بدون تردید رسول مکرم اسلام صلی الله عليه وسلم، گل سرسبد بشریت و مظهر عنایات خاص خداوندی بر جهانیان بودند. ایشان با بعثت خود انسانیت قرن ششم میلادی را که در ورطه هلاکت و سقوط بسر می برد نجات داده و جامعه ای را که می رفت تا با پیروی از خواهشات نفسانی و گام […]

بدون تردید رسول مکرم اسلام صلی الله عليه وسلم، گل سرسبد بشریت و مظهر عنایات خاص خداوندی بر جهانیان بودند.

ایشان با بعثت خود انسانیت قرن ششم میلادی را که در ورطه هلاکت و سقوط بسر می برد نجات داده و جامعه ای را که می رفت تا با پیروی از خواهشات نفسانی و گام نهادن در مسیرهای شیطانی و خواسته های شهوانی از مسیر انسانیت منحرف شده و زندگی حیوانی را پیش گیرد و هلاک شود را به شاهراه سعادت و خوشبختی هدایت نمود.

آری! نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، به مردان احسان نموده و به آنها مردانگی و جوان مردی را آموختند. ایشان بودند که حقوق زنان را بیان نموده و فرمودند: که بهشت زیر پای مادران است، ایشان بودند که به درماندگان و ضعیفان احسان نموده از آنان پشتیبانی کردند و به شدت از هرگونه ظلم و ستم در حق آنها منع نمودند. ایشان بودند که به فرمانروایان و قدرتمندان احسان نموده و وظایف هر یکی را بیان نمودند، و هم آن جناب بودند که کارگران را در سایه لطف و رحمت خود جای داده و فرمودند که مزد کارگر را قبل از آنکه عرقش خشک شود بپردازید.

گذشته از انسان ها، رسول مکرم اسلام، صلى الله عليه وسلم، نسبت به حیوانات هم از خود ترحم نشان دادند و فرمودند که تامین خوراک و استراحت برای هر موجودی که دارای حیات و احساس است، صدقه به شمار می رود.

حقا که ایشان انسانیت را باری دیگر احیا نمودند و روح جدیدی در کالبد آن دمیدند. اما متأسفانه با وجود این همه بخشش و احسانی که نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، بر نوع بشر ارزانی داشتند، باز هم انسان های کوردل و خفاش صفتی نه تنها خود را مدیون احسانات ایشان نمی دانند، بلکه با الهام از ابلیس لعین به ساحت پاک و مقدس نبی رحمت اهانت نموده و ایشان را اذیت و آزار می رسانند و بدین طریق مستحق لعنت قرار می گیرند.

یقینا این انسانهای نادان و بی خرد از مرز انسانیت خارج شده اند و فقط نمای انسان را یدک کشیده و همانند سگهایی می مانند که به سوی ماه شب چهارده پارس می کنند.

گویا آنها فراموش کرده اند که این ذات پاک نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، بود که با بعثت خود به آنها زیبایی ها و کمالات اخلاقی را آموخت و آنها را از لجن زار بدی ها و رذایل نجات بخشید.

بدون شک، توهین و زبان درازی به ساحت مقدس نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، حاکی از حقد و کینه کفار نسبت به اسلام و مقدسات آن و ترس و واهمه آنها نسبت به افزایش روز افزون گرایش به دین مبین اسلام بوده و مهم ترین هدف شومشان این است که می خواهند با چنین نیرنگ هایی جهانیان و افراد کم اطلاع و ساده دل را نسبت به اسلام و خاتم پیامبران بدگمان کنند.

اما نکته ای که آشکار و بدیهی است این است که توهین کنندگان باید بدانند که توهین و کج دهنی نسبت به اسوۂ صداقت و امانت داری، ذره ای از جایگاه و منزلت والای ایشان نکاسته و به هیچ وجه سیمای نازنین آن منجی عالم بشریت را تیره و تار نخواهد کرد، بلکه باعث بیداری بیش از حد مسلمانان و پیروان آن جناب خواهد گشت.

آری! ماه فشاند نور و سگ عوعو کند

هر کسی بر طینت خود می کند

اما باید دانست که توهین و افترا به مقدسات و بزرگان، امر جدیدی نیست که دشمن تازه به آن روی آورده باشد، بلکه این خصلت زشت و نافرجام همواره سلاح مخربی بوده است که انسان های دون همت و بی منطق و گروه های منحرف و گمراه، آن را دستاویز خود قرار داده و به آن متوسل شده و می شوند.

