سوال: استفاده از عروسک و مانکن ها ( مجسمه که براي آويزان کردن لباس و کت استفاده می شود) و خريد و فروش آن از نظر شرعي چه حکمي دارد؟ پاسخ: هرگونه مجسمه از مانکن و… که شکل انسان و يا حيوان باشد خريد و فروش و استفاده آن ها درست نيست، البته عروسک های […]

سوال: استفاده از عروسک و مانکن ها ( مجسمه که براي آويزان کردن لباس و کت استفاده می شود) و خريد و فروش آن از نظر شرعي چه حکمي دارد؟

پاسخ: هرگونه مجسمه از مانکن و… که شکل انسان و يا حيوان باشد خريد و فروش و استفاده آن ها درست نيست، البته عروسک های که کودکان به عنوان اسباب بازي استفاده می کنند وبه عنوان چيزی محترم در ويترين وکمد نمی گذارند جواز دارد.

منابع:

۱- تحت قوله: (فنفاه عياض)و فی آخر حظر المجتبي عن أبی يوسف: يجوز بيع اللعبة و أن يلعب بها الصبيان. رد المحتار علی الدر المختار، کتاب الصلاة، مطلب: اذا تردد الحکم ، ۲/۵۰۷، ط: مکتبه حقانيه

۲- بچون کو کهلوني دينا کيساهي؟ جب که کهلو ني مين جاندار جيسي مصنوعي انسان، گهوري، بکري و غيره کی بهي مجسمي هوتي هين؟ جواب: بچون کو کهلوني دينا جائز هي مگر جاندار کی مجسمي جيسي انسان، گهورا، بکري و غيره دينا جائز نهي، احسن الفتاوي، متفرقات الحظر و الاباحة، ۸/ ۲۰۱، ط: ايچ ايم سعيد کمپني

۳- ولی بصورت معلق و آويزان کردن روی ديوار که در معرض ديد انسان باشد يا در ويترين و دکور گذاشته شود حرام است…رسول خدا صلي الله عليه و سلم عروسکهای دختران‌کوچولو را جایز دانسته‌اند، بالاحاديث الصحيصة ان رسول الله أجاز لعايشة اللعب بالبنات. محمود الفتاوي، کتاب الحظر و الاباحة،۴/۲۳۵-۲۳۸، ط: انتشارات صديقی
۴- اسلام هر گونه مجسمه که شکل انسان و يا حيوان باشد حرام کرده است… خلاصه به جز مجسمه هايي که به عنوان اسباب بازي کودکان استفاده گردد تمام آنها حرام می باشد و انسان مسلمانان بايد از آن اجتناب ورزد، ديدگاه هاي فقهی معاصر،۲/۱۷۱-۱۷۰، ط: نشر احسان.:
۵- و من أجل هذه الأحاديث و الاثار ذهب جمهور الفقهاء إلی تحريم التصوير و اتخاذ الصورفی البيوت سواء کانت مجسمة لها ظل ، أو کانت غير مجسمة لیس لها ظل …وبه یتبین مذهب الحنفیه و هو مذهب الحنابله ایضاً. فالحاصل ان منع من اتخاذ الصور مجمع علیه فیما بین الائمة الاربعة اذا کانت مجسدة اما غیر مجسدة منها، فاتفق الائمة الثلاثة علی حرمتها ایضاً قولاً واحداً و المختار عند اکثر المالکیة کراهتها لکن ذهب بعض المالکیة الی جوازها. تکملة فتح الملهم،باب تحريم تصوير،۴/۹۴-۹۵، ط: دارالقلم.