بالاترین مقام در انسانیت مقام انبیاست، مقام نبوت وهبی است، الله تعالی به فضل و کرمش این مقام را به اولاد برخی از انبیاء و نوه و نبیره آنان نیز عنایت فرموده؛ اما از آنجایی که محمد صلی الله علیه وسلم خاتم النبیین است به هیچ کسی از خانواده‌اش نبوت عنایت نشد؛ اما کمالات نسبی […]

بالاترین مقام در انسانیت مقام انبیاست، مقام نبوت وهبی است، الله تعالی به فضل و کرمش این مقام را به اولاد برخی از انبیاء و نوه و نبیره آنان نیز عنایت فرموده؛ اما از آنجایی که محمد صلی الله علیه وسلم خاتم النبیین است به هیچ کسی از خانواده‌اش نبوت عنایت نشد؛ اما کمالات نسبی که از پدر به اولاد سرایت می‌کند از رسول الله صلی الله علیه وسلم به خاندان ایشان منتقل شده است.
پیامبر صلی الله علیه وسلم به اعتبار نسب و کمالات نسبی و نژادی از تمام بنی هاشم برترند و بنی هاشم از تمام قریش برترند و قریش از تمام عرب و عجم افضل‌اند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم جهت پاکی معنوی و تطهیر باطنی و ازالهٔ رجس در حق اهل بیت دعا فرمود تا بسان ازواج مطهرات مصداق این آیه قرار گیرند: ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا﴾ (احزاب ۳۳)
از تمامیت تطهیر آنان این است که پیامبر صلی الله علیه وسلم زکات را چرک مال مردم است بر خانوادهٔ خویش حرام گردانید.
برای ترقی اهل بیت در درجات بهشت صلاة و سلام مؤمنین در آخر نماز صدقهٔ جاریه‌ای برای اهل بیت قرار گرفت؛ از این رو مسلمانان در آخر هر نماز برای اهل بیت دعای رحمت می‌کنند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم نسبت به محبت و احترام آنان تذکر داده است: « أُذكِّرُكم اللهَ في أهلِ بيتي» (مسلم ٢٤٠٨) شما را نسبت به اهل بیتم تذکر می‌دهم.
ابوبکر صدیق رضی الله عنه اولین و برترین کسی است که بر این توصیه نبوی عمل نموده است و به صورت رسمی در عصر درخشان خلافتش این توصیه را به تمام زیر مجموعه‌اش اعلام کرد. «ارْقُبُوا مُحَمَّدًا ﷺ فی أهْلِ بَیتِهِ.» (بخاری ۳۷۱۳)؛ یعنی به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم احترام بگذارید و مواظب باشید به آنان کوچک‌ترین آزاری نرسانید و فرمود: « وَالَّذِی نَفسِي بِیدِهِ، لَقَرَابَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم، أَحَبُّ إِلَی أَن أَصِلَ مِن قَرَابَتي.» (بخاری ۳۷۱۲ و مسلم ۱۷۵۲)؛ ‌قسم به ذاتی که روح من در دست اوست صله و بخشش به خانواده‌ی آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم را از صله و بخشش به خانواده خود بیشتر دوست دارم.
عمر رضی الله عنه در صله و عطاهای حکومتی اهل بیت را از تمام مردم مقدم می‌داشت و در دیوان عطا دستور داد که نخست لیست خویشاوندان حضرت رسول صلی الله علیه وسلم را بنویسید. (تاریخ طبری۲/۵۷۰)
الله سبحانه وتعالی برای نیازهای دنیایی اهل بیت آنان را جزو حق‌داران خمس در قرآن مجید قرار داد، الله تعالی می‌فرماید: ﴿وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ﴾ (انفال ۴۱ و حشر ۷)
تمام اهل‌سنت به ویژه اهل‌سنت ایران به این جایگاه والا و رفیع اهل بیت از ته دل باور دارند و به محبت خاندان رسول صلی الله علیه وسلم و صحابهٔ او توسل می‌جویند.
یا ربّ یا حيّ و یا قیوم یا ذا الجلال والإکرام به حب رسول و حب صحابه و حب اهل بیت خیر دنیا و آخرت به همهٔ ما ایرانیان عنایت بفرما. وصلی الله علی خیر خلقه محمد و آله وصحبه

به قلم عبدالحکیم سیدزاده