– یکم: باز بهانه‌ و فرصتی دیگر برای انجام اعمال نیکو فراهم شد، منظورم ده روز [اوّل] ذوالحجه است که از امروز چهارشنبه یکم شهریور آغاز شده است! فرصت را غنیمت شماریم و پیمانی دیگر با حضرت دوست استوار کنیم، مبادا یار از دست برود و کاری از دست برنیاید… – دوم: رسول خدا صلی‌الله […]

– یکم:

باز بهانه‌ و فرصتی دیگر برای انجام اعمال نیکو فراهم شد، منظورم ده روز [اوّل] ذوالحجه است که از امروز چهارشنبه یکم شهریور آغاز شده است!

فرصت را غنیمت شماریم و پیمانی دیگر با حضرت دوست استوار کنیم، مبادا یار از دست برود و کاری از دست برنیاید…

– دوم:

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم می‌فرماید: «در هيچ روزهایی انجام عمل نیکو در نزد خداوند دوست‌داشتنی‌تر از این روزهای [دههٔ نخست ذوالحجه] نیست.» یاران عرض کردند: ای رسول خدا! – صلى الله علیه وآله سلم – حتیٰ جهاد در راه خدا؟

فرمود: حتیٰ جهاد در راه خداوند، مگر اینکه مردی با جان و مالش در راه خداوند بیرون آید [و همه را در راه او فدا کند] و با چیزی باز نگردد.

– سوم:

عملی هم محبوب‌تر از روزه نیست؛ به همین روی امام نووی رحمه الله می‌نویسد: «صِیامُها مُسْتَحَبٌ إسْتِحْباباً شَدِیداً»؛ استحباب روزهٔ ده روز ذوالحجه، بسیار است. افزون بر این، در روایت عبدالله بن عمر رضی‌الله عنهما می‌آید: «بنابراین در آن روزها بسيار تهليل (لا اله الا الله) و تكبير (الله اكبر) و تحميد (الحمدلله) بگوييد.»

چرا روزه؟ شاید بر خاطر بسیاری از ما بگذرد که چرا باید روزه بگیریم!

در این‌باره به دو نکته توجه کنیم:

١- چنانکه در حدیث پیش‌گفته آمده است، خداوند پرمهر، انجام اعمال نیکو را که روزه نیز از آن جمله است، در این روزها بسیار دوست دارد و عاشق هم همواره می‌کوشد تا به کاری که معشوق دوست دارد، همت گمارد و به تعبیری ساده‌تر: «در دل دوست به هر حیله رهی باید جست.»

٢- روزه سبب ایجاد خداترسی و پرهیزگاری در دل می‌شود و همانطور که می‌دانید، بهشت هم برای پرهیزگاران و تقواپیشگان فراهم دیده شده است.

چهارم:

علامه ابن‌حجر عسقلانی علیه الرحمه در کتاب ارزشمند فتح‌الباری (٢/ ٢٦٠) می‌نویسد: «آنچه به ظاهر، ده روز ذوالحجه را از دیگر روزهای سال ویژه ساخته است، جمع آمدن مهمترین عبادت‌ها، مثل نماز و روزه و صدقه و حج، در آن است که در دیگر روزهای سال [یکجا] یافت نمی‌شوند.»

پنجم:

روزهای پر فضیلت و عزیزی را می‌گذرانیم، اگر قوَّت و توان نیکی نداریم، بد هم مکنیم؛ چرا که به گفتِ عزیزی: «إنَّ المعاصيَ في الأيام المُفضَّلة والأماكن المُفضَّلة تُغلَّظ، وعقابُها بِقَدْرِ فَضِيْلَةِ الزَّمانِ والمَكَانِ!»؛ ‏گناهان در روزهای پرفضیلت و مکان‌های مقدس، سخت و گران هستند و کیفرشان هم به قدر زمان و مکان برآورد می‌شود.

ولی‌الله رفیعی