روزه گرفتن روح و اخلاق انسان را می‌سازد، تا افراد ثروتمند نیاز فقرا و گرسنگان را در خود احساس کنند، بنابراین با انجام فریضه روزه، ایمان به الله متعال بیشتر می‌گردد و فرد ثروتمند خود را ملزم می‌کند تا حقوق فقرا را از امول خویش ادا نماید، و زمانی که درد تشنگی و‌ گرسنگی در […]

روزه گرفتن روح و اخلاق انسان را می‌سازد، تا افراد ثروتمند نیاز فقرا و گرسنگان را در خود احساس کنند، بنابراین با انجام فریضه روزه، ایمان به الله متعال بیشتر می‌گردد و فرد ثروتمند خود را ملزم می‌کند تا حقوق فقرا را از امول خویش ادا نماید، و زمانی که درد تشنگی و‌ گرسنگی در افراد ثروتمند مشاهده شود، نسبت به این حق احساس وظیفه بیشتری می‌کنند.
متاسفانه برخی افراد در ماه مبارک رمضان در مقابل عادات زشت خویش تسلیم می‌شوند، و یکی از این عادتها عدم مصرف و انفاق صحیح در این ماه است، زمانی که این ماه فرا می رسد اغلب مردم بودجه بیشتری نسبت به سایر ماهها برای مخارج خانه اختصاص میدهند، روزه‌دار روز خود را با سستی و کسالت و شب را با خوش گذرانی و غذاهای لذیذ سپری می‌کند.
افراط در خوردن غذای زیاد در شب منجر به از دست رفتن مزایای این ماه می‌گردد، حتی ممکن است بر سلامت جسم انسان تاثیر منفی بگذارد، و به دلیل تخمیر مواد غذایی در دستگاه گوارش سستی و تنبلی نیز به‌بار می آورد.
توصیه ای که می توانیم به مسلمانان ارائه دهیم این است که از شب‌های ماه‌ مبارک رمضان غافل نشوند و راه افراط و تفریط را در پیش نگیرند و متعهد به اعتدال باشند، زیرا یکی از دلایل فاجعه آوری که امروزه بسیاری از جامعه بدان مبتلا شده است اسراف و افراط در خرج کردن و دوری از ارزش‌های دینی است.
ماه رمضان فرصتی برای تدوین منطقی الگوی مصرف، و آموزش فشرده یک‌ماهه است که به انسان می فهماند که که با قطع مصرف می‌تواند بدن را ساعت ها در روز در مقابل گرسنگی عادت دهد، این یک دوره آموزشی برای شکست عادت‌های بد نفس است « عدم مصرف صحیح که همه روانشناسان معاصر به اتفاق آرا آن را قبول دارند یک حالت بیمارگونه است، و درمان آن در طب روانشناسی است».
زیاده روی در مصرف، سوء استفاده از منابع اقتصادی است، که خداوند متعال آن را به بندگان خود عطاء کرده است تا از آن بهره صحیح ببرند، و دین اسلام این عمل ناشایست را مذمت می‌کند، به نحوی که خداوند متعال اسراف کنندگان را برادران شیطان معرفی می‌کند، تأثیرات منفی این عمل تنها شخص را غرق نمی‌کند بلکه آثار آن به جامعه جهانی نیز سرایت می‌کند.
روزه گرفتن از ابعاد اقتصادی بزرگی برخوردار هست، یکی از ابعادی که عقل بشری آن را درک می‌کند تاثیر آن بر سلامتی جسم انسان است، و بُعد دیگری که ذهن بشر توانایی درک آن را ندارد ثروت انسان بودن است، خوش به سعادت آن فرد که در روزه‌گرفتن و پایبندی اعمال به آن‌حضرت صلی الله علیه‌وسلم اقتدا کند‌.
انسان بهترین گزینه برای تنظیم اقتصاد هست، این چیزی است که همه کارشناسان اقتصاد به آن پی برده‌اند، زیرا این انسان است که همه چیز به تصمیم و رفتار او بستگی دارد، این توان را دارد که مصرف روز‌مره خویش را بهینه و برای خودش پس‌انداز و ثروتی جمع آوری کند ، یا اینکه در مصرف زیاده‌روی کند همانگونه که در بسیاری از جوامع غربی مشاهده می‌شود، و تمام اموال خود را از دست بدهد.
بنابراین، کلید حل بحران بستگی به مصرف هر فرد دارد، به همین دلیل واژگان مدیریت، پس‌انداز، و تصرف صحیح در اموال، راه خویش را بسوی مطالعات اقتصادی نوین مبدل کرده‌ است.

ما اقتصاد دانان بسیاری را دیده‌ایم که می گویند: ما در رابطه با قوانین اقتصادی گفتگوهای بسیاری داشته‌ایم، و منحنی و معادلات زیادی ترسیم کردیم، اما بزگترین متغیر که انسانیت هست را فراموش کرده‌ایم.

✍️⁩ دکتر زید بن محمد الرمانی/ترجمه: فضل الرحمن سیدزاده