هم چنین این توهین ها و اهانت های مکرر به ساحت نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، تلنگری است برای آن دسته از مسلمانانی که تاکنون در خواب غفلت فرو رفته و نسبت به دستورات قرآن و سنت های آن حضرت صلی الله عليه وسلم، بی توجه بوده اند.

توهین و هتک حرمت، عادت دیرینه دشمن

همان گونه که اشاره شد، توهین و افترا به بزرگان و مقدسات، مخصوصا پیامبران الهی، عادت دیرینه دشمنان حق و اهل باطل بوده است. تاریخ و سیرت گواه هستند که فتنه گری، دروغ پردازی و اهانت در حق پیامبران، بالأخص رسول اکرم صلی الله عليه وسلم، اتفاق جدیدی نیست. از این رو خداوند متعال صحنه اهانت و هتاکی نسبت به پیامبران خود را که محبوب ترین افراد نزد او هستند را به تصویر می کشد و می فرماید: «يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ ۚ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ»، [یس۳۰]

افسوس بر بندگان! هیچ پیامبری به سوی ایشان نمی آید، مگر این که او را مسخره می کنند و به باد استهزا می گیرند.

آری! از همان ابتدای شروع دعوت و رسالت پیامبران الهی، دشمنان و معاندین کوردل به شیوه های مختلف دست به اذیت و آزار آنان زده و دهان های پلیدشان را نسبت به توهین و حرمت شکنی آنها گشودند؛ گاهی با ساحر و کاهن و جادو گر خواندن و گاهی هم با اتهام جاه طلبی و ریاست خواهی و فساد در زمین، آنها را استهزا و نسبت به آنان هتاکی و بی حرمتی نمودند.

اما در هر مرحله خداوند متعال با حمایت از این بندگان خاص خود، جواب کوبنده و دندان شکنی به گستاخان و هتاکان ساحات پاک و مقدس آن ابر مردان تاریخ داده و آنها را به صبر و شکیبایی دعوت نمود.

چانچه خداوند متعال می فرماید: «كَذَٰلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ»، [ذاریات: ۵۲] هم چنان که تو را ای رسول خدا تکذیب کردند، هیچ رسولی بر امت های پیشین نیامد جز آنکه او را تکذیب کردند و گفتند او ساحر و دیوانه است. (پس همان گونه که آنها صبر و تحمل نمودند، شما نیز صبر و بردباری نمایید.)

اهداف و اسباب توهین به پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم

باید دانست که دشمنان از هتاکی و توهین به سرور دوعالم اهداف و مقاصدی را دنبال می کنند که بسیار عمیق و نویدبخش برای آنها می باشد. همچنین توهین به رسول مکرم اسلام، صلى الله عليه وسلم، اسباب و عللی دارد که کار با متکی شدن بر آنها زبان تهمت و توهین به آن بزرگوار را می گشایند.

در ابتدا به ذكر اسباب و دلایل توهین به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، می پردازیم تا علت این پدیده شوم که در هر برهه از زمان تکرار می شود، هویدا و واضح گردد.

از اسبابی که موجب توهین به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

١- عدم آشنایی بسیاری از غربی ها با اسلام و رسول الله، صلى الله عليه وسلم؛

متاسفانه بسیاری از غربی ها حتی دانشمندان از رسول الله، صلى الله عليه وسلم، اطلاعات خاصی ندارند، اگر چنانچه معلومات جزئی هم داشته باشند، همه نوشته های مستشرقینی هست که اذهان را مشوش می کند.

۲- اعتقاد به این که دین مبین اسلام متضاد با پیشرفت و ترقی می باشد؛

بسیاری از غربی ها و غرب زدگان، دین مبین اسلام را مساوی با عقب ماندگی دانسته و بستر پیشرفت صنعت و تکنولوژی را در آن برچیده می پندارند؛ از این رو به مقدسات دین مبین اسلام و ذات نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، توهین می کنند.

٣- سوء استفاده از عقاید مسلمانان؛

زیرا مسلمانان اعتقادشان بر این است که نباید به هیچ پیامبری از پیامبران الهی توهین شود؛ بلکه عقیده مسلمانان است که: «لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِ»، [بقره: ۲۸۵]؛ ما همه پیامبران الهی را قبول داریم و در میان هیچ کدام فرقی قایل نیستیم، از این رو کفار و غربی ها با مطمئن شدن از عدم توهین مسلمانان به مقدسات آنان، لب به توهین به مقدسات اسلام بالأخص پیامبر بزرگ آن می گشایند.

