دکتر جلیل رحیمی، عضو فراکسیون اهل‌سنت مجلس از «نادیده‌گرفته‌شدن حقوق اهل‌سنت و اقلیت‌های مذهبی» در صورت اجرای طرح استانی‌شدن انتخابات اظهار نگرانی کرد. به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از سنی‌آنلاین، دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» (٩/ آبان/١٣٩٧)، در توضیح علت مخالفتش با طرح یک فوریتی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات و […]

در طرح استانی‌شدن انتخابات، حقوق اهل‌سنت نادیده گرفته می‌شوددکتر جلیل رحیمی، عضو فراکسیون اهل‌سنت مجلس از «نادیده‌گرفته‌شدن حقوق اهل‌سنت و اقلیت‌های مذهبی» در صورت اجرای طرح استانی‌شدن انتخابات اظهار نگرانی کرد.
به گزارش سنت‌آنلاین به نقل از سنی‌آنلاین، دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» (٩/ آبان/١٣٩٧)، در توضیح علت مخالفتش با طرح یک فوریتی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات و استانی‌شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: من فکر می‌کنم که طرح اصلاحیه قانون انتخابات که بیشتر در زمینۀ استانی‌شدن است یک ایراد مهم دارد و با اجرای این طرح در زمینۀ حقوق اهل‌سنت نگرانی جدی وجود دارد. به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح انتخاباتی، حقوق اقلیت‌های مذهبی رعایت نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در سیستان‌وبلوچستان یا استان آذربایجان غربی که نماینده‌ها از دو اقلیت مذهبی مختلف هستند، حق یکی از این دو رعایت نخواهد شد؛ چرا که با انتخاب یکی از این دو یا حق اهل‌سنت نادیده گرفته می‌شود یا شیعه‌.
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اقلیت‌ها در بسياری از استان‌ها در مجلس کرسی دارند؛ برای مثال اهل‌سنت خراسان در خواف، تربت‌جام، تایباد و باخرز کرسی دارند؛ بنابراين اگر انتخابات استانی شود این نگرانی وجود دارد که رأی اهل‌سنت در خراسان که در اقلیت هستند، در رأی اکثریت پنهان شود.
رحیمی پیشنهادی درخصوص رفع این نگرانی ارائه کرد و گفت: البته انتخابات استانی می‌تواند نظارت بر قوانین و کیفیت امور نمایندگان را افزایش دهد، بنابراین می‌توان در خصوص استان‌هایی که اهل‌سنت دارند بر اساس شهرستان‌ها، تعداد مشخصی کرسی درنظر گرفته شود و این سهمیه در استان‌ها به صورت ثابت حفظ شود.

گفتنی‌ست اخیرا ١٢١ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی را به مجلس ارائه کردند که در صورت تصویب نهایی این طرح، انتخابات مجلس استانی می‌شود. طبق یکی از ماده‌های این طرح از هر حوزه انتخابیه موجود در استان، نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه را کسب کرده باشند و بالاترین رای را به دست آورده باشند، نماینده و نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.