وحدت امت اسلام از اساسی ترین آموزه‌های قرآن مجید و شریعت مقدس اسلامی هست؛ جامعه‌ی که بنا آن با تار و پود وحدت تنیده، آرام و بی‌هرج و مرج و سالم است. افراد این جامعه نیز آرام و بردباراند و آینده‌‌‌گان این جامعه نسلی پربار و سالم خواهند بود، اما توهین و تفرقه پتکی است […]

دیوار وحدت ترک برداشتوحدت امت اسلام از اساسی ترین آموزه‌های قرآن مجید و شریعت مقدس اسلامی هست؛ جامعه‌ی که بنا آن با تار و پود وحدت تنیده، آرام و بی‌هرج و مرج و سالم است. افراد این جامعه نیز آرام و بردباراند و آینده‌‌‌گان این جامعه نسلی پربار و سالم خواهند بود، اما توهین و تفرقه پتکی است که بر پیکر امت کوبیده می شود و آنرا تکه و پاره و متلاشی می‌نماید.

جامعه‌ی که افراد آن پتک توهین و دودستگی را بر سر هم دیگر می‌کوبند، همواره در وضعیتی بحرانی و نا آرام بسر می برند. فرزندان این جامعه به تقلید از آبا و اجدادشان آهنگ تفرقه می نوازند و موجب بروز نارسایی‌ها و مشکلات در جامعه خواهند بود؛ چنانکه گویند: سالی که نیکوست از بهارش پیداست. یکی از کارهای شیطان تفرقه و گسترش سوءظن و بدبینی و دامن زدن به اختلافات مذهبی، قومی و زمینه سازی برای خصومت و دشمنی بین مسلمانان است.

در شرایط سخت و دشوار فعلی که دین اسلام مورد هجوم و تخریب بدخواهان قرار گرفته است؛ بهترین و مهمترین راهکارهای عملی برای تحقق وحدت میان صفوف مسلمین، تمسک جستن به مشترکات امت اسلامی و دوری از تکفیر، توهین و می‌باشد.

اما انگار هنوز وقت تهمت‌ها و تخریب‌ها تمام نشده است. دنیا هنوز برای برخی افراد به جولانگاه تخریب، توهین و ناسزا تبدیل شده است. برخی هنرمند با توهین به بزرگان بخشی از جامعه، هنوز بر طبل تفرقه و توهین می‌کوبند و سخنان توهین آمیز آنان با اظهار شادی و کف زدن همراه است و جالب این‌که در یک چشم به هم زدن همه چیز را تمام جلوه می‌دهند.

مهران مدیری، طنزپرداز نامدار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای که این روزها با عنوان «دورهمی» از شبکه “نسیم” پخش می‌شود، به دو تن از صحابه بزرگوار پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تاخته و به مقدسات و اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان جهان اهانت روا داشته است.آقای مدیری در بخشی از این برنامه‌ی به ساحت مقدس دو صحابی جلیل‌القدر پیامبر اسلام، حضرات طلحه و زبیر رضی‌الله‌عنهما توهین کرده و این دو شخصیت والا را سوژه‌ی جملات طنزپردازانه‌ی خویش قرار داده است.

این هنرمند بعد از این ماجرا باری دیگر تیر زهر آلود توهینش را به قلب بیش از یک میلیارد مسلمان اهل سنت فرو برد، وی در میدان طنز پردازی کمان طنزش را به سوی معلم قرآن و صحابه‌ی جلیل القدر پیامبر گرامی اسلام حضرت ابو موسی اشعری راست نموده و زنانی را که آرایش غلیظ شان در زیر باران شسته و به‌هم خورد، به حضرت ابو موسی اشعری رضی الله عنه تشبیه کرد.

این اهانت به اعتقادات و مقدسات اهل‌سنت در «صدا وسیما» درحالی صورت می‌گیرد که علاوه بر موضع علما و شخصیت‌های برجسته و دلسوز اهل‌سنت و شیعه، رهبر معظم انقلاب با صدور فتوا زرین و ماندگار، موضعش را چنین تصریح نموده‌اند: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.

برخی این عملکرد آقای مدیری را به نادانی تعبیر کرده‌اند؛ عجبا که در فرهنگ لغات این دوستان، توهین و جسارت به دو یار جان‌ثار پیامبر گرامی اسلام به نادانی و عدم آگاهی تعبیر می‌گردد!

این را باید بدانیم که اصحاب رسول‌الله از مقدسات اهل‌سنت و الجماعت و توهین به آنها نوعی نابخردی و جهالت است. اگر چنانچه فرد مرتکب نمی‌داند چه می‌گوید باید توجیه شود و اگر دانسته توهین می‌کند، هم خلاف باورهای دینی، هم خلاف امنیت کشور و هم خلاف منویات رهبری انقلاب اسلامی عمل کرده‌است و باید تحت پیگرد قانونی و قضایی قرار گیرد.

نویسنده: عبدالوحید عمرزهی