۴ – در دست داشتن بسیاری از رسانه ها؛

۵- ادعای دروغین آزادی بیان و یک جانبه بودن آن؛

بدون تردید، مهم ترین عامل توهین به مقدسات اسلام به ویژه رسول الله، صلى الله عليه وسلم، ادعای درغين آزادی بیان» می باشد، به گونه ای که اگر فردی از مسلمانان سطحی ترین بحثی در مورد یهودیت و نصرانیت و یا عقاید و یا تعداد آنها بکند، می گویند که این شخص تروریست و مخالف پیشرفت و ترقی است، اما اگر شخصی از اهل غرب به مقدس ترین مقدسات اسلام توهین بکند، می گویند که این در چهارچوب آزادی بیان است و آزادی بیان قانونی است.

“براین عقل و دانش بباید گریست”

۶- حسادت نسبت به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، از همان اوان بعثت ایشان.

آری! این همان دلیلی است که کفار و یهود و نصارا هنگام بعثت رسول الله، صلى الله عليه وسلم، به ایشان ایمان نیاوردند و برای مخالفت با ایشان به پا خواستند.

خداوند متعال، در اشاره به این مطلب می فرماید: «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ»، [نساء:۵۴]؛ آیا آنها (یهودیان) حسادت می کنند با مردمان (مسلمانان) به خاطر آنچه از روی فضل خود به آنان داده است؟

علامه ابن کثیر دمشقی (۷۷۶ ه.ق)، در تفسیر این آیه می فرماید: بنی اسرائیل به علت این که پیامبر از اعراب است و از بنی اسرائیل نیست، به رسول الله، صلى الله عليه وسلم، حسد نمودند و به ایشان ایمان نیاوردند.

اسباب و مواردی که ذکر شد متعلق به غرب و اهل آن بود، اما پاره ای از اسباب هستند که به خود مسلمانان بر می گردد، و متاسفانه این نمونه اسباب شاید بیشتر باعث شده باشد که کفار به رسول الله صلی الله عليه وسلم، توهین و اهانت کند.

از این اساب به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

۱- نا آشنایی بسیاری از مسلمانان با سیرت و سنت های نبی اکرم صلی الله عليه وسلم؛

۲- عدم بزرگداشت و تکریم نبی، صلى الله عليه وسلم؛

٣- ضعف رابطه روحانی با نبی اکرم صلی الله عليه وسلم؛

آری! این همان مطلبی است که علامه اقبال لاهوری به آن اشاره نموده است آن گاه که فرمودند:

شبی پیش خدا بگریستم زار

مسلمانان چرا خوارند و زارند؟

ندا آمد نمی دانی که این قوم

دلی دارند و محبوبی ندارند

۵- کوتاهی بسیاری از مسلمانان در رساندن دین مبین اسلام و سیرت پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم، به امت های دیگر؛

۶- کوتاهی علما و دانشمندان اسلامی که با زبان های زنده دنیا آشنا هستند، نسبت به ترجمه کتب سیرت به زبان های مختلف؛

۷- عدم پایبندی به سنت های نبی صلی الله عليه وسلم، بالأخص مسلمانانی که در غرب زندگی می کنند؛

۸ خالی گذاشتن میدان دعوت و تبلیغ برای مخالفین.

مواردی که ذکر شد، مشتی خروار از نمونه هستند که باعث شده اند، کفار جرأت توهین و اهانت گری به رسول الله، صلى الله عليه وسلم، را بیابند.

اهداف توهين به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم

همان گونه که ذکر شد، توهین کنندگان به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، مقاصد و اهداف بسیار بزرگ و وسیعی را از این کار شوم شان دنبال می کنند که از مهم ترین آنها به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

١- آزمایش و تست نمودن احساسات امت اسلامی؛

کفار و غربی ها برنامه های بسیار زیادی را در جهان اسلام آزموده اند و از خیلی وقت است که علیه اسلام و مسلمانان تلاش می کنند؛ لذا آنها بعد از این که برخی از نتایج فعالیت های خویش را در کشورهای اسلامی مشاهده می کنند، گمان می کنند که دیگر همه چیز به نفع آنها تغییر یافته و امت اسلامی استحاله شده است. از این رو گاهی درصدد بر می آیند تا به عنوان نتیجه گیری نهایی، احساسات امت اسلامی را تست نمایند و حساسیت شان را نسبت به دین مبین اسلام، شعایر اسلامی، قرآن مجید، و پیامبر اکرم، صلی الله عليه وسلم، مورد آزمایش قرار دهند، سپس بر اساس آن قدمهای بعدی را بگذارند.

