سؤال: بازی پابجی PUBG که اختصار از جمله PlayerUnknown’s Battlegrounds یعنی: «منطقه جنگی بازیکنان ناشناس» است. روش آن بدین شکل است که بازیکن مورد نظر به صورت آنلاین در آن به همراه ۹۹ نفر دیگر حضور دارد و سعی می‌کند تا به‌صورت تک نفره یا در تیم‌های دو نفره یا چهار نفره به مبارزه با […]


سؤال:
بازی پابجی PUBG که اختصار از جمله PlayerUnknown’s Battlegrounds یعنی: «منطقه جنگی بازیکنان ناشناس» است. روش آن بدین شکل است که بازیکن مورد نظر به صورت آنلاین در آن به همراه ۹۹ نفر دیگر حضور دارد و سعی می‌کند تا به‌صورت تک نفره یا در تیم‌های دو نفره یا چهار نفره به مبارزه با دیگران بپردازد، آخرین شخص یا آخرین تیمی که زنده بماند، برنده مسابقه است.

۱ـ هدف اصلی در بازی خشونت و کشتن دیگران است؛ ۲ـ در مراحل بازی، جهت دریافت سلاح باید به مجسمه‌ی داخل آن، تعظیم و سجده کرده شود (ضمناً: این گزینه در نسخه جدید وجود ندارد)؛ ۳ـ در حین بازی؛ بازیکنان زن و مرد می‌توانند به صورت صوتی و پیامکی با یکدیگر اختلاط بکنند؛ ۴ـ دارای عکس‌های نیمه‌عریان می‌باشد؛ ۵ـ موسیقی دارد.
با توجه به آنچه بيان گرديد؛ لطفا به سؤالات ذيل پاسخ دهيد:
الف: بازی پابجی چه حکمی دارد؟ ب: آیا کسی که آن را بازی بکند و در قسمتی از بازی که به بُت، تعظیم یا سجده بکند کافر شده و همسرش طلاق می‌شود یا خیر؟

پاسخ: الف: به طور کلی در دین اسلام، هر نوع بازی و کار بیهوده که متصدی اوقات و سبب ترک واجبات انسان بشود جایز نیست.
ب: بازی‌هایی که باعث فساد عقیده مسلمان، رشد خشونت، فساد اخلاقی و ترک فرایض و واجباتی مانند نماز قرار گیرند، و بازی‌هایی که در آن‌ها اعمال حرام، هتک حرمت دین اسلام و هتک شعائر الهی و نشر آرمان‌های ادیان باطل باشد حرام هستند.
ج: بازی مذکور دارای ضررهای اعتقادی، اخلاقی، فکری، فرهنگی، اصلاحی و اجتماعی است؛ لذا بازی آن ناجایز می‌باشد.
د: تعظیم و سجده‌ی واقعی و قلبی غیرالله کفر و شرک به الله تعالی است.
تعظیم و سجده‌ای که به صورت غیر حقیقی و مجازی باشد و در آن تعظیمِ قلبی غیر الله نباشد و ایمان قلبی شخص نیز پابرجا باشد، موجب کفر و فسخ نکاح نمی‌شود؛ البته؛ راضی بودن به شرک و کفر نیز موجب کفر می‌شود.

والله اعلم بالصواب
✍🏻 احسان الله اربابی

📝 دارالإفتاء عین العلوم گشت
شماره فتوا: ۱۷/۱۴۴۹۵/۴۷/۱۵۳