سلام استاد! بنده دخترى فاضله و قريب به سى سال عمرم هست، مردى به ظاهر نيک و خوش اخلاق براى خواستگارى‌ام آمده است؛ اما چون وى يک زن دارد من نسبت به آينده‌ام در اضطراب و استرس شديد هستم مى‌خواهم نظر شما راهگشاى بنده باشد، همانطور که مطالب زيباى کانالتان مشعل راه بوده است، منتظر […]

سلام استاد!
بنده دخترى فاضله و قريب به سى سال عمرم هست، مردى به ظاهر نيک و خوش اخلاق براى خواستگارى‌ام آمده است؛ اما چون وى يک زن دارد من نسبت به آينده‌ام در اضطراب و استرس شديد هستم مى‌خواهم نظر شما راهگشاى بنده باشد، همانطور که مطالب زيباى کانالتان مشعل راه بوده است، منتظر جواب تفصيلى شما هستم تا شرح صدر شوم.

وعليک السلام
خواهر گرامى!
نکاح نعمت بسيار پر ارزش و احسان عضماى الله تعالى است تا بشر، جامعه پاک و نسل پاک و معاشرت و عشق پاک داشته باشد.
بدان که دين اسلام اسلام آغازگر تعدد زوجات نيست بلکه به آن سروسامان داده و آن را تعدیل و تسویه نموده است.
مردان يهود و نصارا و جاهليت تمام اقوام و ملل در سابق چند زنى در حد وسيع داشتند.
دين اسلام اين امر مطلق را جهت رعايت و محافظت از کرامت و حقوق زن، محدود و بر حسب ضرورت مقيد کرد و شرط عدالت و انفاق و مديريت و قواميت را بر گردن مرد کوبيد.

بدان که مشروعيت تعدد زوجات در جهت حمايت يک جانبه از مرد نيست بلکه در جهت حمايت زن نيز هست تا به نعمت نکاح و سکون ظاهرى و معنوى و روحى برسند؛ زیرا واقعیت این است که برای هر دختر دوشیزه یا مطلقه یا بیوه تک‌شوهری میسر نیست؛ بنابرین نباید آنان از نعمت مودت و آرامش ازدواج محروم باشند؛
الله تعالى مى‌فرمايد: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (روم ۲۱)
با مشروعيت تعدد زوجات بسيارى از مشکلات اجتماعى، طلاق، بيوگى و سن بالاى دختر مجرد حل مى‌شود.

بدان که استرس و اضطراب از زن دوم شدن امرى طبيعى است؛ اما نبايد آن مانع فرا راه تو باشد بلکه از آن پلى براى گذر از سختى‌ها بساز تا به آنچه هدف والاست نائل گردى!

خواهر محترم! طبعاً هر زنى مى‌خواهد يگانه شريک زندگى شوهر بلکه تام الاختيار وى باشد؛‌اما جهان و امکانات آن تنها مال يک نفر نيست!
غيرت و بد آمدن از هوو داشتن امرى غريب نيست؛ ام سلمه رضي الله عنها مى‌گويد: هنگامى که رسول الله صلى الله عليه وسلم براى خواستگارى‌ام آمد، من گفتم: «إنّي إمرأة غيور» من زنى بسيار باغيرت هستم يعنى از هوو خيلى بدم مى‌آيد!
رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود: «أَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ فَيُذْهِبُ عَنْكِ غَيْرَتَكِ»؛ از الله مى‌خواهم که اين بد آمدنت را از شما دور کند.
بنابر اين شما هم بر سنت ام‌سلمه عمل کن و اين غيرت و استرس را سبب خرابى زندگى و محروميت از سعادت زناشويى قرار مده.

با دعا و تضرع و استخاره و مشوره بزرگترها، خير مورد اشاره را دنبال کن و اين حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم را مد نظر قرار بده که فرمود: « إذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ»؛ کسی که برای خواستگاری آمد و دین و اخلاقش رضایت‌بخش است او را نکاح کنید.
از اين حديث معلوم مى‌گردد که شرط براى پذيرش شوهر، ديندار و خوش اخلاق بودن است نه تجرّد!

ازواج مطهرات و زنان صحابه غالباً هوو داشتند و آنان الگوى ساير زنان امت مى‌باشند.
بنابر اين ورود در عرصه تعدد ممنوع نيست، آنچه ممنوع است اين است که دختر از ازدواج با مرد صاحب دين و اخلاق هر چند که زن دارد خوددارى کند.
بدان که عمر تو را جلو مى‌برد و پير مى‌کند و هر چه عمر بالا برود فرصت‌ها از دست مى‌روند و احتمال بى‌شوهرى يا بد شوهرى بيشتر مى‌شود و مشقت آن قابل تحمل نيست؛ اما مشقت هوو داشتن قابل تحمل و در صورت صبر ثواب دارد، همانطور که ساير امور شرعى مشقت و ثواب دارند.

 هوو فرصت است نه تهديد!

بدان همشوى بودن، ميدان رقابت در دوستى با شوهر و زيبايى براى اوست.
هووها در جلب رضايت الله و شوهرو اطاعت از الله و رسول و توليد نسل و تربيت اولاد از يکديگر منافست مى‌کنند و اين کارى بسيار پسنديده و موجب دخول بهشت است.

بدان که هوو مزاحم شما نيست بلکه بار شوهردارى و مهمان‌نوازى و… را از شما سبک مى کند و به نوعى دستيار شماست!

الگوى شما هووهايى هستند که با هم مثل خواهر زندگى مختصر دنيا را مى‌گذرانند.

واضح است ک دين و جامعه ما همشويي را پذيرفته است پس بايد مثبت و ايجابى در اين باره فکر کرد.
پديده هوو داشتن به ذات خود مذموم نيست؛ اما احساسات و عواطف ما آن را بد نشان مى‌دهد.
هوو انگيزه و علاقه مرد را نسبت به همسر ديگرش افزايش مى‌دهد و بى حوصلگى و فتور و دلسردى وى را نسبت به آن همسر دور و آتش عشق را تجديد مى کند!

بدان که همسر اول شوهر خواهر دينى تو است، اشتراک در ازدواج و محبوبيت با يک مرد پيوند بين زنان را محکم مى‌کند.

در آخر بدان که اين مرد که از تو خواستگارى کرده حتماً در تو کمالاتى احساس کرده که در اولى نيست، با اين احساس پاک موافقت و خوشبختى را دنبال کن و از جوانى و توانايى‌ات بر ناز و کرشمه در جلب رضايت شوهر و اسار

ت قلب او کار گير و بجاى جدال، صبر را پيشه کن و با اعتماد و توکل بر الله و پايبندى بر اذکار و خوش اخلاقى و قناعت و سعه صدر و گذشت و اعراض از جهالت، خارستان را به گلستان و دشمن را به دوست تبديل کن.

والسلام عليکم ورحمة الله
به قلم عبدالحکيم سيدزاده/ مجلس علمى عين العلوم گشت