برای این منظور گاهی قرآن مجید، گاهی کعبه و گاهی همسران گرامی پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم، و گاهی هم شخص پیامبر را نشانه می گیرند.

۲- بدگمان نمودن جهانیان و مسلمانان کم اطلاع، نسبت به اسلام و پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم؛

٣- قراردادن انبیا در ردیف رهبران نهضت های سیاسی و دینی؛

یعنی: می خواهند از پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم، چهره ای شهر گشا و کشورگشا ترسیم کنند که برای فتح جهان به شمشیر متوسل شده است و همچون دیگر رهبرهای سیاسی، سربازان و یاران خود را جهت قتل و غارت گری بسیج نموده است.

۴- سبک شمردن علما و اندیشمندان اسلامی؛

آری! هنگامی که رهبر یک حرکت، متهم به قتل و غارت گری و ظلم و استبداد شود، پیروان او که از او سرمشق می گیرند نیز همانند او خواهند بود.

۵- احیای سنت های فرسوده عهد کهن؛

۶- به بی راهه کشاندن انقلاب های اسلامی و مشوش نمودن اذهان عمومی نسبت به آنها؛

آری! در شرایط کنونی که ابرقدرت ها بیم انزوا و تمام شدن تاریخ مصرفشان را حتمی می دانند و مکاتب غیر دین و لاییک به ناکامی و شکست خویش اذعان دارند و از آن طرف، بیداری اسلامی و اسلام خواهی از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار گردیده است، جز تحریف اسلام و روا داشتن تهمت های نادرست بر پیکره دین و ترسیم چهره ای خشن و افراطی از رسول خدا صلی الله عليه وسلم، و مسلمانان چاره ای ندارند.

حكم توهین و دشنام گویی به پیامبر اکرم صلی الله عليه وسلم

فقها و اندیشمندان اسلامی بر جواز قتل کسی که به رسول خدا صلی الله عليه وسلم، اهانت نماید اتفاق نظر دارند. اگر آن فرد مسلمان باشد، مباح الدم و اگر ذمی باشد، عهد شکن محسوب می شود. مسلمان از آنجایی که ایمانش بدون محبت رسول خدا صلی الله عليه وسلم، کامل نیست و محبت رسول خدا شرط وجود ایمان اوست، تحمل چنین حرکت نادرستی برایش طاقت فرسا و سخت می باشد.

شيخ الإسلام «احمدبن عبدالحليم» معروف به «ابن تیمیه» (۹۹۱-۷۶۸ ه.ق)، در کتاب «الصارم المسلول على شاتم الرسول» می فرماید: کسی که به پیامبر دشنام گوید، باید کشته شود و هرکسی به صحابه پیامبر دشنام دهد، باید شلاق زده شود.

زیرا چگونه ممکن است که شخصی بر فردی تهمت روا بندد که نامش در قسمت دوم اقرار به اسلام همجوار نام خداوند آمده است.

در شهادت گفته نام مصطفی با نام خویش

علت غایی آدم آشکارا ساخته

در شهادت کرده حق نامش ردیف نام خویش

پس به ذکر آن، جدا مومن زترسا ساخته

وظایف مسلمانان در قبال توهين به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم

بعد از این که به اسباب و أهداف توهين به نبی اکرم صلی الله عليه وسلم، پی بردیم حال به ذكر مواردی که وظیفه مسلمانان در قبال توهین به آن جناب می باشد می پردازیم.

آن چه جهت دفاع از رسول اکرم صلی الله عليه وسلم، باید مورد توجه قرار گیرد، شیوه دفاع و برنامه ریزی دقیق و گسترده برای آن است و این که مسلمان وظیفه دارد در زندگی فردی و اجتماعی خویش، حیات طيبه رسول خدا صلی الله عليه وسلم، و تمسک به سنت های ایشان و فهمیدن زوایا و ابعاد مختلف زندگی رسول گرامی را مدنظر قرار دهد.

ذیلا به برخی از وظایف مسلمانان در قبال توهین به رسول مکرم اسلامی صلى الله عليه وسلم، در سطوح مختلف اشاره می نماییم.

