواه بر این مسئله است که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در سال دهم هجری در مسیر بازگشت از حجة‌الوداع در مکانی به نام […]

واقعهٔ غدیر خم از نظر اهل‌سنت‌وجماعت و اکثریت غالب مسلمانان جهان، یک اتفاق تاریخی و تذکر اخلاقی مهم است، نه یک امر اعتقادی و یا سیاسی.

شواهد تاریخی و روایی مورد قبول اهل‌سنت‌وجماعت، گواه بر این مسئله است که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در سال دهم هجری در مسیر بازگشت از حجة‌الوداع در مکانی به نام غدیر خم وقتی از بروز کدورت و اختلاف بین سیّدنا علی مرتضی رضی‌الله‌عنه و همراهان ایشان در دوران مأموریت سیّدنا علی در یمن اطلاع یافت که در همین مسیر بازگشت به ایشان پیوسته بودند؛ برای رفع این کدورت و اختلاف و ادامه نیافتن سوءتفاهم‌ها، از جایگاه سیّدنا علی نزد خودش و همچنین جایگاهی که باید ایشان در چشم و دل دیگر یارانش و عموم مؤمنان و مسلمانان داشته باشد، سخن گفت.

آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با این اقدام، از یک سو اعتمادش به سیّدنا علی را به‌طور ویژه اظهار داشت، و از سوی دیگر هشدار داد که مؤمنان و مسلمانان نسبت به یکدیگر و به‌ویژه به یک عضو برجستهٔ خانوادهٔ رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم کدورت و سوءظن در دل نداشته باشند؛ زیرا لازمهٔ محبت با آن‌حضرت، محبت با دیگر اعضای خانواده و اهل‌بیت ایشان از همسر و فرزند و داماد و نوه و… است.
همچنان‌که مطابق سخنان و روایاتی دیگر، محبت با همهٔ صحابه و یاران آن‌حضرت، لازمهٔ محبت و ارادت صادقانه با رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.

الحمدلله اهل‌سنت‌وجماعت، محبت با رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، اهل‌بیت و صحابهٔ ایشان را در کنار یکدیگر به نیکوترین شکل جمع کرده‌اند و به آن افتخار می‌کنند و این محبت را سرمایهٔ ایمانی و معنوی خود برای سعادتمندی در دنیا و آخرت می‌دانند.

  • نویسنده : ثناءالله شهنواز