رزونامهٔ «روچ» به زبان بلوچی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفتهٔ آینده در استان سیستان‌وبلوچستان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به گزارش سنت‌آنلاین، روزنامه «روچ» به دو زبان بلوچی و فارسی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اول بهمن‌ماه امسال و در سالگرد تولد ابوالقاسم […]

روزنامه‌ٔ «روچ» به «زبان بلوچی» در سیستان‌وبلوچستان منتشر خواهد شد

رزونامهٔ «روچ» به زبان بلوچی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفتهٔ آینده در استان سیستان‌وبلوچستان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش سنت‌آنلاین، روزنامه «روچ» به دو زبان بلوچی و فارسی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اول بهمن‌ماه امسال و در سالگرد تولد ابوالقاسم شاعر نامی فرودسی در سطح استان سیستان‌و‌بلوچستان منتشر خواهد شد.

در این زمینه، محمود براهویی سردبیر روزنامه «روچ» در مصاحبه با خبرنگار آناتولی گفت: «روزنامهٔ جدیدی را که قرار است منتشر کنیم “روچ”؛ به معنی روز، نام دارد. آن را به‌صورت روزانه و مرتب با محتوی تولیدی منتشر خواهیم کرد. فعالیت روچ در زادروز ابوالقاسم فروسی آغاز خواهد شد.»

ی دربارهٔ فعالیت نشریات بلوچی در ایران از گذشته تاکنون نیز اظهار داشت: «اولین روزنامهٔ بلوچی «روزدرآ» بود که از سال ١٣٧٦ تا ١٣٧٩ منتشر می‌شد. بعد از انتشار هفته‌نامهٔ “مرز پرگهر” بنده مجوز بخش زبان بلوچی برای آن را نیز گرفته و از سال ١٣٨١ تا ١٣٨٤ منتشر کردم.

بعدها چند نشریه دیگر برای انتشار به دو زبان فارسی و بلوچی از دولت مجوز گرفتند. البته برخی اصلاً منتشر نشدند و چند نشر دیگر نیز به صورت نامنظم منتشر می‌شدند. سردبیر اکثر این نشریات نیز خودم بوده‌ام.»

این روزنامه‌نگار باسابقهٔ بلوچ دربارهٔ میزان نشریات در استان بلوچستان ایران نیز اعلام کرد: «تعداد نشریات بلوچی نسبت به زبان‌های دیگر بسیار کم است. برای مثال، در کردستان حدود ١٨٠ مجوز فارسی-کردی و در دو استان آذربایجان غربی و شرقی تقریبا ٤٩٠ مجوز آذری-فارسی وجود دارد، ولی ما تنها حدود چهار تا پنج مجور نشریات بلوچی داریم که به دلایل مشکلات مالی نامنظم فعالیت می‌کنند.»