در سطح زندگی فردی

۱- استحضار محبت رسول خدا با توجه به کرم، اخلاق، صفات جلیله و منت و احسان سرور دو عالم بر انسانیت؛

۲- استحضار ثواب و اجر زیاد برای کسی که با رسول خدا محبت دارد و این که بنابر فرموده پیامبر گرامی همراهی و مصاحبت ایشان در جنت نصیبش می شود. «أنت مع من أحببت»؛ تو در قیامت با کسی هستی که او را دوست داری؛

٣- التزام به دستور الهی جهت رعایت ادب و احترام رسول خدا و سنت های آن بزرگوار؛

۴- نسبت دادن خیر دنیا و آخرت به رسول خدا که منبع هدایت و اصلاح انسانیت می باشد؛

۵- اجتناب از هر گونه استهزا و تحقير سنن و عادات رسول اکرم؛

۶۔ محبت با اهل بیت و یاران رسول خدا که بیان گر محبت با رسول خدا است و اجتناب از هرگونه بی احترامی و اهانت به اهل بیت و یاران آن بزرگوار، که نوعی بی احترامی می باشد.

در سطح خانواده و زندگی اجتماعی

١- تربیت فرزندان بر اساس محبت رسول خدا و غرس عشق و محبت آن بزرگوار در اعماق قلوب نونهالان؛

۲- فراهم نمودن کتاب های سیرت، خطابه های صوتی در این باب تا همواره در دسترس فرزندان باشد؛

۳- اختصاص درس هایی از سیرت در خانه و مسجد و ملزم نمودن خانواده به شرکت در این جلسات و طرح سوال و جواب آموزنده و کمکی، جهت حفظ وقایع سیرت؛

۴- تشویق فرزندان برای حفظ اذکار نبوی و دعاهای مأثوره و تاکید بر حفظ احادیث نبوی؛

۵- الگو قراردادن رسول خدا در زندگی زناشویی؛

در سطح مدارس و مراکز آموزشی

۱- غرس محبت رسول خدا در قلوب طلاب و دانش آموزان سطوح مختلف؛

۲- برگزاری جلسات و محافل، در خصوص تبیین و توضیح زوایای مختلف زندگی پیامبر؛

٣- افزودن و تدريس مادۂ سیرت در سطوح مختلف آموزشی توسط اساتید ماهر و متخصص؛

۴- اختصاص فایل ها و کمدهای مخصوص کتاب های سیرت و تشویق دانش آموزان جهت استفاده از آنها.

در سطح ائمه و دعوت گران

١- بيان صفات اخلاقی، خلقی و شمایل رسول خدا به صورت موضوعی و تحقیقی؛

۲- بیان فضایل یاران، اهل بیت و خصایص امت محمدی و تبیین جایگاه رسول الله صلی الله علیه وسلم، تربیت یاران و شاگردانش که حاملان دین رسالت رسول الله در جهان بودند؛

۳- بیان شوه زندگی روزانه رسول الله صلی الله علیه وسلم

و تعامل وی با همسران و خانواده ی خویش؛

۴- تشویق مردم برای مطالعه ی سیرت رسول الله از مصادیر و و منابع معتبر؛

۵- رد شبهات و اشکالات دشمنان اسلام در خصوص شخصیت پیامبر اکرم؛

۶- برگزاری مسابقات علمی و پژوهشی در باب سیرت و توزیع جوایز بین برندگان انجام برنامه های فوق در سطوح مختلف توسط اهل علم و قلم، مدیران مدارس و آموزشگاه ها ائمه و خطيبان مساجد و اولیا و مربیان قطعة اثرات عمیقی در جامعه ی اسلامی بر جای خواهد گذاشت و نسیم محبت و عطر دل انگیز نبوی در کالبد غفلت زده ی مسلمانان جان و روح تازه ای خواهد دمید و کوچه و برزن، مسجد و مدرسه و هر محفل و انجمنی را با نام مصطفی صلی الله علیه وسلم، عطر آگین و سنتش زینت بخش زندگی ها قرار خواهد گرفت.

پیامدهای توهین به پیامبر

معاندان و فتنه گران این را بدانند که توهین آنها به لطف خداوند نتیجه ی معکوس داشته است (عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد) و گزارش های جدید از آن حکایت دارد که بعد از این توهین ها و کینه توزی ها، صدها نفر از غیر مسلمانان در اروپا و غرب به آشنایی با اسلام و شخصیت پیامبر اسلام روی آورده اند و چنین حرکات بی شرمانه و غیر انشانی ثابت می کند که اروپا و غرب دچار تضاد و از بسیاری از ارزش های انسانی و اخلاقی عاری و تهی مانده اند.

از طرف دیگر شعار جهانی شدن را بلند می کنند و برای این هدف دست نیاز به سوی کشور های اسلامی دراز می کنند و از طرف دیگر به چنین حرکات مزبوحانه و گستاخانه ای دست می زنند.

از یک سو از احترام به آزادی بیان دم می زنند و از سوی دیگر خودشان به بهانه انکار هولوکاست افرادی را به میز محاکمه می کشانند!

آخر این کدام منطق و اخلاق است که در بین آزادی بیان و آزاد گذاشتن اهانت، هیچ فرقی قائل نیستند؟!

بدون شک هدف فتنه گران از چنین اهانت های به پیامبر غیر از این نیست که می خواهند با این شیوه جهانیان و تا فراد کم اطلاع و ساده دل را نسبت به دین اسلام و خاتم پیامبران بد گمان کنند که إن شاء الله این گونه نخواهد شد، بلکه با این حرکت های ناشایست و اعمال ننگین خود، خون مسلمانان را به جوش آورده و عشقشان به خدا و محمد غزنده تر و پویا تر خواهد شد.

زیرا:

عشق چو شد بحر را مانند ریگ

عشق ساید کوه را مانند ریگ

عشق بشکافد فلک را صد شکاف

عشق لرزاند زمین را از گزاف

در پایان باید دانست که توهین به رسول الله چند پیام به همراه دارد:

الف: اینکه جهان و جهانیان تا هنوز دین اسلام، و خاتم پیامبران و قرآن را به خوبی نشناخته اند، لذا بر سران کشور های اسلامی و علماء و اندیشمندان مسلمان و تشکل ها و موسسات اسلامی چه در جهان اسلام و چه در غرب لازم است که با برنامه ریزی منظم و گسترده به سرمایه گذاری مادی و معنوی در این خصوص به بپردازد.

ب: اعتراض و ابراز خشم توده های مسلمان از اقشار مختلف مردم نشان گر ایمان درونی و احساس مسئولیت آنها در قبال اسلام و خاتم پیامبران است، لذا ضرورت دارد تا از این فرصت استفاده بهینه شده و این شور و احساسات با یک برنامه ریزی منظم و درست به سوی یک عمل متواصل و دایم برای اسلام شناسی و سیرت شناسی خاتم پیامبران و دیگر انبیاء عليهم السلام، سوق داده شود.

د: توده ها با منطق و واقع گرایی قانع شوند که الگو قرار دادن سیرت و فرمایشات گهربار پیامبر اسلام و دیگر پیامبران در تمام ابعاد زندگی و با خلوص بر آنها عمل کردن، بهترین راه برای خنثی نمودن برنامه های غرب و بزرگ ترین و بهترین عامل برای خشنودی خدا و رسول خدا صلی الله عليه وسلم است./سنت آنلاین

نویسنده: حسین پیردادی طلبه عین العلوم گشت

 

منابع و مراجع:

١- به سوی مدینه،علامه ابوالحسن ندوی؛ مترجمان، مفتی محمد قاسم قاسمی، و مولوی عبدالقادر دهقان، ص:۱۲۹-۱۳۱.

۲- توهین به پیامبر اکرم واکنش کینه توزانه به گسترش اسلام در غرب، عبدالرحيم مرجانی،آوای هجرت، شماره: ۳۶، حاصل تحرير طلاب مهاجر افغان دارالعلوم زاهدان، ص:۲-۳.

٣- واجب الأمة نحو النبي الرحمة، العزامی، خلیل بن ابراهيم، ص: ۱۱-۱۶؛ دارالقبلة للثقافة الإسلامية؛ با تصرف.

۴ -، مختصر تفسیر ابن کثیر، محمد علی صابونی، ، ج:۱، ص: ۴۱۶، دار إحياء التراث العربي.

۵- واجب الأمة نحو النبي الرحمة، ص:۱۳۷.

۶- آبروی ما زنام مصطفاست؛ مفتی محمد قاسم قاسمی،؛ ندای اسلام، شمارہ:۲۵.

۷- نبی رحمت منجی بشریت، ندای اسلام، عبدالحكيم عثمانی؛ ، شمارة:۳۳۳۲، ص:۷.

۸- الصارم المسلول علی شاتم الرسول، ابن تيمية، احمدبن عبدالحليم، ص:۱۱؛ دارالرساله.

۹- دیوان، نیشابوری نظیری؛ ص: ۶۸۶

۱۰- نبی رحمت منجی بشریت، ص:۸